Sv: nerver i kläm!!?
jag har gjort det och jag tycker att det stämmer in på hennes beteende verkligen!
men det står mest i dessa trådar att man ska spänna sadelgjorden försiktigt....och mina frågor jag har är;
om det hjälper att byta ut sadelgjorden ,mot en som fördelar trycket under magen bättre?
är det här ngt som kan bli värre?när anses det vara allvarlig sadeltvång har hänr mig två ggr på en månad och det som händer är att hon reser sig och det ser ut som hon inte kan vila på frambenen.
är era hästar oroliga när ni ska sadla dem (pratar man med henne så brukar hon lugna sig, men igår var hon extrem och bara gick i cirklar när jag kom in med sadeln som hon kände på sig att det skulle gå illa just den gången)?
har ni dem helst i boxen eller uppbundna när ni sadlar dem?
(man är juh lite rädd om den dyra sadeln =))
jag har läst att man ska gå med dem lite innan, man spänner sadelgjorden igen, men min häst reagerar eller har än så länge bara reagerat när jag spänner gjorden första gången inte när jag suttit upp och spännt den igen.
man kanske ska köpa en längre sadelgjord så att det går att spänna ännu lösare vid första åtdragningen?
jag har oxå läst att det är bra att stretcha frambenen lite precis efter man spännt sadelgjorden. ngn som gör detta?
kom gärna med många tips och idéer trotts att de kanske redan finns i andra trådar så är jag jätte tacksam.
ska försöka svara utifrån det jag har erfarenhet av.
Har inte provat sadelgjord med större anläggningsyta men kanske kan det fungera, vet inte om ngn annan kan svara som provat det. dock har jag provat både resår och icke resår och det gör ingen större skillnad. Har hört en del som säger att resår hjälpte jättebra för dem, andra som säger att resår kan göra det värre, för hästen upplever aldrig ngn "paus" från trycket.
det jag lärt mig om sadeltvång är att det är en kombination av att nerven kläms, och att hästen upplever ngn känsla av klaustrofobi, dvs dessa två faktorer samverkar och gör att den reagerar starkt. reaktionerna skiljer sig i grad, och till vilken "del" av sadlnings proceduren - allt från att gjorden spänns, till att ryttaren sitter upp osv.
haft en tidigare som nästan rasade ihop om man försökte sitta upp direkt efter att gjorden spänts. man var tvungen leda honom ngra meter, sen gick allt bra. den hade inga reaktioner alls i samband med att gjorden spändes, visade bara vid uppsittning.
min nuvarande som ö.h.t rent allmänt visar misstro mot trånga utrymmen och smala utrymmen (stallgångar, passager, trailer osv) går inte att sadla i stallgången och dra gjorden - då rasar han ihop och lägger sig. mycket otäckt på betong golv kan jag intyga.
han uppvisar samma symptom som du beskriver, dvs blir orolig när sadeln läggs på, om den läggs på i boxen vandrar han runt osv.
jag sadlar numera genom att lägga på sadeln i stallgången men inte spänna, utan sadel på, och sen under uppsikt leder jag ut honom, och sen spänner jag och rättar till ute. Han kan vara lite trampig även ute, men jag drar ett hål, tar sen fram honom ngn meter, drar ett hål till osv. då går det bra. Han har inga tendenser alls sedan när man sitter upp eller rider över huvud taget.
med andra ord så vill jag säga att jag inte kan svara på din fråga huruvida du ska sadla i stallgången, men jag skulle vara försiktig! dra absolut inte mer än ngt hål innan du är säker på att det fungerar. blir hon orolig så prova att sadla ute - du kan ju ha ngn som håller henne medans du lägger på sadeln osv till att börja med?
Hoppas jag varit till ngn hjälp.