Ni med aktiva travhästar, klipper ni svansen?

L

lie

min valack har väldigt lång svans men klipper ja den så ser de ju nästan ut som en ridhästsvans å de vill ja inte.. hur gör ni med era travhästars svansar? låter ni den vara lr klipper ni den??

Sv: Ni med aktiva travhästar, klipper ni svansen?

Klart att svansen klipps, men inte på tvären, rakt av, utan längs med. Jag brukar hålla ihop svansen med en hand och sedan klippa uppåt, lite från sidan, likande princip som man använder ifall man vill tunna ur. Snyggt blir det och det ser naturligt ut.
Det blir så opraktiskt annars, speciellt på transporten och vid lastningar. klart at man kan knyta en knut och spara svansen men jag vill inte att dom ska trampa på den.

Klipper bara av svansen längst ned så de inte trampar på den. INTE rakt av utan "klipper upp" lite på sidorna så det ser naturligt ut. Raka svansar vid haserna, brrr. :eek:

jag gör som mini hopp.:) men bara om svansen släpar i backen.

Du kan köpa en stål"kam" som man har för att reda ut tovor på hundar, den "skär" av taglet...kanoners, ser helt naturligt ut när man "kammat" igenom svansen..
Får göra så på min fransyska då hon har både tjock o lång svans....

Tjock och lång...Då ska du se Rikkans svans. :)

Hihi...jag har ju "fördelen" att ha Iran Scott i stammen på mina egna uppfödningar...inga långa tjocka svansar där inte :rofl:

Men hon har nästan på gränsen till nordissvans :crazy:
Jobbigt...speciellt om det är lerigt ute :crazy:

Men tov"kammen" är super, den både reder ut och tunnar ur det du vill....

Tja... på kallblodet måste jag klippa svansen annars släpar den i backen tillslut... Jag gör på samma sätt som minihopp ;)

Varmblodet har inte så vidare kång svans, men den är tjock... den klipper jag inte!

Men tillskillnad mot endel andra här VILL jag att hästarna ska ha långa och tjocka manar o svansar :love: ... skulle aldrig få för mig att tunna av!! :eek:

okej tack så mycket martha=) de ska ja köpa!!

Men det är inte så kul att ha tio kilo lera i svansen i modell rastaflätor och dra på heller :crazy:
(nu talar jag om mitt fölsto)

följdfråga:
varför kapar ni aldrig av manarna på era travare? och klipper dom på vintern? det ser helt hemskt ut med svettiga hästar efter löp med frost över hela kroppen. och dessa kletiga flaxande manar...
bara undrar, alla religioner har ju sin tro...

Ingen av hästarna där jag rider/kör får någon riktig vinterpäls och känns i mina ögon så gott som klippta redan :crazy: och då känns klippning rent av onödigt och slöseri med pengar. Varför skulle vi kapa av manen på våra travare? En varmblodsman som fladdrar i ett lopp :love: , ta bort- varför? :confused: Vad menar du med kletiga? Har travarna någon egen, speciell manklet som inte andra hästar har?

Och till trådskaparen så ser jag till att svansen inte blir för lång, brukar klippa lite nedanför karlederna när det behövs och då så det ser ut så "naturligt" som möjligt och inte rakt av.

/ Juli.

Senast ändrad av en moderator:

kletig= svettig och lerstänkt!
mig veterligen finns det inget travar-klet....

Massor av travhästar klipps. En del har väldigt kort och tunn päls på vintern också. Då är det ju inte så stor mening att klippa.

I Frankrike klipper man ofta manarna på travarna, kanske för att monté är vanligare där? När man rider kan ju lång man sno in sig i tygeln. Fast jag tycker inte det är något problem att rida häst med lång man. Personligen tycker jag lång man är fint!

Det gör inte så mycket om manen blir lite skitig i löp. Det finns ju alltid spolspilta med varmvatten så man kan göra rent den. Dessutom blir oftast inte manen så skitig utan mer kroppen och svansen.

gosse du skulle bara ana hur glad jag skulle bli om det "alltid" fanns en spolspilta med varmvatten...

Klipper så sällan som möjligt!
Men när hon släpar svansen i marken i hagen då får man ta fram saxen och klippa "topparna". :bump:

min travare e inte aktiv men jag klipper till lite när den släpar i marken...o på vintern när det är leriga hagar så flätar jag svansen för att slippa att det ska se ut som hon skaffat ler-dreads..+ att spara på den så den inte blir för tunn när ska borsta rent den..brukar iof spola den ren tills leran e borta sen ta upp flätan tills den e torr o sen borsta o sen fläta igen

Det finns väl på alla banor som kör tävlingar, iallafall i Sverige? :confused:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 226
Senast: tanten
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 686
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 489
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka