nerver i kläm!!?

Zaida

Trådstartare
hej,
jag har köpt en häst ganska nyligen och som ni alla vet så tar det tid att lära känna sin nya häst och även veta varför den beter sig som den gör...

det här har hänt min häst två ggr och det är döläskigt!!:eek:

när jag sadlat henne och spänt sadelgjorden (på första hålet) så har hon två ggr ställt sig på bakbenen typ som "jag har inga framben" hon har blivit helt låst första gången hade jag henne lindad och blev självklart livrädd att jag lindat hennne för hårt och slet av lindorna andra gången (idag) hade hon inga lindor, men reagerade ändå på det hät sättet.

jag pratade med min tränare om det här idag och hon berättade att vissa hästar som är extremt känsliga kan reagera så här pga att det är en nerv som kläms när man spänner sadelgjorden.

har ngn erfarenhet av det här? ska man ha ngn speciell sadelgjord för att slippa dessa läskiga incidenter??

Sv: nerver i kläm!!?

Var en häst i förra stallet som hade något problem med en nerv i ryggen, som gjorde att han inte kunde lyfta frambenen för högt när han stog stilla och hade sadel på sig. Då kom en nerv i kläm och han "föll ihop" om man lyfte ett ben då. Lite läskigt med tanke på att det var ett älghalvblod på 180+.

ja min häst är inte så stor, men man vill juh hjälpa henne för det ser inte alls trevligt ut för henne, men jag fattade det som att det var ngn nerv under magen.....

det kallas för sadeltvång och det finns en massa trådar om detta. om du använder sökfunktionen så hittar du!

Det är ju inte 100 att det är sadeltvång. Tror för många är snabba med att doma sadeltvång innan de kollar upp om hästen har ont någonstans eller liknande.

det här har hänt mig två ggr på en månad (har bara haft en henne en månad). hon är orolig oxå när jag sadlar kanske bättre att ha henne uppbunden i gången vid sadling.....

hon låser sig helt i frambenen så jag tror fakstiskt att det kan vara sadeltvång, men jag undrar vad jag kan göra för förhindra att hon reagerar som hon gör. det kanske gör en jätte stor skillnad att byta sadelgjord till en som fördelar trycket under magen bättre så att nerven kanske inte kläms.....

Tycker det låter som typisk sadeltvång. Mer visst, det kan vara andra orsaker också. Kanske sadeln i sig som inte passar?

Zaida: använd sökfunktionen som sagt så hittar du fler svar på dina frågor och kan kolla om det stämmer in på din hästs beteende.

jag har gjort det och jag tycker att det stämmer in på hennes beteende verkligen!

men det står mest i dessa trådar att man ska spänna sadelgjorden försiktigt....och mina frågor jag har är;

om det hjälper att byta ut sadelgjorden ,mot en som fördelar trycket under magen bättre?

är det här ngt som kan bli värre?när anses det vara allvarlig sadeltvång har hänr mig två ggr på en månad och det som händer är att hon reser sig och det ser ut som hon inte kan vila på frambenen.

är era hästar oroliga när ni ska sadla dem (pratar man med henne så brukar hon lugna sig, men igår var hon extrem och bara gick i cirklar när jag kom in med sadeln som hon kände på sig att det skulle gå illa just den gången)?

har ni dem helst i boxen eller uppbundna när ni sadlar dem?
(man är juh lite rädd om den dyra sadeln =))

jag har läst att man ska gå med dem lite innan, man spänner sadelgjorden igen, men min häst reagerar eller har än så länge bara reagerat när jag spänner gjorden första gången inte när jag suttit upp och spännt den igen.

man kanske ska köpa en längre sadelgjord så att det går att spänna ännu lösare vid första åtdragningen?

jag har oxå läst att det är bra att stretcha frambenen lite precis efter man spännt sadelgjorden. ngn som gör detta?

kom gärna med många tips och idéer trotts att de kanske redan finns i andra trådar så är jag jätte tacksam.

Man kan inte få svar på allt på buke, även om det verkar så ;). Jag tycker du ska kolla din häst noga. Har den ont? Passar sadeln?

Sen kan det ju mycket väl vara sadeltvång. Har haft en häst med sadeltvång, han sa BESTÄMT!! Ifrån när en sadel inte passade när vi skulle prova ut ...

haha, kanske inte, men jag tror att det finns många här på buke som har/haft samma problem som jag har och jag tror säkerligen att de har erfarenhet att dela med sig och sedan om det inte är exakta svar på min frågor så finns det många andra utanför "buke-världen" att kontakta, men det är juh alltid värt ett försök. frågar man inget får man heller inget svar.

min häst är precis som din hon talar väldigt mkt och även när jag provade ut sadlar till henne. det gick inte missta sig på om hon inte gillade en sadel :D

så sadeln ska det inte vara ngt fel på.

letar man fel så hittar man säkert alltid ngt.....

Jo det har du ju rätt i ;).

Vi hade ut vet som kollade rygg och ben osv, men hittade inget. Men han var nog ett extremfall, för han är fortfarande oridbar (2 år senare).

Han är tillbaka hos gamla ägaren och har ett liv som sällskapshäst. Han trivs med det, han var nog inte menad att bli ridhäst :p.

Men om du antar att din häst har sadeltvång, gör allt lugnt, långsamt och försiktigt. Det är mitt tips :).

jag har gjort det och jag tycker att det stämmer in på hennes beteende verkligen!

men det står mest i dessa trådar att man ska spänna sadelgjorden försiktigt....och mina frågor jag har är;

om det hjälper att byta ut sadelgjorden ,mot en som fördelar trycket under magen bättre?

är det här ngt som kan bli värre?när anses det vara allvarlig sadeltvång har hänr mig två ggr på en månad och det som händer är att hon reser sig och det ser ut som hon inte kan vila på frambenen.

är era hästar oroliga när ni ska sadla dem (pratar man med henne så brukar hon lugna sig, men igår var hon extrem och bara gick i cirklar när jag kom in med sadeln som hon kände på sig att det skulle gå illa just den gången)?

har ni dem helst i boxen eller uppbundna när ni sadlar dem?
(man är juh lite rädd om den dyra sadeln =))

jag har läst att man ska gå med dem lite innan, man spänner sadelgjorden igen, men min häst reagerar eller har än så länge bara reagerat när jag spänner gjorden första gången inte när jag suttit upp och spännt den igen.

man kanske ska köpa en längre sadelgjord så att det går att spänna ännu lösare vid första åtdragningen?

jag har oxå läst att det är bra att stretcha frambenen lite precis efter man spännt sadelgjorden. ngn som gör detta?

kom gärna med många tips och idéer trotts att de kanske redan finns i andra trådar så är jag jätte tacksam.

ska försöka svara utifrån det jag har erfarenhet av.
Har inte provat sadelgjord med större anläggningsyta men kanske kan det fungera, vet inte om ngn annan kan svara som provat det. dock har jag provat både resår och icke resår och det gör ingen större skillnad. Har hört en del som säger att resår hjälpte jättebra för dem, andra som säger att resår kan göra det värre, för hästen upplever aldrig ngn "paus" från trycket.

det jag lärt mig om sadeltvång är att det är en kombination av att nerven kläms, och att hästen upplever ngn känsla av klaustrofobi, dvs dessa två faktorer samverkar och gör att den reagerar starkt. reaktionerna skiljer sig i grad, och till vilken "del" av sadlnings proceduren - allt från att gjorden spänns, till att ryttaren sitter upp osv.

haft en tidigare som nästan rasade ihop om man försökte sitta upp direkt efter att gjorden spänts. man var tvungen leda honom ngra meter, sen gick allt bra. den hade inga reaktioner alls i samband med att gjorden spändes, visade bara vid uppsittning.

min nuvarande som ö.h.t rent allmänt visar misstro mot trånga utrymmen och smala utrymmen (stallgångar, passager, trailer osv) går inte att sadla i stallgången och dra gjorden - då rasar han ihop och lägger sig. mycket otäckt på betong golv kan jag intyga.

han uppvisar samma symptom som du beskriver, dvs blir orolig när sadeln läggs på, om den läggs på i boxen vandrar han runt osv.
jag sadlar numera genom att lägga på sadeln i stallgången men inte spänna, utan sadel på, och sen under uppsikt leder jag ut honom, och sen spänner jag och rättar till ute. Han kan vara lite trampig även ute, men jag drar ett hål, tar sen fram honom ngn meter, drar ett hål till osv. då går det bra. Han har inga tendenser alls sedan när man sitter upp eller rider över huvud taget.

med andra ord så vill jag säga att jag inte kan svara på din fråga huruvida du ska sadla i stallgången, men jag skulle vara försiktig! dra absolut inte mer än ngt hål innan du är säker på att det fungerar. blir hon orolig så prova att sadla ute - du kan ju ha ngn som håller henne medans du lägger på sadeln osv till att börja med?

Hoppas jag varit till ngn hjälp.

Jag undrar om du har kontaktat hästens förra ägare för att ta reda på om detta hänt tidigare och hur de har hanterat det i så fall?

nej, det har jag inte gjort, men hon har en rätt så konstig historia tyvärr....men jag ska ta reda på så mkt jag kan och experimentera lie =) idag när skulle sadla stod hon helt still och efter jag spänt sadelgjorden var hon lite stek framtill men efter att hon gått några steg släppte det.

det här med att hon har sadeltvång har jag inte fattat förrän igår då min tränare berättade varför hon trodde att hon betedde sig som hon gör....obs det har bara hänt två ggr på en månad den andra gången var igår och första gången det hände var hon lindad så jag trodde att det var lindorna första gången och igår när det hände igen blev jag misstänksam.

tack så mkt för ditt inlägg.

jag tycker att det är super att få höra andras erfarenheter och tankar!

om det är sadeltvång hon har tror jag att det är en "lätt" form. idag var hon mkt lugnare och stod helt still när jag sadlade (jag pratade lugnande med henne hela tiden och mutade med en godis;)

hej S!

En av hästarna jag red när du hade B hade sadeltvång. Jag fick spänna ett hål åt gången och gå lite med honom innan jag spände mer. Fick även alltid sitta upp från pall på rel. lös sadelgjord oc sen spänna mer efter att vi skrittat typ 50 m.

När B var yngre kunde han beté sig lite underligt vid sadling men sen när jag köpte tryckfördelargjorden som du fick med var det aldrig några problem.
Pröva en sån....den jag hade kostade ca 3000:-

Skönt att det går bättre! Min har inte reagerat så kraftigt som din, men jag bytte till dels en gjord där stropparna reglerar sig sinsemellan, dvs de går genom en ring, (islandsgjord)och dels med resår i båda ändar, sedan skaffade jag en fårskinnstunnel, den tycker han är jätteskön. I min hästs fall tror jag att han var extra känslig i fällperioden och fick helt enkelt ont av gjorden. Men vem vet!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 843
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka