new forest / arab?

cusan

Trådstartare
Om man betäcker en newforest med en arabhingst borde man få en hyfsad d-ponny va? *funderar*? vad får hästen för papper då egentligen? Och finns det några ganska "nygodkända" newforest hingstar som är intressanta? Vad ligger betäckningsavgifterna på godkända arab och newforest hingstar nu för tiden?

Sv: new forest / arab?

Nej, Queen är korsning shagya-arab (möjligtvis angloarab) och NF, e.Omann
u.Havens Flora NF 550 ue.Beacon Pericles NFH 5 uu.Havens Fleur NF 166
Jag har uppgifter om att denne Omann är identisk med shagyaarab-hingsten Oman f.83.

Hlsn Helena

Jag har oxå hört att det ska vara angloarab i Queen en uppgift som dock aldrig blivit bekräftad.

roslagen skrev:
Jag har oxå hört att det ska vara angloarab i Queen en uppgift som dock aldrig blivit bekräftad.
Enl. Dansk Sport Pony Avl är Omann eller Oman en shagya arab och har flera framgångsrika avkommor både i dressyr och hoppning samt stamboksförda ston.

dimmansstuteri skrev:
Vet du om det är denna Oman?
Oman, shagya-arab f-83

Hlsn Helena
Det undrar jag verkligen om det är *rätt* Oman (eller Omann), enl. del mar skulle han ju finnas i Californien, det var inget som danska ridponnyföreningen sa något om. Jag ska genast maila min kompis i danmark som är involverad i ridponnyföreningen och fråga om mer upplysningar. Att Oman är shagya-arab upplyste även ASRP's tidigare registrator mig om en gång för några år sen.

Denne Oman är registrerad i Tyskland, och åldern stämmer ju... Kan han kanske ha exporterats till USA senare?
Det vore jätteskoj om du kunde reda ut vilken Omann/Oman som är far till Queen, vi är nog många som undrat länge :)

Hlsn Helena

Om du betäcker ditt new foreststo med en avelsvärderad arabhingst (OCH om det finns betäckningslicens för hingsten) kan avkomman registreras som "Partbred Arab" hos ARAB (=ArabRegistraturAB). Där kan du även få svar på om hingsten du vill använda har betäckningslicens. För uppgifter om tel.nr, mail-adress m.m. till ARAB kan du gå in på SAHFs hemsida (www.sahf.se) där finns det även en stuteriförteckning där du kan söka på hemsidor och leta hingstar.

Det är dessvärre :smirk: inte alls säkert att avkomman blir en D-ponny. Många Arabiska Fullblod ligger över ponnymått eller ger större än ponnymått.

LYCKA TILL!
Anne

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Utrustning Jag vet inte riktigt var jag ska posta denna tråden, det handlar om hästutrustning men är ändå inte en häst-frågeställning egentligen...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar