Ni D.P kunniga!

E

evrebellma

Japp, en sådan liten tuffing blir det när jag någon gång i framtiden flyttar.. Men en sak jag har sett på många bilder.. Är deras öron!
När de är valpar så "hänger" de ju fint, de är vikta. Sen när de är vuxna så är det precis som öronen har rest sig? Eller är det öron som är kuperade som ungefär vissa folk gör med Dobermanns..?

Någon Dvärgpinscher fantast som vill förklara detta öron fenomen:idea:

Sv: Ni D.P kunniga!

DP's förekommer med både hängande och stående öron godkänt enligt rasstandard. Precis som på många andra hundraser med ståndöron så föds de med hängande öron, men öronen reser sig när valpen blivit äldre (om man fått ett exemplar med ståndöron.
Det är svårt att helt säkert säga om en DP kommer att få hängande eller stående öron då det är en ras som kuperats i många år och därför har man avlat på många hundar som inte har särskilt bra och stabila öron, vilket gjort att rasen har en del problem med "slängöron". Ståndöron som vippar, hängade öron som inte riktigt ligger, osv. Min tik hade perfekta liggande öron vid 12 veckors ålder, 2 månader senare hade hon två perfekta ståöron. Nu har hon för det mesta ett av varje. :angel: ;)
Hennes mamma har stående öron och pappa har liggande, så hon tog väl ett av varje bara. :angel:

Jag har provat att både tejpa upp öronen och ner öronen på min hanne. Han var nog för gammal då jag gjorde mina försök. Nu har han dem hur som helst, slarviga:smirk:
Det blir nog ännu besväligare att veta vad valpen får för öron, och svans om nåt eller båda föräldradjuren är importer. De är ju klippta både i öron och svans:(

Jag har försökt men det funkade inte. Orkade inte heller hålla henne tejpad så länge. Hon är ju ganska söt i sina flygplansöron. :angel: :love:

Hejsan.
Tack för informationen.

Uppfödaren jag har hittat och som dessutom ligger nära mig har hemsida. Har tittat mkt på bilder från tidigare valpkullar och föräldrar etc. Där förekommer en och annan som nog har fått behålla sina liggande öron.. Men merparterns öron har rest sig.
Från vilken ålder ska man isf "tejpa" öronen?
Direkt när de kommer hem, 8-10 v ålder? Hur länge? Låter ju kanske grymt och man får nog va noggrann med att hålla det rent och fräscht!
Men man tejpar ju småbarns utåtstående öron också, kanske inte så vanligt som för 25 år sedan men ändå:smirk:
Men prova kan man ju alltid göra, när det väl blir aktuellt!

Uppfödaren väntas en kull i juni! Kan ju säga att det kliar såå i fingrarna:love:

DPns öron lever ett eget liv. ;) Min uppfödare säger att man väntar tills valptänderna lossnat och om öronen då har olika riktning får man försöka göra något åt det. Min har alltid haft liggande öron förutom ett par perioder lite då och då under tandlossningen då det ena stod upp i som längst en vecka.
Sen händer det ibland att äldre hundar som alltid haft liggande öron helt plötsligt får ståndöron på gamla dar.

Kan inte speciellt mycket om dp men på ds brukar man behöva tejpa medan de tappar tänder. Dock har jag träffat på hundar som har behövt vara tejpade redan från 8 veckor eftersom inte öronen legat bra ens då. Tror att de flesta öron går att få bra.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 025
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 210
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar