NH,stå still?

T

Tessi93

Tjenare

Jag tränar lite NH med min sköthäst, hon är väldigt duktig. Vi har inte kommit så gätte långt men jag kan flytta både fram och bakdelen med eller utan tryck. och kan backa när jag ber henne men harinte kommit så lång med inkallningen.

Men hur tränar man så att när repet (grimmskaftet) ligger på marken och jag går i väg så ska hon stå kvar där :confused:

Tacksam för svar :bow:

Sv: NH,stå still?

Jag höjer bara handen till min häst och säger vänligt och bestämt "Woow"! Går hon framåt vänder jag mig tvärt om och säger "Woow" igen.

Men testa att gå iväg och be henne komma. Och sen att skicka iväg henne från dig och kalla tillbaka henne. :)

jag säger ptroo,sedan så går jag om hon föjer med säger jag Ptroo igen!:) läs kelly marks bok,gott uppförande där kanske du kan få iderer:idea:

Första gångerna gjorde jag så att jag "slängde" grimskaftet i backen och sa "woow" väldigt tydligt. Sedan gick jag ett par varv runt hästen (väldigt nära i början). Gick hästen fram backade jag omedelbart tillbaka henne och sa "wow" på samma sätt igen. Försökte hon gå fram igen så fick hon flytta bakdelen runt, runt, runt flera varv (så det blev lite småjobbigt) och sen va det "wow" igen. I början behövde hon bara stå still jättekort stund medan jag gick ett varv runt henne, sedan fick hon massor med beröm och smek i pannan :)
Hon har verkligen lärt sig jättefort på det här sättet och snart kunde jag öka cirkeln och gå längre bort och hon stod ändå still. Nu kan jag slänga ner grimskaftet vart som helst (i stallgången, ute i skogen) och säga "wow" och hon står blickstilla i en halvtimme om de skulle va så (fast jag går iväg) :love: Nästa steg blir att slänga ner en tygel från hästryggen :D
Kom ihåg att slösa med beröm när hon gör rätt!! :)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
2 077
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 623
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 749
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama