Sv: New Forest-mästerskapen
Den allmänna rekommendationen om man ska visa new forest på utställning brukar väl vara att hästen ska ha en välryckt man, ca en handsbredd lång, (och den ska ju helst ligga på ena sidan). Alltså oflätad eftersom det är en naturras.
Men att fläta eller inte fläta är inte en jättestor fråga för new forest, och definitivt inte under new forest mästerskapen. De flesta är där framför allt för att tävla i dressyr och hoppning och jag tycker att brukar man ha sin häst flätad när man tävlar (utställningen brukar gå samma dag som det går dressyr) så ta inte bort knopparna för utställningens skull (inte snyggt med krullig man, bättre med knoppar!). Domarna vet att det är tävlingsponnyer de dömer = tävlingskondition och tävlingsskick och det gäller även om det är svenska eller utländska domare.
Däremot tycker jag att det är ganska sällan man i dagsläget ser flätade hästar på SNFs andra utställningar, och speciellt inte på Riksen. Upplever faktiskt tvärt emot Nancy att det är färre som flätar idag än för kanske 10-15 år sedan (och nu pratar vi alltså rena utställningar, inte andra arrangemang), hovskäggen kan jag dock hålla med om. Och det var minsann inte bara en som rynkade på näsan häromåret när danskarna kom till hingstpremiering i Sverige med flätad hingst och tom mantejp om jag minns rätt. Usch och fy och hur kunde de visa hästen så….. Men att det finns folk som rynkar på näsan är en sak, bedömningen ska ju inte påverkas i alla fall!
På treårstest och kvalitetsbedömningar är det väl däremot igen lite mer blandat om folk flätar eller inte. Men där ska ju också hästen göra andra saker än bara exteriör.