Poisonous

Trådstartare
Kommer ju ev. få hem en liten valp i mitten få februari.

Och tankarna snurrar ju hela tiden. Jag är så galet förväntansfull och glad, som ett litet barn.
Men också nervös.

Vad behöver man egentligen?

Ett basic hundapotek? Har surfat runt och hittar ju ALLT möjligt. Tass-salva, ögonvård, öronvård osv.

I matskålsväg? Finns ju valpskålar, halvautomatiska, helautomatiska, kromade osv osv osv. Haha.

Leksaks/aktivering? Finns klossar dom ska flytta på, bollar dom ska rulla på, tuggben i massor.

Tandvård? Ska man ge dem dentastix? Borsta tänderna?

Bädd Hunden kommer INTE få sova i sängen eller soffan. Ska man ha en mjuk bädd, en plastbädd, hårdplast?

Foder Vad ska en hund äta, vad ska dom inte äta?

Jag läser dagligen om allt det här. Samt har hundvana människor i närheten men vill ändå höra av andra.
Som bekant är det väl som i hästvärlden, lika många åsikter som människor. =)
Hoppas ni står ut med mig :)

Sv: Nervös

Grattis! :)
Vad är det för ras?

Ett basic hundapotek? Vad som finns här hemma konstant är: öronrens, klosax, sax, tandstensskrapa (tandborste är väl lämpligare till valpis) samt första hjälpen vid sår dvs sårtvätt och förband. Annat kan du vänta med tills du får behöv tycker jag.

I matskålsväg? De i rostfritt är bäst tycker jag. Lätta att diska och blir inte så repiga (repor samlar bakterier). Är det en stor ras bör du ha förhöjd matskål.

Leksaks/aktivering? Jag hade bara köpt en leksak innan valpen kom. Sen när du lärt känna valpen har du hela livet på dig att skaffa passande leksaker. Man ska nog vara försiktig med att ge valpen för mycket nya intrycken första dagarna.

Tandvård? Bara borsta tänderna.

Bädd Något mjukt att bädda in sig i tycker jag hunden bör få ha. Jag har bia-bädd med filt. Då kan man torka bädden ren och tvätta filten i tvättmaskinen.

Foder Du kommer att få foderråd av din uppfödare.

Senast ändrad:

En American Akita :)

Tack för dina svar.
Självklart kommer jag få hjälp av uppfödaren med allt detta och jag kan alltid fråga henne.
Men vill ha mer kött på benen :)

Grattis :)

Ett basic hundapotek? jadu ... Sårrengöring kan vara bra, typ klorhexidin eller alsolsprit. Men ofta räcker tvål och vatten. Öronrens behöva inte. Får hunden öronproblem går man till veterinären. Ögonrengöring behöcs inte heller i normalfallet, är honden lite geggig i ögat gör jag egen koksaltlösning och sköljer med.

I matskålsväg? Finns ju Den du tycker verkar praktisk :) jag föredrar keramik!

Leksaks/aktivering? Det du tror din valp tycker är roligt. Avlagda strumpor är min hubds favorit ;) aktiveringsleksaker har jag aldrig använt, men ihoptejpade lådor och äggkartonger brukar vara uppskattat.

tandvård?[B/] ge riktiga ben (som går att tugga sönder) och rått kött så slipper hunden tandsten. Råhudsben kan också vara bra som komplement!

Bädd En som är så billig att det inte gör något när valpen tuggar sönder den ;)

Foder Färsk, rå mat! Kött och ben. Sånt som är giftigt är bla lök, vindruvor, choklad, xylitol mm

Kul med valp! :D Och att vara nervös är heeelt normalt ;)

I ett basic hundapotek är det bra att i alla fall ha det här:
Termometer, gasbinda, elastisk självhäftande linda, bomull, steril kompress och sårtvätt. Har man bara det så klarar man mycket. En pincett är också bra att ha och en fästingplockare kan med fördel förvaras där.

Vad som också är jättebra att göra är att ta tempen med jämna mellanrum när den vilar. Gör du det så kan du lätt få koll på hundens normaltemp. De flesta hundar har 38-39 grader, men vissa ligger någon annanstans. Min hund tex ligger på 37,6. Jag vet då att om hon har 39 grader, ja då har hon lite feber. Hade jag inte haft koll på hennes normaltemp hade man kanske missat vissa saker om hon blir dålig och tempar först då.

När det gäller matskålar klarar man sig långt med enkla, rostfria skålar. Har man en hund som trycker iväg skålen mycket eller ger färskfoder så kan det underlätta att ha en med gummikant så att den inte glider iväg.

Leksakerna ska vara tåliga och är det gosedjur så ska de inte ha tex ögon som lätt går att slita av. Repstumpar brukar vara billiga och tåliga, så de är bra att börja med. Nackdelen med gosedjur är att många hundar slaktar dem och det är inte så lämpligt om hunden äter upp stoppningen...

Tandvården beror mycket på vad din hund äter för foder. Jag själv borstar aldrig tänderna på min hund och dentastix är så små och meningslösa att hon slukar dem som godis ;) Hon har utmärkta tänder eftersom hon äter revben och liknande.

Hårda plastbäddar brukar vara bra till valpar. Då kan man fylla dem med gamla lakan, filtar och annat som de kan bädda med och riva runt i. Det är också lättare att tvätta några filtar än en hel hundbädd om valpen skulle råka kissa i bädden. Lyxigare saker som biabäddar har många valpar/unghundar sönder hur lätt som helst, så sådant kan gott vänta tills hunden blir äldre. Däremot kan det vara trevligt för hunden att ha i alla fall några olika alternativ att välja mellan. Har ni stort hem så kan det vara väldigt bra om hunden får en bädd i sovrummet, en i vardagsrummet och en i något annat rum som ni ofta är eller som ger god uppsikt över resten av hemmet.

Du kommer få med ett foder från uppfödaren. Det är bra att fortsätta med det i alla fall ett tag. Sedan finns det mängder av fodertrådar här på buke, det är bara att läsa igenom dem och komma ihåg att ta det mesta med en nypa salt, så får du lite bättre koll på vad du kan byta till om du av någon anledning inte är nöjd med fodret som uppfödaren gett.

Aaah... Termometer missade jag! Viktigaste av allt!

Håller med om bädden också. Min valp tuggade inte sönder något förutom sina leksaker därför har bian funkat från start. Det är förståss långt ifrån alla valpar som är så vänliga så bättre med billigt slit o släng:)

Aaah... Termometer missade jag! Viktigaste av allt!

Håller med om bädden också. Min valp tuggade inte sönder något förutom sina leksaker därför har bian funkat från start. Det är förståss långt ifrån alla valpar som är så vänliga så bättre med billigt slit o släng:)

Här gick biabädden sönder efter 4 dagar, och då var hunden ändå ett halvår gammal när jag köpte bädden :angel:

Är det ett "gräv-monster" som min unghund var som valp så kan man vara inne på sin 3e hundbädd på 18mån :p Han tuggade alltså inte direkt sönder dom så mycket, men han grävde och bäddade som en galning!!
Han är visserligen fortfarande ett bäddmonster, men nu är inte bädden offret längre, utan nu är det alla mina lakan som får ta stryk istället :grin:

Ett basic hundapotek?
Jag har bomull, kompresser, koksaltlösning, decinfision och tassbandage i mitt. Sen klosax, pälsvårdsprodukter, tandskrapa, tandborste+tandkräm och fästingmedel.

I matskålsväg?
Smaksak. Jag kör på plastskålar som ikea hade tidigare, mest för att de är smidiga och billiga. Keramik är fint. Nu med valp har jag fått skaffa en rostfri som står stadigare dock som vattenskål, hon bar runt på dem.

Leksaks/aktivering?
Tycker ärligt talat inte att aktiveringsleksakerna med flytta klossar osv är så mkt att ha. De är roliga första gångerna bara.
Tuggben i massor (valpars tuggbehov är stort!), lite leksaker de kan leka med på egen hand (smaksak, här finns tex gummigris, nån pipleksak i nylon, gosedjur, fleecefilt, gummi-tuggsak, repknut m.m. och en/flera speciella leksaker som bara används vid träning.

Tandvård?
Tandborstning är bra. Jag höll på med det på min första hund men har tyvärr kommit ur vanan. Bra foder och tuggben är oslagbart.
Jag brukar ha råhudsben framme jämt, ger frysta märgben och annat tugg några gånger i veckan. Att ha

Bädd Hunden kommer INTE få sova i sängen eller soffan.
Mjuka är de väl alla och det är mest en smaksak. Vissa valpar är ju riktiga marodörer så det kan vara dumt att köpa dyrast möjliga från början, likaså i korg osv går bort. Modell bia-bädd kommer vara mitt nästa köp. Smidigt också att de är avtorkningsbara. Mina hundar turas om med ena bädden för tillfället (som egentligen är för liten för båda :p), den större används bara sporadiskt och valpen har även kissat på den några gånger, störande att den behöver åka tvättmaskin så ofta.

Foder
Håll dig till hundmat från djuraffär (eller internet). Mat från ica osv är överlag inget att ha. Hög kötthalt, lite/inget spannmål är det som kännetecknar ett bra foder. Finns bra torrfoder, men jag är frälst vid färskfoder numera (färdigblandat rått foder som köps fryst).
Börja med att ge det valpen är van med från uppfödaren.

Utöver detta så träningsgodis, och gärna en klicker om man vill träna med en sådan (väldigt användbart!). Och så såklart bajspåsar och massa tålamod.

Ett basic hundapotek? Bomull, sax, vet-flex, öronrengöring, steril koksalt, tejp (typ häfta), kompress, termometer, fästingplockare, pincett

I matskålsväg? En stadig variant som är lätt att diska

Leksaks/aktivering? En strumpa fylld med tidningspapper och ihopknuten, en dragknut, inte köpa massa dyra leksaker som ändå blir förstörda av vassa valptänder

Tandvård? Ska man ge dem dentastix? Borsta tänderna? Allra bäst är att borsta tänderna dagligen. Tandkräm behövs inte, jag brukar ge speciell hundtandkräm efteråt som belöning (jättegott tycker de!). Det är själva borstningen som är det viktiga, att få bort plack som annars kan samlas och bli till tandsten (om hunden har anlag för det)

Bädd Hunden kommer INTE få sova i sängen eller soffan. Ska man ha en mjuk bädd, en plastbädd, hårdplast? En billig mjuk variant tills tänderna är bytta, så den inte blir sönderbiten. Vi har hundbädd av tempur-madrass-variant, som är väldigt skön för hundarna. Fast dessa sover även i sängen :)

Foder Ett bra fullfoder. Finns en uppsjö av olika märken och varianter.

kl
Hemapotek, förutom det som nämnts:
Fiskbullar på burk, okryddade
Medicinskt kol, helst flytande
Morotsjuice/puré, typ barnmat o dito katrinplommon
Betapred om man bor långt ute i ingenstans, ormområde o har långt till vet

kl

Ni som använder tandskrapa på era hundar!
Vem har sagt att man kan/bör greja med det själv?
Det kan skada vovves tänder, då är det bättre att borsta :)

http://sollentunadjurklinik.se/tandsten
Min veterinär, så vad är ditt problem?
Ja borsta är bra, speciellt om man använder eltandborste, ännu bättre är att ge hunden ben regelbundet.

Vet du länkat till skulle jag aldrig uppsöka, svårt att ge Prazský krysarík narkos med intubering o samtidigt UL/laserbehandla tänderna.
Skräckpropaganda för att ragga kunder har jag inget till övers för.

Ja, mina hundar har också fina tänder. Fick beröm av vet förra året. Skrapar lite tandsten på kindtänderna max 1 ggr/halvår. Tycker det fungerar galant.

Sen kan jag väl tycka att man ska ta hjälp av vet om hunden har väldigt mkt tandsten, som vissa raser tycks ha problem med. Men grunden till fin tandhälsa tror jag man lägger mha bra foder och ordentligt tugg. Borsta tänderna tror jag också är bra men ska jag vara ärlig har jag inte gjort det många ggr på mina.

Gjort det försiktigt efter tips då veterinärer inte ansåg att hans tandsten var värt att söva för. Även tandsten skadar tänder och tandkött.
Tandborstning är bra men hjälper inte när tandstenen redan finns.
Numera har han minimalt.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist