Sv: Ni kvinnor med många barn!
*ler* kan jag vara typexempel? 4 barn födda inom 6½år.......
Jag Har pensionsparat i drygt 6 år... fyller 31 till hösten.
Jag oroar mig inte pga att jag varit/är föräldraledig. Dels så har jag valt att jobba lite, varvat med fp. Med de två första barnen var jag hemma helt med de två sista har jag valt att jobba någon dag i veckan. Numera jobbar jag hemifrån så det funkar ganska bra. Bytte arbetsgivare för ganska exakt ett år sedan. Hade ca 1½ mil till kontoret och det var inga större bekymmer än att maken kom in med gossen så jag kunde amma mitt på dagen (han fick ju flaska övriga mål dagtid) om inte annat för att lätta på trycket... *ler* snacka om dolly parton bröst efter en halv dag... kan tillägga att jag inte kunnat amma sålänge pga av viktminskning. (gällt på alla 4 barn, har innan graviditeterna haft bmi på 16-17 vilket är = mager , kan äta vad som helst och går inte upp i vikt , inget att göra enl. tant doktorn)
Sen kan jag ju inte sticka under stol med att jag har sådär hemskt dålig sgi, drygt 250' vilket ger en ganska ok fp.
Den förälder som tjänat minst under året får sk. barnår dvs extra till pensionen , vilket för vår del blev maken förra året. Trots att jag tagit ut mest fp.
Man får max 4 år per barn. för barn födda på första halvan av året räknas från födsel och 4 år framåt, de barn som är födda juli -dec räknas från året därpå och 4 år framåt. Alltså tjänar man på att få barn jan-juni om an tänkt ha tätare än 4 år emellan. För om du får nästa barn ca 2 år efter så "brinner" de år du inte hunnit nyttja för första inne. Alltså 5 alt 6 år får man tillgodoräkna sig för två ungar. Men har man ca 4 år emellan så får man ju maximalt... Detta ser man i kuvertet som kommer med posten ang. den allmänna pensionen.
Att ha små barn, studera, ha sjukersättning etc. ger också pensionsrätt. Så helt på bar backe är man ju inte.
Men som sagt jag sparar en del, för jag räknar kallt med att strax innan det är min tur att gå i pension så vips finns det inga pengar i statens skrin till detta och man måste stå för nästan allt själv..
Ett annat sätt att spara om man bor som vi, och man tänkt bo kvar till dödedagar är ju att amortera ordentligt på huslånen. Då är ju den kostnaden också betydligt lägre då det är dax att gå i pension och förutsatt att staten inte vrålhöjer fastighetsskatten till 10% eller så, så blir ju månadskostnaden bara underhåll + fastighetsskatten. + alla övriga utgifter för värme, vatten etc . Men kostnaden borde bli lägre än om man bodde i en hyresrätt.
Nåt många glömmer är att ha livförsäkringar på sig själva. Ganska viktigt att ha då familjen växer. Om den ena dör, är det ju bra om den andre har en chans att kunna tex. lösa ut lån för att kunna bo kvar etc.
Jennie