New Balance-skon

F

FTW

Är det någon som har erfarenhet av den? Flera jag träffat säger att den bara är dyr, och att det går precis lika bra med en bak och fram-vänd vanlig sko.
Sant, eller?

Sv: New Balance-skon

Så väldigt mkt dyrare är den ju inte och jag tycker den har funkat bra på de hästar vi haft. Den är ju rundad/fasad annorlunda och känns i a f mkt lättare/nättare än om de sätter på en vanlig sko bakvänt.

Visst kan man göra det i nödfall men varför göra det om det finns skor på marknaden som är avsedda för ändamålet? Nu har jag ju inte 20 hästar som ska skos utan bara tre så det ekonomiska känns mindre viktigt, det rör sig om några hundra extra totalt bara.

Menar du kanske Natural Balance:idea: (New Balance är en gympadoja för människor, samt en hingst, såvitt jag vet)? Den är dyrare än en vanlig sko, men fortfarande inte dyr - tycker jag som använder PG-beslag...

Menar du kanske Natural Balance:idea: (New Balance är en gympadoja för människor, samt en hingst, såvitt jag vet)? Den är dyrare än en vanlig sko, men fortfarande inte dyr - tycker jag som använder PG-beslag...

Äsch, new som natural ... Spelar väl ingen betydelse ...;)
Nä, det var nog Natural Balance jag menade.

Det är egentligen inte priset jag undrar över, utan mer om den är prisvärd.
Alltså - jag har hört flera hovslagare som sänker den till botten, just för att de säger att det går lika bra med bakvända vanliga skor.
Blir lite fundersam, eftersom andra hovslagare höjer den till skyarna.

Du råkar inte ha en bild på skon? Jag fattar inte hur du menar men är nyfiken :)

Natural Balance heter den, ja. Jag vet inte riktigt vad du menar med prisvärd men det kan lika gärna vara hovis som tycker det är besvärligt att ligga på lager av dessa skor eller att beställa hem dem till enskilda kunder och därför dissar dem:cool:

Den ska underlätta överrullning om jag har förstått det hela rätt och min hovis använder den på sina egna tävlingshästar så helt kass är den nog inte:)

Jag vet att min hovslagare förklarade en gång vad som var fördelen med denna skon jämfört med att vända på en vanlig sko men minns inte detaljerna så jag ger mig inte på att försöka förklara det tekniska, blir säkert bara fel.

Både den här och en liknande som heter Classic Roller är poppis bland dressyrryttare, eftersom den förbättrar överrullningen (och steget, menar en del). På så sätt kanske den är prisvärd, ffa om den genom bättre överrullning håller vissa typer av skador borta.

Både classic roller och natural balance tycker jag är bra skor. Att ha skorna bak och fram tycker jag bara verkar bli konstigt, det blir ju lite som ringskor iom. att du har sko under ballarna och det är ju inte säkert man vill ha den effekten.

Däremot har vår hovslagare använt en sko med sidokappor istället för tåkappa fram, då den går att lägga längre bak och man kan korta tån mer och få bättre överrullning. Det har funkat bra också

Ä
Alltså - jag har hört flera hovslagare som sänker den till botten, just för att de säger att det går lika bra med bakvända vanliga skor.

Det tycker jag säger mer om de hovisarna än om skorna för det stämmer definitivt inte! Man SKA alltid sträva efter att låta strålen ha markkontakt. Om man spikar fast en bakvändsko har man berövat hästen den möjligheten. Det är inte alls samma sak...

Däremot har vår hovslagare använt en sko med sidokappor istället för tåkappa fram, då den går att lägga längre bak och man kan korta tån mer och få bättre överrullning. Det har funkat bra också

Jasså,,, hur kommer det sig då att alla hästar jag sett som kommer från skåne och som är skodda med sidokkappor och bevisligen skodda max sex veckor tidigare uppvisat en tåvägg som är drygt två cm lång???

Det där är skitsnack för det går aldrig att sko en häst med så kort tå och korta tån enda in till vita linjen om man inte skor med tåkappa. Lyckas man med sidokappor så kommer man enbart lyckas med att haverera vägghornet i tån och med tiden få en timglasformad hov.

C.R. är en mkt bra sko, skor man med Natural balans eller bakvänd sko s.k. öppen tå så har man inte kunskapen om att vid vanlig skoning backa tåväggen in till vita linjen för att skapa en naturlig överrullning centrerad mot själva överrullnings centra (läs hovleden)

Du får ursäkta men dom sämsta skoningar jag har sett är dom som kommer söder ifrån,, nu räknar jag även in europa. Maken till skoningar där man inte utgår i från själva grundproblemet utan i stället försöker lösa det genom "moderna beslag" har jag aldrig sett. Heller aldrig sett en skoning söder ifrån där man renskurit sula och stråle i balans. Lathet eller beror det på brist på hästens hovmekanism???

Jag vet inte men svaret är att detta leder till en trång hov som ofta är längre än bredara.. Kan det vara bra för nedre benets extremiteter???

Jag ska nästa vecka "få äran" att sko en häst som är typiskt skåne skodd och kommer lägga in bilder före och efter så blir det mkt enklare att själv bedömma.

Ä Man SKA alltid sträva efter att låta strålen ha markkontakt.

Markkontakt i vilofas eller belastningsfas??? Krångla inte till det nu för om du bara renskär sulan och hörnstöden samt strålen från gammalt dött sulhorn och därefter verkar övervuxet vägghorn ner till sulans nivå så kommer ofelbart denna hov att bli balancerad även utifrån strålens possition med underlaget. Kanske inte på ett betong golv men på ett mer naturligt underlag.

Ok, det är i alla fall vad vår förra hovslagare sa och han är från norrland ;)
Den vi har nu skor också så ibland, men våra skor han alltid med Classic Roller. Han är Irländare om det nu spelar roll... Riktigt duktig iaf.

De har i alla fall jättefina fötter allihopa och funkar hur bra som helst, både med förra och nuvarande hovslagaren. Även om nuvarande skor bäst.

Men CR har inte den också sidokappor? Vad är det som gör att det inte är dåligt på den skon men att det är det om man skor med en vanlig sko?

Oj, det här kan bli roligt...jag måste kopiera ditt inlägg och visa för min Skånehovis nästa gång! Du kanske startar ett Skåneuppror här.

Ärligt talat, lite löjeväckande att tala om hovslagares skicklighet beroende på vilken region de skor i.

visst är det en generalisering, men jag har oxå sett skånska hästar som de alla har haft sidokappor bak.Hallands län inkl.
Man kanske tycker att det sitter bättre eller att det blir mindre risk för tappskor på fram.:confused:

antar att Coari ser betydligt många fler.

Hästar med runda hovar borde ha svårare att gå omkull:cool:

Natural Balance skon är något dyrare än en "normal" sko. att jämföra med att sko tåöppet skulle jag aldrig göra.
En bra sko, men den har sina nackdelar...sömhålens placering och att den är svårriktad.

classic roller är helt ok, men på större hovar tycker jag att skon är för smal. (för liten anläggningsyta)

Har i dagarna beställt mustads Equi-librium utan kappor (finns med sidokappor också) har än så länge bara skott en häst med dom så det är svårt att utvärdera nåt, men helt klart går den förbi både NB & CR.
http://www.mustadhoofcare.com/eng/products/shoes/mustad/equilibrium/equilibrium.html.

Vad det gäller skoningar i landets olika delar så börjar jag undra vad det är med hovslagare från Örebro??? Har stött på ett antal nu och börjar undra...
Där kan vi snacka trångskodda, med ostbackehovar(bakåtbruten tåaxel), och skodda med sidokappor så trångt så hoven börjar likna ett treklöver:confused:
Betyder det att alla från Örebro är dåliga???

Dåliga skoningar finns överallt (men jag håller med om att importhästar ((dom jag stött på)) särskilt från tyskland/holland ofta är katastrof, England däremot är ett föredöme)

Och jag bor i Skåne, ser många hästar men kan inte se detta mönster i a f. Vissa skor m kappor andra inte, de yngre verkar ngt mer benägna att använda sidokappor än sina äldre kolleger.

Kan det vara ngt i utbildningen av hovslagare som ändrats? Nya rön?

Som hästägare kan jag inte säga att jag märker ngn skillnad på om de har haft tåkappa eller sidokappa. De skor jag har på en av hästarna nu har sidokappor både fram o bak, det är tydligen en sko som motsvarar Natural Balance men den heter ngt annat, vet inte om det kan vara den där CR möjligen.

Min häst har classic rollers och dom har sidokappa.
TILL COARI:
Jag bor i västra götaland och jag tror faktiskt att jag har en riktigt duktig hovslagare, jag är super nöjd med henne i allafall.

Hej!

Jag har ingen egen erfaenhet av skon, men min hovis var på nån slags föreläsning om den. Hon tyckte skon i sej verkade jättebra, men ansåg väl att har man inga problem med hästens ben/leder/fötter så var det bara en onödig utgift.

/ Lavinia.

Markkontakt i vilofas eller belastningsfas??? Krångla inte till det nu för om du bara renskär sulan och hörnstöden samt strålen från gammalt dött sulhorn och därefter verkar övervuxet vägghorn ner till sulans nivå så kommer ofelbart denna hov att bli balancerad även utifrån strålens possition med underlaget. Kanske inte på ett betong golv men på ett mer naturligt underlag.

Så där verkar ingen av de oändligt många hovslagare jag anlitat! Därav har jag blivit förpassad till barfotarörelsen, för att få en vettig verkning ...
Fast nu vill jag ju ha skor, och då sitter jag här och våndas... (I Skåne :eek:)

Så du tycker inte att Natural Balance är nå't att ha med andra ord?
(Du ska veta att du blvit lite av en guru - din tråd om riktig verkning och skoning var skit-bra! Du funderar inte på att flytta till Skåne? :angel:)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 596
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 734
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!