"NH"-filosofer..

Sv: "NH"-filosofer..

Hempfling och Ofstad har jag bara sett på video och läst böcker och artiklar av. Har därför ingen uppfattning om hur de är i praktiken.

Leslie Desmond har jag sett live flera gånger och hon har en fantastisk känsla för hästar. Helt klart bäst av dem jag har sett. Men, hon är inte lika bra på att ta folk och förklara som hon är på hästträning.

Min favorit totalt sett är John Moore. Bra med hästar och har blivit bättre under de år jag har kännt honom. God pedagog, bjuder på sig själv och har kul humor. Curt Pate har jag varit på clinic för en gång, gillade det. Han har skrivit en bra bok också, "Ranch horsemanship".

min instruktör har pratat varmt om LD.
och utifrån det jag har hört verkar hennes teori bra.
Hon använder till exempel tanken mycket, och har känsla.. :)

Har läst på jaana huuhkas hemsida nu,och är helt SÅLD! :p Hon verkar ju vara skitduktig!! skulle såå gärna vilja gå en kurs där... Synd att hon inte skrivit nån bok eller nåt..

*lånar*

Viktigast tycker jag är att hitta den tränare som passar en bäst. Människor är liksom hästar olika :o
För mig har Mark Rashids filosofi passat bäst och också gjort mest och bäst skillnad i min relation med mina hästar. Jag har dock bara läst lite av honom och aldrig sett honom jobba på riktigt, så jag vet inte så mycket om honom, men det jag har läst har i alla fal hjälpt mig otroligt mycket.

Vad gäller LD, EO och KFH, tycker jag de är bra var och en på sitt sätt, däremot tycker jag att Ellen är den som är mest ödmjuk av dem och det är otroligt viktigt om man ska lära ut en kunskap till andra.

/Z

Leslie är jag tveksam till.
Tycker en del av det hon säger är tveksamt.

Inte hört så mycket om Hempfling och eller Ofstad men av det jag hört/läst om Hempfling så är nog han den som jag tycker verkar vettigast.

Jag tror att man brukar kalla det för ´positiv förstärkning´och är något som många - vad ska jag kalla det? - djurdressörer använder sig av. Alltså i princip är alla beteenden tillåtna men vissa beteenden genererar en belöning och på så vis får man djuret att välja det sättet oftare (alltid?).
Dvs man straffar inte bort oönskade beteenden utan man belönar sådant man vill ha istället.
Inget svar på din eg fråga, men men...

går det att träffa KFH numer? känns som att han gömmer sig?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 776
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 855
K
Träning Under helgen har jag varit på ett seminarium om klickerträning. Det har varit mycket givande och intressant. Jag känner mig dock något...
Svar
11
· Visningar
1 052
Senast: Kirre
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama