Ni med barn på dagis i Stockholm, hjälp

Går de två barnen omlott då, eller hur gör de?

Jag vet inte hur de gör i Solna, men i Stockholms kommun där jag bor är köerna korta och barngrupperna inte stora, så uppenbarligen räcker resurserna till för att alla barn ska få 30 timmar i veckan. När jag var föräldraledig med min yngsta använde jag den tiden till att sova ikapp efter nattens ammande, mycket välbehövligt!

Var i Sthlm kommun bor ni då? Har inte hittat någonstans där det inte är långa köer/stora grupper så låter lyxigt att ha det så och helt klart värt att veta nu när vi letar nytt :) (Kungsholmen där vi bor nu är köerna toklånga)

Går de två barnen omlott då, eller hur gör de?

Jag vet inte hur de gör i Solna, men i Stockholms kommun där jag bor är köerna korta och barngrupperna inte stora, så uppenbarligen räcker resurserna till för att alla barn ska få 30 timmar i veckan. När jag var föräldraledig med min yngsta använde jag den tiden till att sova ikapp efter nattens ammande, mycket välbehövligt!
Yes, man får inte välja sina 15h fritt utan man får ett schema. Så under perioder träffas inte en del barn alls på förskolan.
Kan säga att detta sätt att maximera dagen har fått en hel del kritik.

Var i Sthlm kommun bor ni då? Har inte hittat någonstans där det inte är långa köer/stora grupper så låter lyxigt att ha det så och helt klart värt att veta nu när vi letar nytt :) (Kungsholmen där vi bor nu är köerna toklånga)

Årsta. Finns hur mycket förskolor som helst, vi har 6-7 stycken inom 300 m från där vi bor, hela området är så, så nånstans finns det alltid plats. Alla förskolor har 15 barn och 3 personal som standard för grupperna.

• Gilla
Reactions: ako
Lite off topic, men är det någon som vet hur de resonerar när de erbjuder mer än dubbelt så mycket tid till barn till föräldralediga och arbetslösa än de allra flesta andra kommuner gör, då det tydligen är så hårt tryck på förskoleplatserna och vad jag förstått överlag stora barngrupper etc i Stockholm ? Det låter som en sned resursfördelning att ge 35 h barnomsorg per vecka till barn som har föräldrar som inte arbetar? 15-20 h för barnets skull, absolu, men 35!? Det finns ju barn till heltidsarbetande som går mindre än så om föräldrarna har lite olika tider... Att jag sen heller inte fattar att folk vill lämna bort sina barn så mycket när de inte behöver är ju en annan aspekt på det hela oxå. Men varför lägga så mkt pengar på det? Skumt!

30 timmar är det i Stockholm, inte 35. Och jag tycker att det är underbart med 30 timmar.

Årsta. Finns hur mycket förskolor som helst, vi har 6-7 stycken inom 300 m från där vi bor, hela området är så, så nånstans finns det alltid plats. Alla förskolor har 15 barn och 3 personal som standard för grupperna.

Ungefär så är det i Bagarmossen också, där vi bor.

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 604
Övr. Barn Min snart 6-åring börjar förskoleklass i höst. Tanken var att han skulle börja på en skola nära oss och inskolningen börjar 20/8. Kruxet...
Svar
12
· Visningar
974
Senast: Sol
·
Småbarn Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dagis... vi är relativt nyinflyttade här och därmed så har ju inte jag "gamla vänner" eller...
Svar
11
· Visningar
1 724
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka