NH-Parelli-sur häst.

S

Sammy

Lite svårt att hitta namn:o Här en långt historia i dåligt svenska:o

Dec/jan började jag parelli med mina 2 shetissar och haflinger. Jag har haft hästar och har ridet nästan hel mit liv, men jag behövde en lite vägledning, för jag blir snabt osäkert och det här funker jättebra.

I februar köpte min man en nordsvensk travere. Hästen var inkört (gick på banan inan) och ridet i skogen och kände lungt och snäll.
Min man har ingen stor erfarenhet, men tyckte att det var en jättesnäll orädd häst.

I börjar gick det inte att göra något med hästen. Hästen var väldigt sur och det gick inte att röra henne. Med talamåd andrade detta och efter en tid blev hon snäll igen med borsta, vårda mm... sen blev det sommar och vi var mycket uptagen. Min man försökte att rida henne, men det gick inte särskild bra. Hon stönade mycket och vi tyckte att det berode på sadeln.
Vi tåg beslutet att göra markövningar med henne, men gjorde inte så mycket däreför att vi hade inte mycket tid och problemar med hagen. Hästen gick till en stort hagen i skogen med tyvarr mycket bitande insekter mm och ingenting hjälpte särskild bra mot detta. Hästen blev väldigt irriterad av detta, så då gick det inte heller bra att arbeta med henne.
Sen blev det höst och dags att arbeta verkligen. Min man har inte mycket tid och behövde tid att lera sig mer, så jag började arbeta med henne en lite.

Hon behöver bara jättesmå gester och lysner faktisk bra, men hon blir också väldigt snabt sur. Hon vill altid vara i närheten, och när man skicker hon iväg (och fråga att backa) blir hon en lite arg/sur. Men... när man arbeta en lite med henne, blir det för det meste en bättre.
Men.... hon tycker inte att göra markövningar. Det käns även om hon tycker om ingenting vi göra.
Och igår, ner vi gjorde en enkelt ledövning, som hon känner bra, bet hon mig jättehård i rygg.

NU är det klart. Någon jag gör är inte bra. Jag är inte en bra ledare eller kanske har hon det tråkigt hos mig ( jag försöka att göra mycket olika grejer men arbeta bara i skritt, för hennes muskulatur är dåligt och jag kan bara arbeta i hagen. Det är en lite blot och hon halker då väldigt snabt.)

Jag vet inte hur jag ska hantera detta. Jag blir nu osäkert igen (och det gick ju precis så bra) för jag vet inte vad jag gör fel eller vad problemet är.
Jag har placerad en annons för att kolla om det finns någon som vill arbeta med henne en eller några gångar, men vet inte om det finns någon i närheten och vill veta om ni har några tips.

Det käns inte precis som hon har ingen respekt, för jag behöver bara en fingervisning att fråga henne att vika. Men kanske jag har fel. Jag vet inte...:confused:

Min man försökte att rida hennen siste veckor 3 gångar, med min bomlös sadel, men efter några meter börjar hon stöna igen. En vet kolla henne 13 november. Men jag tror inte att det har något att göra med hennes beteende med markövningar i skritt... eller.....:confused::confused::confused:

Sv: NH-Parelli-sur häst.

Jag har PMat dig men jag svarar dig här med lite kort.

Generellt sett så kan man inte säga något om någon annans hästar över internet. För att diagnostisera behöver man se hästen, dock kan jag spåna lite och ur erfarenheter från tidigare hästar dra paralleller mellan beteenden.

Jag uppfattade det som ett sto, ston är generellt sett mer benägna att tycka att dom är viktigast och har rätt, detta då det är stona som är födda att fostra. Det är deras uppgift att ta hand om sitt föl och uppfostra det. Oavsett om de har haft föl eller inte sätter det sina spår i karaktären, de blir bestämda av sig.
Kyras ord är sanna, en hingst ber man, en valack säger man till, ett sto skickar man in en ansökan i 3 exemplar...

När det kommer till stönandet vid ridning så är det svårt att säga något, men eftersom veterinären är utbokad så kommer kanske han att kunna säga något om det.
Travare kan ha diverse låsningar från travet, bak/kors, speciellt då de ofta tränas i ett och samma varv/sida, i sverige kör vi tyvärr bara ett varv på banan i löpen.
Smärta kan göra en individ grinig och sur, så visst kan det vara därför hästen är lite arg av sig och inte gillar att man rör vid henne.

Troligast så ansåg hon sig bli förolämpad och att detta var orsaken till att hon bet dig. Genuint onda hästar är väldigt ovanliga, ofta har de dåliga erfarenheter från tidigare ägare som satt sina spår, detta är en annan möjlig orsak till hennes ilska, dåliga erfarenheter.

Jag har själv haft hästar som jag köpt arga. Det krävs kärlek, tålamod och mod för att en sådan häst ska landa och vända sig. Men gör man bara rätt, och ger allt tid, så har man en sann vän när hon väl bestämt sig...

Lycka till och tveka inte att höra av dig.

Har du sett Cesar Millan- han med hundarna?

Det är samma sak med hästen- den behöver få utlopp för sin energi- såvida att den är frisk. Den är van vid att arbeta hårt o plötsligt blir den stående- frustrerad.

Ston måste man vara vän med- inte bossa runt. Då kommer hon att respektera dig o göra allt för dig.
Motionera, behandla henne rättvist o konsekvent samt ha en gnutta patience.

Jag håller också på med PNH, och precis när vi började med det hade vi ett kallblodssto som jag testade att jobba lite med. DET var verkligen inte samma reaktioner som man fick från valackarna! Jag kände direkt att det här gör vi inte mer, det klarar jag inte just nu.

Hon var också av travstam och ganska understimulerad, lite samma story som med din, men lite mildare. Hon blev fantastiskt mycket bättre när hon fick jobba, mycket. Såpass att vi kände att vi faktiskt inte kunde ha henne kvar, då min mans ridintresse inte omfattar ridning nästan dagligen.
Detta sto kom till en tuff liten tolvåring som verkligen rider henne så ofta hästen bara orkar, och det är en helt annan häst att se idag.

Så, om jag var du, så skulle jag låta henne jobba av sig en massa spring-energi innan jag började snacka ledarskap. Och jag tror INTE att jag skulle rekommendera dig att jobba med det utan hjälp av en duktig tränare i början. För som sagt ovan, ston kan verkligen vara speciella...
Rid ut på henne, låt henne jogga, klättra i skogen osv. Även om hon är dåligt musklad så tror jag hon mår bättre av att komma ut och dränera lite energi. Man kan ju ge sig ut på en lite längre tur där man skrittar avsuttet, och bara sitter upp för trav-stäckorna.

Lycka till!

*ot*

Visst är Ceasar bara bäst? :love:
Jag hörde att han och Pat Parelli kanske ska göra nått "gig" ihop. DET skulle vara kul att se :bow:

Tack för reaktioner.

en hingst ber man, en valack säger man till, ett sto skickar man in en ansökan i 3 exemplar...

Jag skrattade med detta. Det är absolut sant. Och jag är faktisk inte van med stoarna. Jag tycker mer om valacker... jag har själv en valack. Jätte envis, men man vet altid van man kan vänta sig och det är bara en härligt häst. Samman för mina shettisar.

Jag tror också att det skulle vara bättre när hon fick mer arbetet. Naturligvisst måste hennes rygg inte vara någon problem, men det blir klart efter 13 nov, hoppas jag.

Problemet är dock att min man köpte hästen för att rida ute i skogen, helt lungt med mig och min gammel häst och att han har inte mycket hästerfarenhet. Han klarar inte av att tar en häst, som är inte van med att rida, ut i skogen varje dag och rida mycket. Han vill bara tar det lungt (vi är ju inte 18 heller..... mer rund 50:o)

Och jag... jag har mina shettisar, min haflinger och min arbete och desutom vårder jag alla djur i winter, varje dag så jag hinner inte att rida henne och att vara ärligt, jag vill inte rida henne. Jag tycker inte att rida stora hästar (hon är 1.68) . Jag har en dåligt rygg och har svårt att stiga up så en stor häst och jag känner mig inte tryggt då- (jag har brutet min rygg när jag ramlade med en häst 20 år den och blev aldrig mer samman tuffe rider som innan)

När vi köpte henne, gick hon på bete och arbetade inte mycket. De körde bara några gångar med henne och har ridet henne 10 gånger i skogen. Inan dess gick hon bara på bete 2 år (hon fick två föl)

Nu har hon, tillsammans med min haflinger, en jättestor hage och kan går in och ut stallen som hon vill. Men jag antar att det är inte tillräcklig för henne.
Möjligt behöver hon mycket mer att göra, framtförallt nu det finns ingen föl mer att upfostra.

Vi vill faktisk inte sälja henne, men när hon är inte lyckligt hos oss... då blir det en problem. Och det är naturligvisst inte meningen att det blir aldrig möjligt för min man att rida henne.

Jag tror dock inte att hon har dåligt erfarenhet med en förre ägnare. Snarrar med oss. Hur vi än försöka att göra så gott vi kann.

Jag vet inte vad vi måste göra nu, men det blir nog bäst, tror jag, att fråga en hästkunnig person att göra en diagnos om problemet och sen prata med henne (eller han) om vi klarar av att arbeta med detta eller inte. Måste alltså vara en ärligt person.

Jag fick redan en pm, men jag måste naturligvisst först pråta med min man. Det är ju sin häst och han giller hon verkligen jättemycket.

... övrigens... jag är en fan från cesar och använder mycket tips från honom med mina hundar

Spontant låter det ju inte riktigt som rätt typ av häst till din man..

Vi gjorde samma misstag som ni. Min man ville ha en egen, han kunde knappt rida och ville bara rida lite i skogen sådär på kul.

Så vi köpte en ganska billig och fin kallblodstravare.

Men de behöver SÅ otroligt mycket motion och stimulans. Hon vart ju fet och rastlös på ett kick. Och JAG ville inte rida henne, jag rider islänningar och trivs bäst med dem. Dessutom hade jag heller inte tid och lust att motionera henne när jag hellre kunde rida min egen häst.
Men vi avgudade ju denna häst förståss, och efter många tårar lyckades vi hitta ett ställe där det kändes fint att lämna henne.

Nu har vi istället köpt en islandskorsning till min man(=billig, vill inte köpa en dyr häst när han knappt rider den) och den här hästen tycker jag är mycket roligare att rida själv, så det funkar bättre så. Dessutom blir han inte alldeles stirrig om han inte rids väldigt mycket, och det är värt allt för mig.

Trista råd har jag bara, jag tror alla blir gladare om ni skaffar en häst som passar era behov bättre. :(

att vara ärligt... jag tänkte samman. Kanske hästen är inte lämpligt för oss. Men hon är i hagen snäll och min man tycker mycket om henne. När han tar hon med för en promenad i skogen, är hon inte sur, men även glad.
Det är ju ingen elak eller ond häst. Absolut inte. Jag är rädda att problemet ligger hos oss.
Men vi köpte hon för att bjuda hon en livslang hem. Inte för att sälja igen.
Det känns så oärligt mot hästen, som kann inte hjälpa att vi klarar inte att bjuda hon vad hon behöver.

Jätte svårt.

Fast det där med att man inte vill sälja igen för hästens skull... Jag tror man lurar sig själv där, visst blir hästen lite obalanserad av att flytta och byta ägare osv, men det är ju övergående, särskilt om hästen hamnar hos rätt person som kan erbjuda allt som hästen vill ha av motion, kompisar osv.

Så jag tror hästen hellre flyttar och har det lite jobbigt ett tag, än att vara kvar hos samma ägare, som inte kan ge hästen det den behöver.
Det är otroligt jobbigt att bestämma sig för detta, våran lilla Pila var ju också så himla fin och mysig, vi tyckte ju inte illa om henne.
Men man fick inse att hon faktiskt skulle trivas bättre hon någon som vill rida henne mer än vad vi kunde.

Och när man hittar en häst som passar ens behov, DÅ känns det verkligen hur rätt det blev. :bow: Man ska ju ha kul och njuta av sina hästar, inte ha dåligt samvete för att man vet att man inte rider hästen så mycket som den skulle behöva....

Då här du nog rätt i.
Men det är jobbigt, framtför allt för min man, som älskar henne.
Vi har pratad igår om detta och beslutet att fråga en NH instrukteur att komma och kolla hästen och arbeta en lite med henne. Sen ska vi har en samtal och då är det ju meningen at instrukteuren är ärligt om sin mening om hästen, vad hästen behöver och om vi är de människar hon behöver. Om inte, då måste vi kanske söker en bra hemma för henne och söker en mer lungt häst, som behöver inte så mycket motion mm för min man, men det blir nog rätt jobbigt, tror jag. Framtförallt att hitta en bra hemma för henne.

Men naturligvisst ska jag fråga vet att kolla hon noga torsdag. Jag tror att det är svårt för henne att bära min man däreför att hon har dåligt muskulatur och min man väger ju 90 kilo, men man måste vara säkert om hon har ingen ryggbesvär.

Att vara ärligt... jag tror att hon skulle gilla best att köra, men det är något vi har ingen erfarenhet med själva och det var ju meningen att rida.
Men hon giller verkligen att vara ut i skogen eller på väg och är aldrig rädda.

suck :(:(:(

Jag förstår verkligen hur det känns!
*tröstkramar*

Men kanske veterinären och tränaren kan ge er lite nytt hopp? Man vill ju inte sälja en älskad familjemedlem...

Lycka till med alltihop!
För oss kändes det bättre när vi pratat igenom det och funderat en del, då kändes det mer rätt, och mindre jobbigt. Sedan kändes det jättebra när det kom en så mysig familj och ville ha henne så gärna, och när vi såg hur hon trivs på nya stället så är vi supernöjda.
Men vi håller tummarna för att ni får ordning på detta så ni kan behålla henne tycker jag :idea:

tack.. vet kommer torsdag och tränare i nästa helge, så det blir spannende. Vi pratade också en hel del och min man vill faktist inte sälja hästen. Och jag förstår detta. Men vi vill ju bara rida ut lungt i helgerna , så det kan vara att det är inte tillräckllig för hästen. Vi ska se---Jag är nyfiken vad vet och tränare säger....

sry för trådkap!

hur ska man gå tillväga om man aldrig gjort NH med sin häst?
kan man bara börja helt plötsligt?
vart ska man börja?
vilka övningar ska man börja med?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 212
Senast: Ridinglady
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 877
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar