Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*delvis kl*
Folk deklarerar vitt och brett att NH är SKIT för DE har minsann gått på EN kurs och tränaren var dålig, de har EN häst som är förstörd av en "NH-människa" osv.
Det finns NH-inriktningar som absolut ägnar sig åt dominans i ordets otrevligaste mening, och det finns inriktningar som INTE gör det. Och ändå ska trångsynta lata människor som inte orkar ta redan på fakta, sätta likhetstecken mellan dessa
NH för mig är alla dessa små vardagliga saker som går smärtfritt... hästen lyfter sina hovar enkelt när jag ber den om att få kratsa, den flyttar sig när jag vill, den går raka vägen in i släpet direkt, den gå bakom/vid sidan om mig när vi går till och från hagen, den stannar när jag vill och den står där så länge jag vill. I gengäld får den någon slags belöning. Allt går snabbt på rutin och den får komma ut i hagen igen...
När jag flyttade min gamla häst så ställde jag mig bakom henne och pekade åt vilket håll hon skulle flytta. Armen åt vänster = Aha! sa hon och flyttade åt vänster. Jag behövde inte röra henne. Och utan några NH-övningar alls.
"Många bäckar små gör en stor å" heter det ju som bekant.
Vad heter de olika inriktningarna då? Den bra och den dåliga, alltså. Det kan vara bra att få veta iom att den dåliga verkar dominera stort. Utanför buke då förstås.
När jag flyttade min gamla häst så ställde jag mig bakom henne och pekade åt vilket håll hon skulle flytta. Armen åt vänster = Aha! sa hon och flyttade åt vänster. Jag behövde inte röra henne. Och utan några NH-övningar alls.
Nej, Ceasar Millan har jag aldrig sett.
När det gäller min gamla dam så kom vi med tiden väldigt nära varandra, hade många problem i början att ta oss igenom, så det där med energier stämmer säkert. Vår unga dam är egen uppfödning o även här fungerar det med små signaler. Hon vet t.ex. när det är dags att kolla hovarna och lyfter de snällt utan tillsägelse. När jag byter sida så har hon redan lyft nästa hov o väntar. Hon flyttar sig också för mycket små signaler, har dock inte testat än att stå bakom och peka.
NH för mig är alla dessa små vardagliga saker som går smärtfritt... hästen lyfter sina hovar enkelt när jag ber den om att få kratsa, den flyttar sig när jag vill, den går raka vägen in i släpet direkt, den gå bakom/vid sidan om mig när vi går till och från hagen, den stannar när jag vill och den står där så länge jag vill. I gengäld får den någon slags belöning. Allt går snabbt på rutin och den får komma ut i hagen igen...
Om vi vänder på steken.
Jag har varit på en hoppträning där tränaren instruerade eleverna att ta spöet och slå hästarna hårt mellan öronen, på huvudet, varje gång de stannade eller rev.
Så nu anser jag att alla ryttare som rider engelskt är dumma i huvudet och bara slår sina hästar hela tiden, det är bara därför hästarna gör som de vill. De får stryk annars.
För att återigen ta exemplet gå på tygeln. Bara för att någon säger att deras häst går på tygeln när de endast drar ihop den i munnen så anser ni väl inte att alla hästar som går på tygeln blir ihodragna via munnen? Dålig ridning är dålig ridning och dålig hästhantering är dålig hästhantering oavsett vad man kallar det.
Precis så har jag det med min häst, jag pekar eller pratar och hon lyder.
*delvis kl*
Och här ser man redan orsaken till problemet.
Folk deklarerar vitt och brett att NH är SKIT för DE har minsann gått på EN kurs och tränaren var dålig, de har EN häst som är förstörd av en "NH-människa" osv.
Det är verkligen ett ordentligt statistiskt underlag de har
Hur svårt ska det vara att FATTA, att NH inte ÄR det antal mindre skickliga utövare som vissa haft oturen att träffa?
Det finns NH-inriktningar som absolut ägnar sig åt dominans i ordets otrevligaste mening, och det finns inriktningar som INTE gör det. Och ändå ska trångsynta lata människor som inte orkar ta redan på fakta, sätta likhetstecken mellan dessa
*tusen hästsparkar i baken på okunniga människor som snackar skit om sånt de inte vet något om*
Det är farliga människor som resonerar så, tänker ni på samma vis om tex folkslag ni inte känner till? Bara för att jag träffat en otrevlig svart man, drar jag inte slutsatsen att alla svarta män är otrevliga, eller hur?
//en frustrerad och arg Skuggi, som väl förstod att tråden skulle spåra ur, och ska hädanefter hålla sig borta för att slippa högt blodtryck...
För mig är det helt obegripligt att man behöver en "lära" för att få de här sakerna att fungera. Om det vore så svårt som en del vill framställa det som, tror jag inte att hästar hade blivit tamdjur från början.
De där sakerna funkar ju i mer än 95% av fallen även med hästar man inte känner.