NH folk och anti-NH folk

Sv: NH folk och anti-NH folk

Bra skrivet, håller med dig i mycket.

Min uppfattning är att många som är frälsta på NH inte själva har förmågan att läsa hästen rätt och reagera på rätt sätt och därför vill ha ett facit.

Jag är väl "vanlig" och jag är emot stora delar av NH/markarbetet eftersom jag inte anser att det behövs. Typ punkt här. ;)

Jag har tex aldrig haft användning för att stå 2 meter framför min häst och backa den? Och jag förstår faktiskt inte varför man måste kunna göra allt från marken innan man gör det från ryggen. Rovdjur är vi oavsett, vi har bara tagit det ett steg längre när vi klättrat upp. Men att göra hästen trygg med ryttare tar inte år av markarbete så varför inte fortsätta från ryggen?

Okej, riktigt så anti är jag inte ;) Jag tycker fint samspel är underbart att se, oavsett vad personen kallar sin inriktning. Men som sagt så ser jag inte meningen med mycket inom NH, hästhantering rätt och slätt är det för mig och det innefattar inte repgrimmor eller runt flyttande vid hand.

Jag har tex aldrig haft användning för att stå 2 meter framför min häst och backa den? Och jag förstår faktiskt inte varför man måste kunna göra allt från marken innan man gör det från ryggen. Rovdjur är vi oavsett, vi har bara tagit det ett steg längre när vi klättrat upp. Men att göra hästen trygg med ryttare tar inte år av markarbete så varför inte fortsätta från ryggen?

Syftet med markarbete är väl mig veterligt att bygga upp hästen kroppsligt på ett bra sätt, innan man belastar den med ryttare.
Sedan är det ett annat sätt att träna, precis som ridning, körning, tömkörning, hoppning osv är olika roliga sätt att träna. Omväxling förnöjer.
Det är iaf enligt mig, lättare att lära hästen saker med mig på marken, jag kan vara tydligare och visa bättre, men det beror kanske på hur bra kroppskontroll man har.

Vad rovdjur har med saken att göra vet jag inte? :confused:
Och vem har sagt att det tar år av markarbete att få hästen trygg med ryttare? :confused:
När mina (PNH)kompisar rider in hästar brukar de kunna sitta på dem efter ett par dagar bara, sedan växlas arbetet förståss mellan markarbete och uppsuttet.

Ärligt talat kan jag tycka att det är konstigt att man kan kalla sig hyftsat skicklig med hästar(som jag fått intrycket att du gör) och sedan mena att man inte försår syftet med markarbete :confused: NH är väl långt ifrån den enda "inriktingen" som markarbetar hästen :confused:

Nix. Syftet med markarbete är att lösgöra hopphästen:D

Arbete från marken är en annan sak och kan innehålla löslongering, lekar,repvifftande, osv

*KL*

..jag ar nastan tvungen... ..kan inte halla mig...

Jag ar anti-nh. Enligt mig ar det ett mentalt hart satt att fa kadaverdiciplin pa sin hast. :) Sunt bonnvett funkar utmarkt....

Min gulefule har tidigare i sitt liv jagats runt i en rundcorall (NHstyle..) och det enda han har lart sig ar foljande: att ljuga. Han uppvisar beteenden NH-folk vill se for att slippa jobbet/traningen. NH har alltsa lart min hast att "ljuga" med sina signaler. De har forstarkt Miner och inte beteendet sa han erbjuder dig minerna som Borde ga hand i hand med den sk "join up":en osv, men mentalt ar han pa en annan planet. Gar utmarkt att jamfora med min gamla dam i sverige som slar pa autopilot om man longerar henne klassiskt utan nagot liv i sin egen kropp.

ett vevande rep i fel hander ar lika illa som en pisk i fel hander. Och jag gillar inte alls den stora, tunga, haken manga "nh" manniskor har hangande i repgrimman. a) repgrimma ar ett skarpt hjalpmedel b) langt-tungt rep + stor, tung hake + rorelse = slag mot hastens underkake + konstant tryck over nosryggen/nacken.

Sen hoppas jag att ingen har binder upp sin hast i repgrimma da den ar sa pass vass over nacken att Skulle hasten kasta sig kan den orsaka nervskador... hasten gar namligen sonder innan repgrimman gor det...

Och det andra jag undrar är vad har folk egentligen har emot NH?

Och vad har folk emot det "vanliga" sättet (alltså inte NH)?

Har en vän som är NH-tränare
men blev bekant med NH för ialf tolv år sedan.

Jag kan säga att jag står någonstans mittemellan.

Jag kan till viss del tycka att mkt med NH'n verkar bra, vettigt & som jag gärna anammar. Sedan finns det vissa frågetecken som jag inte riktigt köper...
Dessutom, det lilla min kompis försökt lära mig, har ibland känts väldigt likt den traditionella bara med vissa förändringar eller ett litet annat sätt att visa det på, men samma princip med samma resultat.

EN sak som jag tyckt lite illa om är olika "skrämmsel beskrivningar" hon gett mig. OM hur vi skadar hästarna med ditten & datten.
Jag själv tror att allt är individuellt, gällande såväl bett, sadel, skor & verkning, bemötande etc. Jag tror verkligen inte att samma mall passar alla. För även om vi svenskar talar samma språk så kan vi säga saker på olika sätt & också mena det på olika sätt även om vi säger samma saker. Jag tror att det gäller till viss del i djurvärlden med.

Ja, min slutsats är att det finns nog mycket att ta till sig av, av NH'n. Men i grunden tror jag att man måste använda sitt sunda förnuft. Jag tror inte att en häst blir arg utan anledning, eller sprakar utan anledning eller vägrar utan anledning. Det är bara vi själv som kan välja hur vi ska hantera det.

För NH är som sagt inget hokuspokus, det är ett sätt för oss människor att lära oss förstå hästarna

För mig är det just precis detta som är NH. :bow:

Håller med dig, NH handlar inte om att traggla samma saker tills hästen blir apatisk av uttråkning :p

Mot bakgrund av det tycker jag att det är förvånansvärt många trådar och inlägg från "NH-folk" som i princip handlar om hur man leder hästen (och jag antar att det då är ledandet till och från hagen som avses, inte promenader genom Manhattan vid rusningstid) och vikten av att den står absolut stilla när man sitter upp.

Alla dessa diskussioner lyckas i mina ögon göra väldigt enkla saker oändligt komplicerade. Och där ligger väl en del av känslan att det går så himla långsamt med NH. Både häst och människa hinner dö av ålder innan dessa enkla grundgrejer fungerar på ett sätt som NH kan acceptera, typ.

Håller med dig, NH handlar inte om att traggla samma saker tills hästen blir apatisk av uttråkning :p
Man måste framförallt kunna anpassa sig till olika hästars behov. Jag får jobba otroligt olika med mina hästar, då jag har en LBI och en LBE :love:

Med LBI måste allt ske i hans takt, han måste få tänka innan han testar att följa ett förslag, pressar man honom fryser han fast.
LBE flyyyger omkring och busar och testar olika grejer hela tiden, här kan man pressa lite och vara lite mer fartig, den hästen gillar att köra lite mer on-the-fly och inte tänka så mycket :love::rofl:

Har hästen blivit riktigt apatisk, så har man gjort fel. Oavsett "skola".

Men det är skillnad på vad man tycker är apatisk. Folk som är vana vid och "gillar" "vilda" hästar som far omkring med svansen i vädret och frustar med uppspärrade ögon tycker nog att mina hästar är apatiska för att de inte går i taket för minsta löv på stigen. Beror ju på vad man jämför med. Om man istället jämför mina (särskilt LBE) med stallets bruksnordisar, så är mina ganska vilda och spralliga ;)

Hästarna är ju de allra bästa läromästarna:bow:

Jag tror också att det kan vara skillnad på vad man tycker är apatiskt. Jag gillar heller inte vildingar! Jag vill ha en häst som är trygg och som vågar tänka innan den tänker flykt.

Min uppfattning är att många som är frälsta på NH inte själva har förmågan att läsa hästen rätt och reagera på rätt sätt och därför vill ha ett facit.

Fast är inte detta ett generellt problem som kan appliceras på alla? Jag är ganska ensam "NH-are" i min bekantskapskrets men känner absolut igen det där med att ibland saknas förmågan att läsa hästarna.

Jag har inget emot nh, har tom varit på kurs om detta. Det jag reagerar över är att det är sånt hallelujande över nh. Den kursen jag var på betedde sig ledaren som en pastor från en religiös sekt som försöker få alla att omvända sig. Hon pratade mer eller mindre i tungor över hur bra nh är. Ganska skrämmande upplevelse kan jag säga.

KL

Jag har kallat mej NH meniska (ganska många år sedan) och tycket då att NH var likt det dem gamla svenska bönderna läred ut.

Ju mer jag blev insatt i att läsa av hästar ju mer såg jag skillnaden och började ta reda på var man började använda NH och varför.

NH som grund kommer ifrån läder som har vilda och halvvilda hästar och gott om dem och detta gjorde att man utväklade ett sätt att snabbt och enkelt sätt att kunna plocka ut dem hästarna som man kunde ha nytta av som riddjur och dom andra hästarna var värdefulla på ett annat sätt då man fick kött och skinn från dem.
Dem djuren man hade kvar som riddjur var dem som utan större protest underkastade sig meniskans dominans.
Sedan har detta så klart utväxlats en massa dem sista årens sedan man började använda sig av motordrivna fordon men själva grunden ligger här.

Medan i norden inte har haft så många hästar och välja bland så har här jobbats fram ett annat sätt att jobba med hästar som inte i botten handlar om dominans.

Kram

*delvis kl*

Och här ser man redan orsaken till problemet.

Folk deklarerar vitt och brett att NH är SKIT för DE har minsann gått på EN kurs och tränaren var dålig, de har EN häst som är förstörd av en "NH-människa" osv.

Det är verkligen ett ordentligt statistiskt underlag de har :devil:

Hur svårt ska det vara att FATTA, att NH inte ÄR det antal mindre skickliga utövare som vissa haft oturen att träffa?

Det finns NH-inriktningar som absolut ägnar sig åt dominans i ordets otrevligaste mening, och det finns inriktningar som INTE gör det. Och ändå ska trångsynta lata människor som inte orkar ta redan på fakta, sätta likhetstecken mellan dessa :mad:

*tusen hästsparkar i baken på okunniga människor som snackar skit om sånt de inte vet något om*
Det är farliga människor som resonerar så, tänker ni på samma vis om tex folkslag ni inte känner till? Bara för att jag träffat en otrevlig svart man, drar jag inte slutsatsen att alla svarta män är otrevliga, eller hur?

//en frustrerad och arg Skuggi, som väl förstod att tråden skulle spåra ur, och ska hädanefter hålla sig borta för att slippa högt blodtryck... :cool:

Det är alltid så, alla tycker att just deras tankar, åsikter, metoder, dicipliner är bäst.

Många säger "Det behövs inte", "bonnförnuft". Men vad innebär det? Vad är sunt förnuft?
jag tycker det är idioti att sätta sig på en häst som man inte kan flytta åt alla håll från marken. Jag träffar massor med hästar vars ägare inte kan få dem att flytta på rumpan när de står i stallgången. De kan inte fånga sina djur i hagen. Läs bara under "Ridning" så hittar man massor med ridproblem som enkelt hade kunnat lösas med lite bashantering!

Men jag säger inte att alla som inte pysslar med NH har problem med sina hästar, eller att NH är den enda sanna vägen. Det är en (eller ja, flera) metod att hantera hästar och variera vardagen lite.
Det är fruktansvärt smidigt att ha en häst som flyttar på sig bara man lägger mot ett finger på den del som ska flyttas bort. Genom arbete från marken kan man befästa mycket som man sedan tar med upp på ryggen. Man kan vänja hästen vid massor av saker som annars kunde ha upplevts som läskiga.
Men som sagt, man måste inte kalla det för NH. Men man måste inte heller fördömma de som vill kalla det så.

"Frälsta" människor finns inom hela hästvärlden. Det finns NH-folk som är lite för maniska, precis som det finns AR-folk som blir lite sektlika i sina träningar och diskussioner. Det finns hoppryttare som tycker att hoppning är det enda rätta, precis som det finns dressyrnissar som tycker att dressyr är den enda sanna ridningen.. De finns överallt. En del mer accepterade än andra.

Lugn och fin!;)

Men håller med dig:( Verkar inte spela någon roll vad man säger, NH är med bestämdhet på ett visst sätt ändå.

Hur svårt ska det vara att FATTA, att NH inte ÄR det antal mindre skickliga utövare som vissa haft oturen att träffa?

Så då vill du definiera NH så att det omfattar endast dem som du tycker hanterar hästar på ett bra sätt, i princip? Så tycker jag i alla fall ofta att det låter från "NH-företrädare" på forumet, även om jag inte minns om just du brukar skriva så.

På samma sätt kan man ju då säga att "vanlig hästhantering" (eller vad det nu kallas), är just sådan hantering där det fungerar och att allt annat är avarter eller okunskap.

Liknande trådar

Samhälle Jag blev nyss uppringd av Greenpeace då jag skrev under en av deras upprop (vet inte om det är rätt ord, men "petition" på engelska är...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 944
Senast: Otherside
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 410
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 277
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama