Ngt på väg ut ur slidan??

Jate Volim

Trådstartare
Vår ettåring har drabbats av ngt som vi aldrig tidigare stött på. Idag när vi tog in henne från hagen var ngt "på väg ut" ur slidan på henne. En rosa "bubbla", stor som ett ägg ungefär. Lite ådrig kanske man skulle kunna kalla den. Såg ut som om hon skulle föla fast inte samma färg. Efter promenaden upp till stallet + ca 5 min hötuggande hade den "åkt in" igen.

Stoet har ingen allmänpåverkan alls, pigg och kry, äter och dricker, ingen feber. VAD är detta? Jag tänkte ha tagit en bild men det försvann ju så fort att jag inte hann. Efteråt syns ingenting alls. Imorgon ska vi kontakta kliniken och boka tid för undersökning men jag kan inte släppa detta!

Mvh JV

Sv: Ngt på väg ut ur slidan??

Ja, det skulle det säkert kunna ;) Jag har INGEN aning. Vad innebär det i så fall? Behöver jag ligga sömnlös i natt? Det känns som att hennes åkomma är relativt ofarlig även om den såklart måste åtgärdas men så länge jag inte vet vad som är fel kan jag inte koppla av :(

Men? Är det inte bara så de ser ut när de kissar/brunstar? Det är ju som en plupp som kikar ut lite fram och tillbaka..

Njae, brukar och brukar... Det är mkt möjligt att vissa ston gör/ser ut så men vi har haft åtinstone ett trettio-fyrtiotal ston samt en hel del "andras ston" och aldrig sett ngt liknande. Hur som helst måste ju ngt göras åt det. Det känns som att det är en stor infektionsrisk när hon ligger ner och "bubblan" blir smutsig för att sedan dras in i slidan.

Mvh JV

Nu vet vi ju inte om det är just det, men nog brukar det bukta ut nått när ston brunstar alltid.

Mjae, inte på detta viset. Slidväggarna var s.a.s. slutna men en stor bulle hängde utanför. Stoet är ett år och har inte visat brunst än men det börjar ju bli dags för det. Dock låg hon ner när "det började" och de brunstar ju sällan liggandes. Den var stor som ett stort ägg och såg ut som en slemhinna av ngt slag.

Var min första tanke också. Kan gå tillbaka lite och sedan bli värre igen. Jag hade ringt veterinär direkt imorgon bitti! Jag har sett livmoderframfall på ko, inte på häst, och det var inget roligt...

Ja, man blir ju onekligen orolig! Vi kommer att kontakta vår hemmavet imorgonbitti för rådfrågning + ringa klinik för att få henne undersökt och ultraljudad.

Mvh JV

Skulle också kunna vara livmoderframfall, fast det är vanligast på dräktiga djur, speciellt kor och får. Vi har fött upp kor och får under många år men aldrig drabbats av det. Däremot har vi haft kor med ändtarmsframfall.

Har dock hört ryktas att slidframfall kan uppkomma iom första brunsten. Hur vida det är sant eller inte ska jag inte säga något om, men har hört det i vilket fall, dock väldigt ovanligt. I sig är verken ändtarmsframfall eller slidframfall farligt, däremot, om djuret ligger på smutsiga platser och det följer med smuts när det åker in igen sas kan det uppkomma infektioner, speciellt vid slidframfall, och slemhinnorna kan skadas om det är väldigt mycket som hänger ut och djuret ligger på ett olämpligt ställe så att andra djur eller föremål kan skada.

Livmoderframfall å andra sidan är värre. Det brukar dock uppkomma främst hos kor och får i samband med förlossningen. Vi har diverse böcker om det här med förlossningar hos kor, och där står det bla att om ett fullgånget livmoderframfall inte åtgärdas finns det risk att kon dör. Ett fullgånget lm-framfall är alltså där hela livmodern är utanför djuret. Dock ska man självklart stoppa det innan det går så långt.

På vissa djur som har tendens till grava framfall finns det speciella byglar som sas ska förhindra framfall och hålla allt inne sas.

Dock ska du inte ligga sömnlös. Invänta vad vet säger, det behöver ju inte vara framfall, även om jag inte kan se någon annan orsak till att något skulle tränga ut på det viset du beskriver.

Ja, livmoderframfall känns ganska märkligt på en åring men jag vågar inte utesluta ngt. Men utifrån vad du skriver tolkar jag det som att slidframfall är betydligt trevligare. (Har inte hört så mkt glada historier om livmoderframfall på häst).

Ja, jag får väl försöka sova ändå, ingen blir ju gladare för att jag ligger vaken ;) Jag är mest spänd på att få veta vad det kan vara, vad vi ska göra åt det m.m. m.m.

Mvh JV

Trevligt vet jag inte. Är det ett gravt framfall sas bör det åtgärdas på något sätt. Exakt hur man gör det vet jag gick inte. Vid livmoderframfall kan man ju tom sy igen livmodern och "låsa dörren" sas, men att sy igen slidan låter inte hälsosamt.

Okej, trevligt är väl kanske lite fel ordval :D Men ngt som är möjligt att åtgärda i alla fall. Vi räknar nästan med att behöva sy henne på ngt sätt, det känns inte särskilt hälsosamt att ha saker utanpå kroppen som bör vara inuti s.a.s.

Ja, du menar som när de blinkar? Då syns ju slemhinnorna, men det här är annorlunda. Ska bli spännande att se vad veterinären säger!

Hon hade sett likadan ut imorse när mamma tittade till henne, det verkar som om det faller ut när hon ligger ner. Veterinären trodde också på ngn form av framfall men ansåg inte att det var akut. Hon ska in på ultraljud och undersökning så snart vi fått en tid och mest troligt är att hon behöver sys.

Mvh JV

jobbigt stackar liten hoppas det inte e nå alvarligt då .. har 3 ston själv har aldrig märkt nått sådan på dom heller så det ä nog inget " normalt" det där..

Jag kan garantera er att det inte handlar om nåt livmoderframfall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 682
Senast: Karminnie
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025