Nervööös på tävlingar....

S

saaara

Jag blir så himla nervös när ja ska tävla , de e jätejobbigt för de gör att man häst blir helt vild och alla nerverhamnar på utsidan... Ja blir så rädd att alla som tittar på ska tycka att ja inte kan rida eller e skit kass eller att ja ska ramla av lr att pållen drar järnet så att ja inte har en chans att få stopp utan måste kasta mig av i farten!!! Nån som har några tips för att få bort nervositeten som stäler till de för mig? När ja äl e inne på banan e a inte längre så nervös men framridningen e en mardröm!!!

Sv: Nervööös på tävlingar....

Jag tycker att du ska försöka tävla så ofta du bara kan på lite mindre tävlingar (klubbtävlingar) och gärna kanske testa att hoppa en eller två klasser under vad du egentligen vill rida. Då behöver du ju inte vara orolig/nervös inför själva tävlingsmomentet på samma sätt! Om du t ex rider LA, så känns det ju mindre nervöst att hoppa Lb eller LC! Det kan nog vara en bra början, så att du till att börja med inte är fullt så nervös inför tävlingarna.

Att vara lite nervös är väl egentligen bara bra, men att vara så nervös att man mår dåligt och hästen blir stressad är ju inte så kul. Ju mer du tävlar, desto mer vana kommer ju både du och hästen att få!

Sen så tycker jag att det hjälper jättemycket att komma till tävlingen och ha GOTT OM TID PÅ SEJ! Jag blir jättenervös om det är att det blir ont om tid. Försök att komma dit så du har lång tid på dej och absolut inte behöver stressa, utan kan ta det lugnt.

Lycka till! :banana:

som föregående skrev om att ha gott om tid på sig brukar hjälpa :) Försök att inte tänka på att alla tittar utan rid precis som du brukar göra på träning, ett bra tips om du har möjlighet är ju att ta med sig tex sin tränare eller ngn annan duktig person som kan hjälpa till på framridningen.
Men ta det lungt när du rider fram, se till att du inte får tidspress o måste stressa utan känn ordentligt på hästen i alla gångarter :)
Och som sagt, försök att koppla bort alla runtomkring! jag vet det är inte så lätt men man får träna på det ;) Du känner din häst bäst och vet hur du ska rida den.

Sen är det bara att försöka komma ut och tävla så mkt som möjligt så kommer det att kännas bättre! :)

Lycka till!!

Låter kanske lite krasst, men som min tränare en gång sa till mig:
HÅLL KÄFTEN! Is i magen och koncentrerar du dig inte får du stryk.

himla bra metod på mig iallafall =)
(jag fick inte stryk) :rofl:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 094
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 759
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 615
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 154
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • När små barn är sjuka...
  • Tips på Fiskmiddagar