Låter inte alls perverst i mina öron! Håller tummarna för er!
Med det sagt ska jag svara på din fråga. Din sista fråga först: klart hunden ska få en chans! MEN visar han tecken på att inte acceptera barnet så går barnets väl och ve före. Då åker hunden, utan pardon. Varken jag eller min sambo skulle acceptera en hund i huset som vi inte kan lita på. Vare sig med egna barn eller andras! För oss är det jätteviktigt att hunden har bra mentalitet, inte är skygg/reserverad eller aggressiv, vare sig mot andra vuxna eller barn.
Hur är er hund mot barn för övrigt?
Vi köpte hund för tre veckor sen, en knappt ettårig greyhoundtik. Nu är ju inte det den mest vaktiga rasen, de är snarare kända för att älska människor i allmänhet och barn i synnerhet, så vi är inte oroliga. Det vi kommer att göra för att underlätta när vårt barn kommer (BF 5/4!) är att dels ta med filt till BB och sen hem och låta hunden få lukta på den innan vi kommer hem igen (sambon får göra detta). Dels sätta ner bebisen på golvet när vi kommer hem och låta vovven ta sig en titt på nytillskottet i lugn och ro. MEN det sistnämnda skulle jag aldrig göra om jag var det minsta skeptisk till hundens reaktion!
Sen fortsättningsvis får vår hund vara med i alla bebis-situationer. Dvs när jag ammar får hon gärna vara med, jag kommer inte att putta bort eller fya eller neja om hon visar intresse för bebisen. Och jag kommer verkligen inte att bli hysterisk om hon slickar bebisen i ansiktet....haha!
Nu har våran vovve redan träffat familjens övriga småttingar, dvs jag har två bröder med småbarn på 12 och 18 månader. Vovven var väldigt lugn med dem (kan bli lite stökig annars när hon ska hälsa på andra vuxna!), lät sig bli klappad av den minste i famnen på dennes mamma och den äldre fick sig en slick i ansiktet där hon satt i sin barnstol. Sen var det inte mer med det. Och sambons systerbarn på 8 och 10 år var hon också väldigt lugn och sansad med och hon kom mer än gärna när de kallade på henne och lät sig bli klappad och kramad. Så jag är inte det minsta orolig för vår egen bebis skull i april!
Men alla ni som har mentalt mindre bra hundar bör se upp och bestämma redan innan var ni ska sätta gränserna, när ni får barn. Visst ska man behandla hunden som en familjemedlem, men en sådan som skadar de andra i familjen har inte där att göra. Hund som inte accepterar alla de övriga familjemedlemmarna står längst ner på prioriteringslistan och har ingen plats i familjen, enligt mitt och sambons sätt att se det. Låter kanske hårt, men jag/vi förstår inte de som tolererar vad som helst från en hund och som väljer att behålla hunden och säger till barnen att akta sig för den......