New Balance-skon

Sv: New Balance-skon

Kan inte annat än att hålla med igen...Skor ofta importer från Tyskland, Holland och Danmark och de är de värsta! Tunna hovväggar, smala långa hovar och höga spikraka väggar. En mardröm att sömma.
Om just skånehovslagare arbetar på ett speciellt sätt har jag inte en aning om.

Jag vet inte vad de e för hästar eller hovslagare eller kanske bristen på hovslagare som du träffat på. Jag har två tyska hästar samt en holländsk häst. Ingen av dom har den form på hovarna som du beskriver eller har någonsin haft. Trots att jag bor i skåne. Däremot har jag märkt en stoooor skilland. Hovslagare i skåne har en tendens att ge hästarna större och större fötter medans de värmlandska hovslagarna gjorde tvärtom (på den tiden som skånes högsta höns skodde mina djur).

Istället för att kritisera vidareutvecklingen av ämnet- ta upp det ursprungliga med en intressant fråga.

min fråga är:- Är det samma kvalité på järnet i NB-skon som i CR-skon?
Är det ungefär samma form?

Ja tycker jag har försökt det:angel:

Jag är inte säker på att jag förstår riktigt var dit ställningstagande ligger (förutom att du inte gillar hovslagarmetoderna i södra Sverige)

Utan att vara expert på hovslagning, tycker jag att det du beskriver låter mycket som natural balance principerna.

Min hovis är utbildat natural balance hovslagare och som han har förklarat för mig vill han också ha kortare och bredare hovar än dom flesta, så som du säger. Strålan har en väsentlig beydelse i hovens välmående och tyngden ska ligga på fyra olika punkter på hoven. Som i en "fyrkant" - man borde ha en ritning för att visa.

Det var väldigt snabbt förklarad, men du som verkar mer insatt kan väl försöka förklara var skillnaderna ligger och vilket av det som inte är bra.

Sen skulle jag vilja fråga alla hur man kan säga att en sko är bra/dålig om man inte använder den på det sättet, den är tänkt för - altså på en hov som är verkat efter natural balance metoden?!

KL

Jag hittade en intressant artikel som skriver lite om fördelar och nackdelar med natuaral balanced shoeing - kolla här:

http://www.foxtrotters.org/natural_balance_shoeing.htm

Citat:
Eller oxå så är det så enkelt att natural balance principerna beskriver fysiologisk skoning men anser att det endast går att utföra men en NB sko och deltagande i deras utbildningar. All marknadsföring är bra marknadsföring

Jag kan inte prata för alla andra NB-hovisar, men min hovis är i alla fall medveten om att denna metoden har funnits länge och det kanske bara är ett nytt namn för gammal kunskap, men som du själv skriver så verkar den ju vara bortglömd på många ställen.
Så egentligen är du inte emot NB-metoden och NB-skon utan retar dig mest på att dom marknadsför gammal kunsakp som om det vore en ny uppfinning? Är det korrekt uppfattat?

Kan inte annat än att hålla med igen...Skor ofta importer från Tyskland, Holland och Danmark och de är de värsta! Tunna hovväggar, smala långa hovar och höga spikraka väggar. En mardröm att sömma.
Om just skånehovslagare arbetar på ett speciellt sätt har jag inte en aning om.

De skånska hovslagarna går väl samma utbildning som alla andra hovslagare, typ i Växjö t ex... :confused: Och det är väl utbildningen som styr hur man skor sedan, inte riktnumret?

Det beror väl oxå på vad hästen behöver? De i mitt stall, med vanliga skor, tycker ju att mina NB skor är dyra, då deras hästar ANT inte behöver special skor. Min är extremt känslig för hur han skos och med vilka skor, påverkar både steg och hans känsliga rygg. Så jag tycker de är BILLIGA med tanke på hur mkt de hjäpt honom. (själv har jag oxå dålig rygg o går gärna i New Balance)

Är det någon som har erfarenhet av den? Flera jag träffat säger att den bara är dyr, och att det går precis lika bra med en bak och fram-vänd vanlig sko.
Sant, eller?

Jag vill varna för "natural balance" skon. Min hovslagare använde dem rätt friskt en period, efter att ha varit på någon slags föreläsning om hur bra de skulle vara. Det orsakade mkt hältor på vänner och bekantas hästar i samband med detta, många relaterade problemen till skorna.
De användes bla på min häst och han fick hovbensinflammation.

.... och jag har en vän vars häst blivit mycket bra i sina fötter trots/eller tack vare(?) skon. Jag tvivlar på att det hela hänger på enbart skorna utan det viktiga är själva verkningen.

Om inte verkningen och verkningsintervallerna sker på rätt sätt så kvittar det nog vilka "superdojjor" man än har. :)

.... och jag har en vän vars häst blivit mycket bra i sina fötter trots/eller tack vare(?) skon. Jag tvivlar på att det hela hänger på enbart skorna utan det viktiga är själva verkningen.

Om inte verkningen och verkningsintervallerna sker på rätt sätt så kvittar det nog vilka "superdojjor" man än har. :)

Jo det är min teori oxå. Men känns lite läskigt att hovis inte hade koll på hur han ska verka då...? Man är ju väldigt utelämnad åt deras "kunskaper".

Som jag har fattat det så använder man den på hästar med långa tår- felställda.

Om hovisen nu inte kan åtgärda hästen får ju denne ställa krav på hästägaren- som att den måste skos om oftare. att man har en dialog.

Om man ser tappskor som kvitto på att hovisen är dålig hjälper ju inte heller till. Om nu hovisen verkar bra för att korrigera o skor med tåriktning o tillräckligt långa traktarmar för att trakten ska sluta vara understucken- som ofta hänger ihop med lång tå, så får väl hästen gå med boots o ridas mer- om tappskorna åker i hagen:confused:

Att unga hästar med sämre balans samt är ystra o då kliver av sig skor är ngt man får räkna med.

Fler borde kunna slå på tappskor:cool:

Ja fast nu var det ju inte tappskor som min hovslagare åstadkom utan av veterinär + rtg konstaterad hovbensinflammation, pga felskoning/verkning.
Min häst hade inte långa tår, men däremot är innåttåad.
Min häst skoddes var 5:e vecka. Skulle hästen skos oftare än var 5 vecka då...? Då finns lixom inget att ta av till slut.

Jag vet nu inte, men man får ju inte jobba emot kroppens svagheter.
Är den inåttåad får den inte ställas mer åt ngn sida, men tåkappan ska vara i centrum- för överrullningen. Mer stöd på ena sidan är en sak...

Jag har svårt att se att den skon skulle vara bra. däremot kanske Mustads rollersko.

kl, har natural balance på min häst och hon fungerar super bra med dom ^_^. pollan har lång rygg och sen så har hon haft mycket tappskor bak, har endast haft en tappsko sen vi började med NB förra hösten ^_^ innan så var det 1-2 tappskor på samma hov under 6-7 veckor :/. sen så verkar hästen ha lättare att komma i form nu sen över rullningen blev bättre på hoven ^_^. i början så var hon lite snubblig de 2 första dagarna men sen så gick hon som vanligt. hade dock aldrig valt natural balance om jag inte hade en hovslagare som verkligen kan sko med NB.

Jag skor min med en NB hovslagare och han säger att dom flesta hovslage som skor med NB eller CR inte vet hur skon ska sitta på hoven.
Dom har bara hoppat på flugan med skorna men inte tagit till sig all info eller lärt sig hur man ska sko med dom på ett korrekt sätt.
Jag är super nöjd med min hovslagare och NB skoning har hjälp min häst otroligt mycke...
Och jag personligen tycker NB skorna är hårdare och håller bra.
Och jag har inte haft en tappsko eller spruken sko pga av slitage innan nästa hovslagar tid var, som sagt 8 veckor i mellan ibland 6 i med min häst slet ner skorna så pass att att dom va lövtunna och i bland sprukna fram som det alltid var med en vanlig sko så att säga.
Nu kan han gå med NB skor och korrekt verkning till det, i 8 veckor och inga sprukna eller lövtunna skor längre.
Så jag är super nöjd att hittat denna hovslagare :)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 596
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 734
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!