Sv: New Forest-mästerskapen
Oh! Vilka finingar du har!
Verkligen jättefina!
Jag har en bit att åka till Varberg (bor i Kalmar), men med tanke på att både hans uppfödare och gamla ägare kommer därifrån så ska det bli himla roligt att det är just där!
Jo, en liten fråga till! Min ponny har stubbman, kan man ställa ut med stubbman? Den är så otroligt tjock att den inte går att få liggandes!
MVH/Smallgot
Visst är stubbman ok. NF har släppt väldigt mycket på vad man "får och inte får" göra när det gäller ansning och trimning. Om man har en welsh t.ex. så ska man ju helst inte klippa hovskägg och sådant om man ska visa på utställning (om inte det ändrats på sistone?) eftersom det är en "naturras" och ska se ut som det också. Detsamma gällde väl för NF förr också men i och med att många tävlar sina ponnyer så har man gått i från det mer och mer. Nu är det alltså ok med det mesta, stubbman, flätat, klippt hovskägg, klippt svansrot, mm. Huvudsaken är att ponnyn (och uppvisaren) är i uppvisningsskick, dvs. hela, rena och prydliga. Och jag tror säkert att det kommer att vara fler ponnyer med stubbman där, även om det kanske inte är jättevanligt, så oroa dig inte för det.
Mina ponnyer visas i allmänhet flätade (om de inte har en jämn, lite tunnare man som ligger snyggt på en sida), med klippt svansrot och klippt hovskägg. På unghästarna (1-3-åringar) nöjer jag mig med att rycka manen lite grann så att den är hyfsat kort och jämn och jämnar till svansen på längden. Sedan ska ju samtliga naturligtvis vara rena och blanka.
När det gäller dina kläder (om du har några funderingar över dem
) så har man lite valmöjligheter även där. Vill man vara riktigt snoffsig är det vita byxor, vit skjorta och marinblå pullover som gäller, men även här gäller det egentligen mest att se prydlig och välvårdad ut, inga direkta regler. Eftersom just den här utställningen är på en tävling är det många som visar i vita ridbyxor (ofta i kombination med rutiga ridstrumpor). Personligen tycker inte jag att det är särskilt snyggt, men det är ju en smaksak. Vissa har sin tävlingskavaj också, men det är inte heller något jag rekommenderar, dels för att en kavaj ibland kan hindra rörelseförmåga lite och dels för att hästen kan lyckas skita ner den något otroligt (typ dregla grönt eller klia sig mot den) innan man ska tävla, vilket känns lite onödigt. Helst visar man inte i korta byxor heller, typ shorts eller high-water. Vill man göra det enkelt för sig tycker jag jeans (eller andra mörka byxor) och vit/ljus piké t-shirt eller ridskjorta duger alldeles utmärkt! Det viktiga är att det inte ser slafsigt ut, så uppsatt hår är givet och instoppad skjorta. Visar själv i allmänhet i vita byxor och marinblå piké t-shirt (ev. med en väst över) under sommaren, även om man ibland får anpassa sig efter vädret...
Vad som däremot är givet när man visar är: gympaskor, INTE ridstövlar! Inte jodphurs eller något annat i ridskoväg heller (och absolut inte i kombination med shortchaps/gaiters) helst. Vill du ha möjlighet att visa fram den bästa trav din ponny har så är det vanliga gymnastikskor som gäller. Har sedan för mig att det är obligatoriskt med hjälm också när man visar på NF-SM (det är inte det på alla utställningar, men tror att det är det i det här fallet). Och ponnyn visas i träns, inte grimma, men det är ju inte så underligt.