New Balance-skon

Sv: New Balance-skon

Jadu Coari...skodde senast idag en av "mina" Tysk-importer. Det var den hästen jag ringde dig för drygt ett år sen och ville ha lite råd ifall du minns. Hästen har skor i storlek 3(Mustadstorlek) men med hovväggar på ca 3mm. För en tid sen fick han en tappsko vilket medförde att han slet med sig halva hovväggen...

Skyhöga trakter är också ett kännetecken på dessa importer! Och kollapsad sul-kropp! Det märkliga med den här hästen var att han har i hela sitt liv blivit "tyskt" varmskodd ända tills jag började sko honom. Jag kallskodde hästen och plötsligt efter ett halvår(3 skoningar) så luktade alla hovar väldigt mycket varmskoning när jag verkat!!?? Förklara det du?

En liten passus:angel:
Tror att det är därför som strasser envisas med de låga trakterna- för att hon ser de skyhöga i sitt land.

Även allt annat som hon förespråkar är grundat på saker som är ganska främmande för svenska hästar.

Svar till dig! Din iacktagelse av skånska hovslagare är helt korrekt.

Letar som en idiot efter hovslagare som inte skor på det sätt du beskriver, men har ännu inte lyckats finna någon:(

KL
Kan det inte vara bättre att sko med NB eller CR skorna- för skåningar?:angel: utan kappor.

Har sett en GP-häst som inte ser ut att ha några tåkappor alls.
Vet ej om det är vanliga skor eller ngn annan modell.

Den borde väl oxå vara bra för hästar som slår i sko eller som ofta drar av sig framskorna- för att slippa sko med mindre skor:confused:

*KL*

Jag skor min häst på klinik i Skåne och de har hela tiden skott min med CL utan kappor. Jag tycker det funkar jättebra.

En liten passus:angel:
Tror att det är därför som strasser envisas med de låga trakterna- för att hon ser de skyhöga i sitt land.

Även allt annat som hon förespråkar är grundat på saker som är ganska främmande för svenska hästar.

Ja....då inställer ju sig frågan - Vad är minst dåligt? Deformerade hovar med skyhöga trakter, hovväggar som frimärken eller aggresivt skålade sulor och barfota...? Ur askan i elden. Även om jag nog föredragit en barfotaindivid....fast utan just fraulein hiltrud.

KL

Jag hittade en intressant artikel som skriver lite om fördelar och nackdelar med natuaral balanced shoeing - kolla här:

http://www.foxtrotters.org/natural_balance_shoeing.htm

Eller oxå så är det så enkelt att natural balance principerna beskriver fysiologisk skoning men anser att det endast går att utföra men en NB sko och deltagande i deras utbildningar. All marknadsföring är bra marknadsföring

Jag kan inte prata för alla andra NB-hovisar, men min hovis är i alla fall medveten om att denna metoden har funnits länge och det kanske bara är ett nytt namn för gammal kunskap, men som du själv skriver så verkar den ju vara bortglömd på många ställen.
Så egentligen är du inte emot NB-metoden och NB-skon utan retar dig mest på att dom marknadsför gammal kunsakp som om det vore en ny uppfinning? Är det korrekt uppfattat?

*KL*

Är NB och andra liknande skor sällsynta i Danmark? Jag har träffat iaf två danska hovlagare som menar att det inte alls är så utbrett med olika överrullningsskor där.

Nu tycker jag att ni är fåniga. Det finns naturligtvis både bra och dåliga hovisar såväl i skåne som på andra ställen. Jag har en utmärkt skånsk hovis och vet flera som jag med förtroende skulle anlita.

Jag vet inte hur ni har det därnere, men här har de bra hovisarna inte tagit sig an nya kunder på 20 år.

Fast jag är böjd att hålla med.

De ponnyer vi har hämtat upp "där nerifrån" har alla haft sidokappor bak och en mkt skum hovform (ffa bak). Det är tom så jag har tänkt på det i flera år, innan den här tråden dök upp.

Så även min lilla som är uppfödd i de trakterna, hon sliter som attan men det ska nog gå att fixa till, får jag hoppas. (Hon är förstås inte skodd men ser lite "lustig" ut bak).

Istället för att kritisera vidareutvecklingen av ämnet- ta upp det ursprungliga med en intressant fråga.

min fråga är:- Är det samma kvalité på järnet i NB-skon som i CR-skon?
Är det ungefär samma form?

Jag vet inte hur ni har det därnere, men här har de bra hovisarna inte tagit sig an nya kunder på 20 år.

Min hovis har inte skott i 20 år. Inte de andra duktiga jag känner heller. Och det finns bra hovisar som tar nya kunder i skåne.

De ponnyer vi har hämtat upp "där nerifrån" har alla haft sidokappor bak och en mkt skum hovform

Mina har aldrig varit skodda med sidokappor, endast tåkappa. Oavsett vilken av de två hovisar jag använder som har skott. Och mina hästar har fin hovform.

(Ja, jag har två hovisar, en jag använder i vanliga fall, en som ställer upp då hovis har semestar eller är sjuk t.ex.).

Då har du tur för jag har banne mig inte hittat någon som skor bra.....

Men har du n¨got bra tips får du gärna PMa mig

Istället för att kritisera vidareutvecklingen av ämnet- ta upp det ursprungliga med en intressant fråga.

min fråga är:- Är det samma kvalité på järnet i NB-skon som i CR-skon?
Är det ungefär samma form?

Här ser du skillnaden i formen på skorna:

Här ser du skillnaden i formen på skorna:

Fina bilder lilla skutt men frågan va väl skillnaden på kvalite i järnet.

CR görs i holland med högsta kvalite på grundmaterialet.

NB skon tillverkas i Kina med stenhårt stål.

Detta är enkelt uttryckt men lätt för"stål"igt.

Hur mycket skiljer effekten dem emellan då?

NB och CR ser ut att ha ungefär samma kontur på utsideradien på tådelen, det skiljer mest på insidan (mot strålen) och där kan det väl knappast spela så stor roll - det är ju under sulan?

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 734
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!