Ni kvinnor med många barn!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Jag får min första i juni, jag har tänkt att vara hemma rätt så många år, med våra barn. Därför pensionsparar min man åt mig.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Tokmaja skrev:
Det där förstår jag inte riktigt... OM man ammar kan man ju inte ha fasta tider för barnet, och visst morgon och kväll, men mitt på dagen.. då måste man ju verkligen kunna ha flextid för amingen!!

Jag ammade fast jag jobbade, jag pumpade även mycket så att det fanns att ge om hungern kom när inte jag var i närheten. Sonen var ca 1 mån när jag började arbeta.

Jag jobbade som turledare och red 6 timmar per dag och det gick inte att avbryta en tur för att jag skulle amma, antingen åt han när jag kom hem mellan turerna eller så drack han pumpad mjölk eller ersättning.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Sar skrev:
Angående diskussionen om delad föräldraledighet kan jag bara säga att min kropp först nu börjar vara helt återställd i fråga om ork och immunförsvar efter graviditeten och dubbelamning. Jag hade gråtit blod om jag varit tvungen att gå tillbaka till jobbet efter 6 månader eftersom jag helt enkelt inte hade ORKAT prestera.

Så var det för mig. Jag dubbelammade mina två helt bara tills de var 4 månader. Sen fick sonen tillägg (ett mål om dagen, dottern vägrade ta flaska) och så började vi med smakportioner till båda. Då vägde jag 44 kg (är 168 cm lång) och hade tappat 9 kg sen jag skrevs ut från KK. När de var sex månader så var det lite bättre men, jag var fortfarande dödstrött och hade fullt upp med att äta för att inte tyna bort. Eftersom vi hade två var maken dock hemma mycket första månaderna i alla fall men, det var ju jag som producerade mjölken. Tror att han hade svårt att förstå hur trött jag egentligen var.

Det märkliga är att jag gärna skulle göra om det idag. Kanske för att nu vet man vad det innebär!? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni kvinnor med många barn!

"Det märkliga är att jag gärna skulle göra om det idag. Kanske för att nu vet man vad det innebär!? :) "

Jag med, trots att det bara var 9 månader sedan de ploppade ut. Det lär dock ta en rundlig tid att övertala mannen till fler:crazy: ;)
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Sar skrev:
Jag med, trots att det bara var 9 månader sedan de ploppade ut. Det lär dock ta en rundlig tid att övertala mannen till fler:crazy: ;)

Ja, det har jag inte lyckats med trots att mina fyller 8 snart. :smirk:
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

För att svara på din fråga

Jag är inte föräldraledig utan är familjehem med mycket liten inkomst och är hemma på heltid.

Jag och min man sparar i pensionsfonder 200 kr var varje månad, men vi ska öka min till det dubbla eftersom min pension kommer att bli så liten, då jag antagligen inte kommer att komma ut i det verkliga arbetslivet.

Det är aldrig försent att börja pensionsspara men det är bättre ju tidigare man har möjlighet att göra det.

Vi gick till banken och de hjälpte oss. Öppnade samtidigt sparkonto åt den lille godingen och det gick fort och pengarna dras varje månad från vårt konto.

Så spring till banken och öppna ett pensionssparkonto :)

Lycka till!
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Coop, jag tycker att ni ska gå på rådgivning hos banken eller gå in och räkna på din pension. https://www.minpension.se/Startsida.aspx

Att spara några hundralappar i månaden räcker ingenstans om du inte har någon direkt övrig inkomst. Pensionssystemet är på många sätt urholkat och garantipensionen är låg (existensminimum, ca 7000 kr) och kommer med all sannolikhet att bli lägre på sikt eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt med pengar. Man förväntas ta ett större eget ansvar nuförtiden. :crazy:

Syftet med att se till att den som är hemma får en vettig pension är inte för att det ska bli rättvist här och nu utan för att den personen ska klara sig om den andra som jobbar blir sjuk eller går bort. Numera räknas pensionerna nämligen på 40 års inkomst, inte som förr när man räknade utifrån de 15 bästa åren, blir den som jobbar förtidspensionerad vid 50 så kommer alltså den också få en låg pension även om den haft hyfsad lön innan dess.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

*ler* kan jag vara typexempel? 4 barn födda inom 6½år.......

Jag Har pensionsparat i drygt 6 år... fyller 31 till hösten.
Jag oroar mig inte pga att jag varit/är föräldraledig. Dels så har jag valt att jobba lite, varvat med fp. Med de två första barnen var jag hemma helt med de två sista har jag valt att jobba någon dag i veckan. Numera jobbar jag hemifrån så det funkar ganska bra. Bytte arbetsgivare för ganska exakt ett år sedan. Hade ca 1½ mil till kontoret och det var inga större bekymmer än att maken kom in med gossen så jag kunde amma mitt på dagen (han fick ju flaska övriga mål dagtid) om inte annat för att lätta på trycket... *ler* snacka om dolly parton bröst efter en halv dag... kan tillägga att jag inte kunnat amma sålänge pga av viktminskning. (gällt på alla 4 barn, har innan graviditeterna haft bmi på 16-17 vilket är = mager , kan äta vad som helst och går inte upp i vikt , inget att göra enl. tant doktorn)

Sen kan jag ju inte sticka under stol med att jag har sådär hemskt dålig sgi, drygt 250' vilket ger en ganska ok fp.
Den förälder som tjänat minst under året får sk. barnår dvs extra till pensionen , vilket för vår del blev maken förra året. Trots att jag tagit ut mest fp.
Man får max 4 år per barn. för barn födda på första halvan av året räknas från födsel och 4 år framåt, de barn som är födda juli -dec räknas från året därpå och 4 år framåt. Alltså tjänar man på att få barn jan-juni om an tänkt ha tätare än 4 år emellan. För om du får nästa barn ca 2 år efter så "brinner" de år du inte hunnit nyttja för första inne. Alltså 5 alt 6 år får man tillgodoräkna sig för två ungar. Men har man ca 4 år emellan så får man ju maximalt... Detta ser man i kuvertet som kommer med posten ang. den allmänna pensionen.

Att ha små barn, studera, ha sjukersättning etc. ger också pensionsrätt. Så helt på bar backe är man ju inte.

Men som sagt jag sparar en del, för jag räknar kallt med att strax innan det är min tur att gå i pension så vips finns det inga pengar i statens skrin till detta och man måste stå för nästan allt själv.. :crazy:

Ett annat sätt att spara om man bor som vi, och man tänkt bo kvar till dödedagar är ju att amortera ordentligt på huslånen. Då är ju den kostnaden också betydligt lägre då det är dax att gå i pension och förutsatt att staten inte vrålhöjer fastighetsskatten till 10% eller så, så blir ju månadskostnaden bara underhåll + fastighetsskatten. + alla övriga utgifter för värme, vatten etc . Men kostnaden borde bli lägre än om man bodde i en hyresrätt.

Nåt många glömmer är att ha livförsäkringar på sig själva. Ganska viktigt att ha då familjen växer. Om den ena dör, är det ju bra om den andre har en chans att kunna tex. lösa ut lån för att kunna bo kvar etc.

Jennie:bump:
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Min pension kommer att grunda sig på att gården går med en liten vinst, så att jag får betalt för att bo.
Det gör att jag skulle klara mig gott på folkpensionen.
Sedan så har jag ju ytterligare penson från att jag har arbetat och i pensionsparande.

Jag har lagt äggen i flera korgar.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

ingen som idiotförklarar er.. jag ville bara veta hur ni löser detta.
Och ni har valt att skita i hur din pension blir som äldre och går på att du och din man lever livet ut.
Det är mkt möjligt att ni gör och vad bra för er.

Personligen tycker jag inte amn befriar barn från dagis utan tvärtom.. dagis är oerhört viktigt tror jag för barn.. att få komma ifrån sina föräldrar några timmar om dagen.. för hur det än är är amn 24 timmar om dygnet med varandra de sliter.. hur mkt man än älskar sin familj..Jag skulle bli galen om jag såg min mor 24 timmar om dygnet..men endå är de det bästa jag har ,men lagom av det goda:D

Dagis för mig är uppfostran barn lär sig av varandra, mycket tror jag inte en förälder kan lära utan det måste samhället lära..
Är man elak.. får man inga vänner men är man elak mot sina syskon har man dock dom kvar iaf som bara ett ex


Men detta är ju bara vad JAG tycker och DU tycker inte som jag i denna fråga...
Du vill ha dina barn hemma punkt slut=)

Men för att åtegå till pensionfrågan... du säger att du skiter i din pension idag.. ingen som tackar dig sen när du är 65 år och får 5000 i månaden att leva på.(fattigmanspension)
Tror knappast dina barn kommer hjälpa till med en slant varje månad som tack för du var hemma med dom de första 7 åren innan skolan började!:crazy:

Jag säger inte att det man inte får vara hemma men om man nu väljer de tycker iaf JAG att mannen skall slänga in lite pengar på frugans pensionssparandet.
Den som går i vinst vid en ev skillsmässa är inte kvinnan:crazy:

svårt de där=)
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

okej så ni har löst de på så vis.. smart=)

Ja JAG tycker det är sjukt att kvinnor skall i stort sett bestraffas för att va hemma.
Min bror fick barn för 4 månader sedan och hans tjej blir tvungen att börja jobba nu efter 6 månader eftersom de inte har råd att gå hemma mer än så.

Vet många som inte kan vara hemma än mer 6 månader utan måste börja jobba lite smått då inte 5 dagar i veckan men 3 iaf:crazy:
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Gazzan skrev:
Personligen tycker jag inte amn befriar barn från dagis utan tvärtom.. dagis är oerhört viktigt tror jag för barn.. att få komma ifrån sina föräldrar några timmar om dagen.. för hur det än är är amn 24 timmar om dygnet med varandra de sliter.. hur mkt man än älskar sin familj..Jag skulle bli galen om jag såg min mor 24 timmar om dygnet..men endå är de det bästa jag har ,men lagom av det goda:D

Dagis för mig är uppfostran barn lär sig av varandra, mycket tror jag inte en förälder kan lära utan det måste samhället lära..
Är man elak.. får man inga vänner men är man elak mot sina syskon har man dock dom kvar iaf som bara ett ex
Jag är inte hemma 24 timmar om dygnet, utan ser till att våra barn FÅR den erfarenheten UTAN att behöva gå på dagis. Vi HAR barn som kan umgås med andra barn utan problem. De kan också vara ifrån mig (och pappan) utan att bli oroliga för det.
Men det är en annan diskussion.

I övrigt så kommer jag få bättre pension än 5000 kr/månad. Och OM min pension blir så mycket sämre för att jag är hemma med våra barn, då anser jag att det är värt det. Jag får väl ha självhushållning när jag blir pensionär, om det skulle behövas. Leva efter det man får.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Ja vet inte vad jag ska säga... du och jag ahr verkligen helt olika syn på att ta hand om sig själv..
Jag anser att barnen skall komma först givetvis MEN man får inte trycka ner sig så som du gör... och säga.. jag skiter i mig och min framtid..
TYCKER JAG!

Får jag fråga.. varför är du så anti till dagis?
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Ni gör som ni vill så länge vi andra slipper betala för din bekvämlighet.
 
Sv: Ni kvinnor med många barn!

Gazzan skrev:
Ja vet inte vad jag ska säga... du och jag ahr verkligen helt olika syn på att ta hand om sig själv..
Jag anser att barnen skall komma först givetvis MEN man får inte trycka ner sig så som du gör... och säga.. jag skiter i mig och min framtid..
TYCKER JAG!

Får jag fråga.. varför är du så anti till dagis?
Dagis för mig är ett nödvändigt ont för de familjer där båda föräldrarna arbetar.
Jag ser helt enkelt ingen anledning till att trycka in barnen i en för stor barngrupp med för få vuxna till, som inte hinner utöva den pedagogiska verksamhet som de skulle vilja hinna med, när jag inte har behov av det. Och jag ser inte heller någon anledning till att ockupera dagisplatser jag inte behöver så att de som verkligen behöver dem får svårare att komma in där de vill, när de vill.
Och ett tredje skäl är att det rektorsområde jag har för avsikt att sätta mina barn i skolan i har egentligen inget dagis, utan bara dagmammor - som iofs fått en gemensam lokal nu, som de inte kommer få behålla på lång sikt :crazy:. Och att parkera barnen på tretimmarsplatser hos dagmamma känns inte rätt, jag kan inte se någon som helst motivering till att jag skulle göra det. Att de har gemensam lokal nu, så det kallas "dagis" är tyvärr inte likställt med att det finns en utbildad förskollärare som håller i verksamheten (mer än möjligen på pappret).

Och vaddå FÅR INTE??? Är det inte helt och hållet MIN EGEN ensak hur jag lever mitt liv??? Tror du inte att jag är kapabel att fatta ett väl genomtänkt beslut hur JAG ska göra?
Visst skulle jag av någon anledning bli förtidspensionerad nästa vecka så blir det nog knapert. Men min förhoppning är ändå att jag ska kunnajobba i alla fall större delen av de närmare 30 år jag har kvar i arbetslivet, så jag hinner nog få ihop min pension ändå.
Utopia skrev:
Ni gör som ni vill så länge vi andra slipper betala för din bekvämlighet.
Jag förstår inte ens varför du drar upp det??? :confused:
Jag KOSTAR inte ens barnomsorg för kommunen! För du tror väl inte att barnomsorgsavgiften täcker alla kostnaderna för dagis???
Jag försörjer mig med föräldrapenning (som ALLA föräldrar har) och de pengar som maken tjänar. Och jag kommer få en lägre pension i framtiden, den får väl gå till frön till min lilla trädgårdsodling, så jag kan ha självhushållning ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Hur gamla känner ni er? Och hur gamla tror folk att ni är? Jag är dryga 40, och jag kände mig länge mycket äldre än jag egentligen var...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
6 986
Senast: Lazy Lady
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 782
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp