Ni kvinnor med många barn!

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gazzan

Ni kvinnor som har fått många barn inom en kort tid typ 4 barn på 6 år och gått hemma i många år..
Hur har ni läst era problem som kommer upp i framtidne med pensionen??

Sparar eran man åt er eller?? alltså att han lägger undan pengar åt er eller tänker ni ähh det läser sig senare??

Intressant å höra hur folk resonerar om detta då det faktiskt är ett problem för kvinnor med många barn!
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Jag ser ingen anledning till att kvinnan skulle gå hemma längre än mannen när de skaffar barn. Dela tiden på hälften, så minimerar man också inkomst-/pensionsbortfall och karriärsavkall.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Nu svarade du inte på frågan...

Jag vill ha svar från de som nu valt att kvinnan går hemma mest vilket är vanligaste även om pappaledigheten kommer mer och mer så är det mamman som kommer vara hemma mest eftersom hon ammar ungen.

:
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Ok, trodde du menade hur man såg på detta och en generell lösning, och för mig är det att man delar på tiden. Kvinnan är hemma första halvan och ammar, sen tar mannen andra halvan och kvinnan ammar t.ex. bara morgon och kväll eller om mannen kommer till hennes jobb en gång mitt på dagen. Har funkat för andra.

Men jag missförstod nog frågan... :smirk:
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Det där förstår jag inte riktigt... OM man ammar kan man ju inte ha fasta tider för barnet, och visst morgon och kväll, men mitt på dagen.. då måste man ju verkligen kunna ha flextid för amingen!!
Tror inte att det är många som bara får gå ifrån för att ha amningstid...
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Beror förstås på vad man har för jobb, men jag ser inte att det skulle vara några större problem på många arbetsplatser. Jag har en kollega på en tidigare arbetsplats som gjorde så. Ser inget hinder för min egen del heller den dagen kommer. När jag tar mina raster under dagen och vad jag gör på dessa ska min arbetsgivare strunta i, det viktiga är vad jag presterar. Och de som inte har fullt så flexibla arbeten så tror jag ändå att de flesta arbetsgivare hellre ser att man går ifrån och ammar någon/några gånger under dagen än att man helt och hållet är borta från sin arbetsplats.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Ja du det där lät som gjort för att stressa sönder sig..
Så du menar att på sina 30-60 minuters rast där man ska äta själv för att kunna orka arbeta skall man ränna runt halva stan till pappan som har ungen sätta sig ner amma i 15 minuter-20 minuter åka tillbaks till jobbet??
Jisses:crazy:
Nä du väljer man att dela är det nog bättre att bestämma att sluta amma vid 6 månader och mamman börjar jobba och pappan är hemma på heltid och har välling eller vad amn nu matar med:D



Men till dom som nu väljer att gå hemma fulltid det är dom jag är intresserade av att höra hur dom löser detta problem.
Om kvinnan är hemma 5 år för att ta hand om barnen då är det 5 år hon förlorar till sin pensionen.
Och idag kan amn inte tänka men vi skall var aihop livet ut eftersom det är typ över 75% av förhållandena som slutar i skillsmässa:crazy:
OM det händer är det mannen som går med vinst och kvinnan i stor förlust och kommer troligen bara få fattigmanspension om hon inte har fet lön och kan spara på eget håll:)
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Nja, menade nog inte riktigt så. Pappan som är hemma på heltid åker naturligtvis till arbetsplatsen där kvinnan jobbar, finns ju ingen anledning att hon ska åka över halva stan. Sedan gäller det förstås arbeten med lite större flexibilitet än att man räknar minuterna på rasten. Behöver man två timmars lunch för att äta och amma så tar man det, eller en timmes lunch och sedan en timme på förmiddagen/eftermiddagen för att amma. Det är ju prestationen som är det intressanta och inte antalet minuter på arbetsplatsen, och många gånger kan man ju jobba en stund längre på kvällen, eller jobba hemifrån om det är något man behöver jobba ikapp pga utökade raster.

Men som du säger, lämpligast är ju om man slutar amma vid 6 mån. men alla vill ju inte det. Sedan går det ju att pumpa ur bröstmjölk också som pappan kan ge ur flaska under dagtid. Jag tänkte bara att det säkert blir en övergångsperiod då man ammar mindre och hittar dylika lösningar. Kvinnan jag är bekant med hon ammade tills barnet var över ett år gammalt, men började jobba efter 6 mån.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Jag har hört att man får gå från på arbetstid för att amma. Att det är ett laga förfall, så att säga. Stämmer inte det?

Jag menar inte att åka hem, men att gå undan när pappan kommer med bebisen.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Men de som pendlar långt till sitt jobb då, hur gör de? Om man har 1-2h enkel resa t.ex.??
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Det har jag inte hört, men låter mycket rimligt tycker jag. Får folk ta raster för att gå och röka måste väl folk få ta raster för att amma sina barn! Utslaget på en hel anställningsperiod måste väl tiden för ammningsrasterna vara betydligt mindre än tiden för alla rökpauser.

Dessutom vidhåller jag att det handlar om mer än antalet jobbade minuter per arbetsdag. Prestationen är det intressanta, och den förälder som fått träffa och amma sin bebis kanske presterar 20% bättre under sin arbetsdag och vad spelar det då för roll att vederbörande jobbat x antal minuter mindre per dag. Handlar ju om personaltrivsel och att folks liv ska fungera. Plus att det säkert vore en större förlust för arbetsgivaren om man var föräldraledig på heltid, än att man jobbar heltid med något modifierade arbetsrutiner/-tider.

Vet en som gick ner till 36 timmars arbetsvecka efter att han fått barn, med bibehållen lön. Det var frihet under ansvar. Hans chef litade på att han arbetade hemifrån om det behövdes och att han fortfarande skulle prestera detsamma även att han bara befann sig på kontoret 36 timmar i stället för 40.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Då får man naturligtvis hitta en annan lösning! Amma före och efter jobbet och ge bebisen flaska med bröstmjölk/annat under dagen. Funkar säkert bra det med, handlar väl mest om att etablera vanor.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Som svar på frågan angående pensionen. Det finns ett litet "barntillägg" i det nya pensionssystemet men det är väldigt litet. Jag tar största delen av föräldraledigheten (ca 1,5 år) och kommer sedan att arbeta 80% medan barnets pappa var hemma de första tre månaderna (vår av barn, 20 pappadagar,semester) och är hemma varje fredag (sedan barnen var 6 mån) och kommer att vara det under drygt 1 års tid (60 fredagar). Han går sedan också ner på 80% under minst 1-2 års tid.
Vi betalar en mindre summa på min pensionsförsäkring varje månad då det är jag som förlorar i inkomst då vi bara tar ut 3 dagars föräldraledighet per vecka.

Angående diskussionen om delad föräldraledighet kan jag bara säga att min kropp först nu börjar vara helt återställd i fråga om ork och immunförsvar efter graviditeten och dubbelamning. Jag hade gråtit blod om jag varit tvungen att gå tillbaka till jobbet efter 6 månader eftersom jag helt enkelt inte hade ORKAT prestera.
Kanske något att också lägga in i ekvationen om millimeterrättvisa mellan föräldrarna. "Skojfaktorn" är också betydligt högre efter barnet är 6 månader än före.....
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

jag är hemma med våra barn (för att vi har ansett att det är det bästa för oss) och har varit det i drygt 4 år nu, med ett kort uppehåll. Och ärligt talat, jag skiter i pensionen just nu. jag vill inte missa mina barns småbarnstid, pensionspengar får bli en annan gång, en sneare fråga. Det GÅR förhoppningsvis att pensionsspara om 4 år också, när barnen är störe. Men deras småbarnstid GÅR INTE att ta lite senare...
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Inte för att du behöver bry dig egentligen, men... ;)

Min man är arbetsnarkoman och jobbar mycket periodvis. Är också hemma periodvis, var t.ex hemma 5 månader sammanhängande förra året och det blir en extralång semester i år också. Så han missar inte så mycket av deras småbarnstid som man skulle kunna tro.
Vi har valt att ha mig kvar hemma för att barnen ska slippa vara på dagis. Och dels för att han tjänar såpass mycket mer än "taket" i föräldraförsäkringen och det liv vi har valt att leva är beroende av den inkomsten.

Och det är VÅRT val! Du behöver inte idiotförklara oss för det! Vi är fullt kapabla att själva lista ut hur vi ska ha det, så som det är bäst för OSS!
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Jag har jobbat med båda bebisarna. Och ammat på jobbet. Nemas problemas.

Om pappan är LEDIG så kan ju han hålla sig kring mammans jobb och komma in för tankning, eller hur? Har man lång resväg kan man åka tillsammans och så kan pappan och barnet ta promenader etc i närheten av jobbet.

Nu har jag iofs inte jobbat heltid utan främst på barnens sovtider för att inte missa så mkt själv. Men det skulle fungera utmärkt.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Garpen skrev:
Dessutom vidhåller jag att det handlar om mer än antalet jobbade minuter per arbetsdag. Prestationen är det intressanta...

hehe, jag hade inga problem att få jobb med bebisen. Jobbade extra en del i Norge, och de sa glatt att "en kvinna med en bebis är ju hur som helst mer effektiv än en man utan" och var tacksamma att nån kom och gjorde deras jobb :cool:

Vidar firade sin ett-årsdag på Hamar sykehus med kämpestor kake !
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Silverkedjan skrev:
Jag har jobbat med båda bebisarna. Och ammat på jobbet. Nemas problemas.

.
Fast det där beror ju helt på vilken typ av job man har....jag jobbar som tekniskt stöd inom industrin och mitt jobb kräver en del resor ut till kunder eftersom endast nån procent av våra kunder finns i hemknutarna. Jag har ca 2 resor per månad, är borta ett par dagar per resa, nån gång längre men det är mera sällan.

Dessutom pendlar jag ca 3,5 mil en väg till arbetsplatsen.
Nej, att börja jobba och fortfarande amma på dagarna skulle nog vara ett säkert sätt att bränna ut sig för mig del.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

ameo skrev:
Min man är arbetsnarkoman
Det verkar ju inte helt nyttigt.
Sådant kan bli dåligt i längden.
När kroppen säger ifrån.

ameo skrev:
Och det är VÅRT val! Du behöver inte idiotförklara oss för det!
Du, det var en fråga.
Det verkade på något sätt som om det bara handlade om dig och barnen och att pappan liksom var bortglömd i sammanhanget.
Men det var ju bra att det inte var så.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 027
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Hur gamla känner ni er? Och hur gamla tror folk att ni är? Jag är dryga 40, och jag kände mig länge mycket äldre än jag egentligen var...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
6 986
Senast: Lazy Lady
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 782
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp