Ngn som följer Hempflings metod? -Dansa med hästar

M

moontje

Hej! Jag har nu läst halva boken 'dansa med hästar', och jag kan inte vänta på att få börja träna själv med min häst! Finns det någon mer som har läst boken, eller tränat på hans sätt? Vad tycker ni?

Allt känns så logiskt, så rätt, enligt mig. Dock så förstår jag inte riktigt hur man kan leda en häst, och kolla både på riktningen och hästen hela tiden, känns som det kommer bli det svåraste för mig xD

Tacksam för svar!

Sv: Ngn som följer Hempflings metod? -Dansa med hästar

Det funkar jättebra! Helt rätt metod enligt mig... Det är inga svårigheter att både ha koll på hästen och riktningen! Man lär sig! Det bästa är att prova på någon kompis först... då blir det lättare med hästen sen! :)

Har det senaste året ifrågasatt och ifrågasatt allting som har med hästhantering och ridning att göra och har nu äntligen hittat rätt! Jag har börjat träna så smått från marken, men har insett att jag måste skynda långsamt när det gäller ridningen och fokusera på träningen från marken först. Synd att man inte har 84.000 euro skräpandes nånstans så man kan åka på 1 års utbildning hos honom :love:

ÅH! Vad kul att fler tycker om hans metod :D Hur lång tid tog det för er från och med att ni läste boken, tills ni kom någonvart? ^^
Kan ni lägga upp bilder/videon på hur ni hanterar hästarna/rider idag? Hur länge sen var det sedan ni läste boken och började med det? Tack för svaren!! :D

Åh, jag känner precis likadant! :p Vill också gå på kurs :D (skrev förra inlägget till er båda ;) )

Det hände saker direkt, så fort man blir medveten om vad man gör och börjar öva sig på att leda, stanna m.m

Inga filmer, haha, inte än, har varit så dålig på att faktiskt ta mig tid till att öva från marken så det skulle bara bli pinsamt, ska bli ändring på det nu hoppas jag. Försöker hitta ett bra ställe att bygga en picadero på, på vår mycket backiga gård ...

Jag läste boken för ett år sen, men då tyckte jag bara det var en massa svammel runt omkring, inga direkt konkreta övningar och nej, då föll den mig verkligen inte i smaken. För två månader sedan plöjde jag mig igenom den igen och var fast, hade hittat rätt, så underbart att känna att det faktiskt FINNS en människa som man kan ha som "mål" ;) Har varit så tveksam till det laddade ämnet "NH", det här känns mer som vad det verkligen är: Kommunikation.

Får man några tips som funkar till unghästar också? Har nämligen en ett-åring som jag vill få ett väldigt bra samspel med,men frågan är om det är för komplicerade "övningar" för en ett-åring,eller finns det även bra tips för oss unghäst ägare? Eller är det mest inom ridningen/hantering av äldre hästar?

Boken är på svenska va?

Haha, det var som att du just beskrev mig :o
Jag har ju bara läst halva boken och tycker också att det är svårt att hitta själva övningarna.. därför letar jag folk som gärna vill diskutera det, och som kan hjälpa varandra osv :) Hur började du för första gången hantera hästen på ett annat sätt? I hagen? Testade du lite smått eller läste du på ordentligt först? :)

Jag kan svara dig :) Boken är på svenska ja. Det hela går ju ut på att man pratar hästarnas språk. Så det blir inga som helst problem med en ettåring skulle jag tro. Den har inte 'gett upp' det här med att försöka få människan att förstå osv :) Blir nog bara lättare och bättre! :D

Läste boken, för första gången:D, för drygt 3 år sen även gått kurs för MR. Genom att jobba på det sättet fick jag en helt fantastisk relation till hästarna! Kan inget annat än att rekommendera alla!:p

Asså åååååååh!! Nu blir jag jätte taggad på att börja :D Vem är MR? :o
Har du tips på hur jag bör börja? Min tjej har bara vilat i snart en månad och jag tänkte läsa ut boken innan jag sätter igång henne igen. Tänkte lära mig hur jag ska leda henne ordentligt så jag kan gå promenader och så, men jag har ingen som kan se, och säga när jag gör fel..
Har du bilder/videon på hur du hanterar hästen? :D :love:

Jag har läst boken, och funnit mycket inspiration i den. Jag kan inte påstå att jag följer den slaviskt, men jag har mycket av hans idéer i bakhuvudet när jag hanterar mina hästar. Jag övar på att leda dem lösa, att rida med sätet och andningen mer än med tyglarna och att vara närvarande i kontakten med hästarna.

Hempfling har många goda tankar om hästhantering tycker jag, och du får gärna fråga om du undrar hur jag går till väga. För mig är det en självklarhet hur jag gör, så det är svårt att beskriva.

Här är en video där jag precis börjat arbeta löst med min fyraåring: http://www.youtube.com/watch?v=Nt8oQCN1_7Q

Haha, det var som att du just beskrev mig :o
Jag har ju bara läst halva boken och tycker också att det är svårt att hitta själva övningarna.. därför letar jag folk som gärna vill diskutera det, och som kan hjälpa varandra osv :) Hur började du för första gången hantera hästen på ett annat sätt? I hagen? Testade du lite smått eller läste du på ordentligt först? :)
Det jag upptäckte nu var att boken inte alls är "svamlig" utan att det är en mycket praktisk bok, mer praktisk än diverse NH-böcker jag läst, men endast övningar i. Grejen är att man behöver läsa allt för att (tycker jag) förstå hans tankegångar och få in hela sammanhanget. Läser man boken från pärm till pärm har man alla övningar man behöver, tycker jag. Jag tränar numera på "Grunden" i all min hantering av hästarna. Tar upp någon av dem på ridbanan och tränar lite extra då och då, meningen att det ska bli mycket mer och att jag när jag får tid ska bygga en mer eller mindre provisorisk picadero.

Ang. ridningen så har vi en 10-årig nordis som är världens ångvält, som det är MYCKET lätt att bli hängandes i tyglarna på, det går bara snabbare och snabbare, totalt okänslig ... Igår red jag ut i skogen utan att ta i tyglarna en endaste gång, hade mer kontroll än vad jag hade med sadel + tyglar (rider barbacka just nu, med de hängande tyglarna i en hand) för tre veckor sedan. Tempoväxlingar i trav med sätet ... på den hästen!

Oj, låter bra :D Jag har nu kommit in i boken mer och på detta kapitel har dom väldigt mycket övningar :)

Jag behöver råd från er som håller på med detta sättet också ;)
Det är så här att jag har fått välja en häst, av en gubbe som hade sina hästar lösa i skogen, dom höll sig vid gården också. Det är en flock på 9 hästar, och den jag har valt är 2 år, och en blandning mellan arab och varmblod, jätte fin och snäll! Grejen är att hon har aldrig haft en grimma på sig.. Dom är jätte snälla och kommer fram och man kan klappa dom, men inte mer än så..
Jag ska åka dit imorgon, och några gånger till den här veckan och träna, men jag är lite rädd ang. hur det kommer gå när hon ska åka transport... Det är visserligen bara 4 mil, men just det här med hur vi ska få in henne vet jag inte..

Har någon tips på hur jag ska träna med henne och vinna hennes förtroende?

Hon är väääldigt lugn, väldigt snäll och tycke rom att bli kliad. Men ibland ryggar hon om t.ex lägger handen på hennes rygg. (inte hela tiden dock).
Så, någon som har råd? :D

Oj! Låter som ett verkligt projekt ... Då skulle jag verkligen försöka följa Hempflings "övningar" och signaler till punkt och pricka för att göra det så enkelt som möjligt för er båda. Tror det är mycket viktigt att ALDRIG tappa tålamodet eller reagera negativt när man har ett sådant tillfälle (i princip helt ohanterad häst). Skulle prova introducera grimman genom att inte låta henne se vad det är för någonting (de flesta hästar är ju väldigt nyfikna och vill nosa och se vad man har för nånting med sig) och vända sig bort ända tills hon blir så nyfiken att hon praktiskt taget ber om att få ta på sig grimman ... Ha ett långt rep ... dra aldrig i repet ... Gud har ingen aning om hurvida det funkar i praktiken! Men det är mina bästa tips i alla fall x) Försök inte med transporten förrän hon följer dig förbi och igenom andra störningsmoment, annars måste ni nog tvinga in henne och så får du ett himla jobb med att försöka börja från början igen.

Ja, det blir jättespännande :D
Tack så mycket för dina tips! Det var bra tips , t.ex det där med grimman, jag tänkte inte ens på det ;)
Det med att aldrig dra i repet låter väääldigt svårt xD Framförallt när jag vet att hon antagligen kommer försöka slita sig loss så fort jag sätter på grimman... :angel:

Jag ska läsa på ordentligt, satt inatt och läste i den också eftersom jag var så nervös och inte kunde sova :p
Tack för tipsen! Kom gärna med ännu fler! :D

är det gammle man du pratar om...vitt skägg cowboy hatt? slitna jeans och en skjorta??..mitt ute i skogen ca 2 mil in, i slutet av vägen en sjö?...

Svarade dig i PM :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 540
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka