NH instruktör, hur blir man?

maryjane86

Trådstartare
Hej, ngn som har erfarenhet, eller "råkar" veta hur man blir NH instruktör i detta land?

Har tränat mina hästar enligt Perelli, men deras program är för omständigt (man måste åka till USA ngra veckor..) och Jaana har stängt buktiken till 2015.

Vet ngn nåt annat sätt att bli NH instruktör?

Jag har för mig att "Hearts and Horses" (Mikkel Oster) har någon sorts utbildningsprogram, eller har haft iaf.
Sedan har väl Monty Roberts någon sorts utbildning i "Equus" eller vad han kallar det..
Kanske att Rebecca på Horsevision också har något sånt...
Testa att söka lite på det, Mikkel är supertrevlig så om inte annat kan han säkert hjälpa dig att hitta ett bra ställe, eller Rebecca.
Rebecca har ju kontakt med Honza, dit kan man nog också åka, är ju Europa iaf.

Egentligen kan väl typ vem som helst kalla sig NH-tränare, oavsett grad på kunnandet. Jag har hjälpt några i grannstallet med lite grundläggande grejer, och de kallade ju mig "tränare" då, men det skulle jag aldrig kalla mig själv.

Jag tror kanske bara det är Parelli (och ev Monty Roberts) som har regler för när och hur man kan kalla sig tränare.

Egentligen kan väl typ vem som helst kalla sig NH-tränare, oavsett grad på kunnandet. Jag har hjälpt några i grannstallet med lite grundläggande grejer, och de kallade ju mig "tränare" då, men det skulle jag aldrig kalla mig själv.

Jag tror kanske bara det är Parelli (och ev Monty Roberts) som har regler för när och hur man kan kalla sig tränare.

Tack för svar! Jo, förstår att man inte måste ha ngn utbildning egentligen, men skulle vilja lära mig av någon som verkligen kan.. Kanske inte för att starta verksamhet, men för ens egen skull :) ska kolla upp dem!

Fast du kan ju åka till Parelli-centret i Storbritannien också om du inte vill bli mer än ** eller *** här i Sverige. Om jag har förstått det rätt.

Har du klarat level 4 i alla savvys annars skulle jag börja med det :-)

Jag har för mig att "Hearts and Horses" (Mikkel Oster) har någon sorts utbildningsprogram, eller har haft iaf.
.
Jag har sett en häst som varit på träning hos denna person,och den hästen var ett vrak när den kom hem!
Hästen kom dit blank glad och fin .Kom hem mager stressad och deprimerad och helt knäckt.Jag har faktiskt aldrig sett en sån ledsen häst ..
Skulle jag utbilda mig där? svar NEJ!
Han må va hur trevlig som helst men att utsätta en häst för det denna genomled finns inget försvar för.
Jag blir sällan förbannad men denna häst blev inte väl behandlad.
Men han kunde ta betalt.
Dessutom blev hästen verkad enligt en "viss barfotametod ".
Så inte nog att hästkraken blev sönderstressad och psykiskt och fysiskt nerbruten ,den kom hem jävligt ömfotad också.MORR

Ellen Ofstad finns också men vet inte om hon utbildar intruktörer
Det låter ju som att TS inte nödvändigtvis söker just en instruktörsutbildning, så Ellen kan ju också vara ett bra tips.
Jag tror att det kan vara bra att börja gå på clinics för några olika och känna efter vilken instruktör som man känner att man skulle passa bra ihop med.

Jag har sett en häst som varit på träning hos denna person,och den hästen var ett vrak när den kom hem!
Hästen kom dit blank glad och fin .Kom hem mager stressad och deprimerad och helt knäckt.Jag har faktiskt aldrig sett en sån ledsen häst ..
Skulle jag utbilda mig där? svar NEJ!
Han må va hur trevlig som helst men att utsätta en häst för det denna genomled finns inget försvar för.
Jag blir sällan förbannad men denna häst blev inte väl behandlad.
Men han kunde ta betalt.
Dessutom blev hästen verkad enligt en "viss barfotametod ".
Så inte nog att hästkraken blev sönderstressad och psykiskt och fysiskt nerbruten ,den kom hem jävligt ömfotad också.MORR
Jag har bara träffat honom och sett honom jobba med hästar på clinic, och det tyckte jag såg väldigt trevligt och bra ut. Bra analys av hästarna och fina metoder.
Tråkigt med dåliga erfarenheter, men det finns det ju antagligen från de flesta tränare. Man undrar ju hur snabbt den blev ett vrak och pga vad, har inte ägaren haft kontroll på träningen och träffat hästen undertiden? Att hästar går ner sig och mår dåligt kan ju ha flera orsaker. Men, det hör ju inte hit.
Vill bara säga att pga en dålig erfarenhet kanske man inte ska såga en hel tränare utan att bilda sig en egen uppfattning.

Det är inte det enda exemplet på ganska tråkig hantering från det stället. Har själv varit där och skulle inte ställa min häst där.

Det är inte det enda exemplet på ganska tråkig hantering från det stället. Har själv varit där och skulle inte ställa min häst där.
Trist när folk söker hjälp och hästarna far illa! Tyvärr är en del i "horsemanshipträsket" oseriösa och saknar självkritik och framförallt inte ser när en häst blir stressad av deras träning.
Säger en sak och gör en annan..

Jättetrist att höra :(

Det kommer alltid finnas oskickliga/oseriösa tränare inom alla discipliner, det är inget unikt för horsemanship.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 394
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
19
· Visningar
2 018
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat