Nekas husbygge vid hästgård

Sv: Nekas husbygge vid hästgård

Ja det är bra nu ja, sen säljs huset och nästa klagar på flugor o lukt och då är cirkusen igång och hästgården får läggas ner.
Bra att dom tänkte till där.

Verkligen bra att de nekades att få bygga. Det finns ju nu för tiden gott om exempel på det som de i detta fall vill undvika.

Fast samtidigt. Hur roligt är det att äga en tomt som blir rätt värdelös om man inte får göra något med den. Lär vara rätt svår att sälja till ett bra pris också.

Sådärja, nu kom resultatet av alla dessa idioter som ska köpa hus på vischan och sedan börja bråka med grannarna som har djur! :grin:
Gissar att det bara är början, det kommer nog fler sådana här fall!
Tänk vad några idioter kan förstöra för andra...

Samtidigt upplåter Staffanstorps kommun mark till en stor ridsportanläggning OCH hästnära boende bara någon kilometer från Görslöv. Vad är skillnaden?

Jag förstår att tomtägaren överklagar.

Då får dom väl sälja tomten då. Jag har själv varit fastighetsägare till en gård som sen ålades med hästförbud då grannarna klagade på lukt och flugor. Trots att gården varit på plats och också nyttjats som djurgård i nästan 100 år. Jag sålde till en raggare som behövde massor av plats till sina amerikanare och jag hoppas verkligen att han för ett :devil:liv så grannarna blir ordentligt störda.

Köparens undersökningsplikt borde faktiskt även gälla omgivningar, tycker jag.

Det borde finns regler på att om man köper en fastighet på landet kan man sedan inte klaga på verksamhet i närheten som fanns redan vid köpet!

Håller helt och hållet med!

Som det är nu gynnar man bara dom som klagar på det naturliga med att bo på landet.

*Kl*

Men det går ju att ge bygglov med vissa förbehåll? T ex vilken typ av byggnad man får uppföra, storlek osv.
Varför inte något i stil med "beläget i landsbyggdsmiljö med närliggande djurdrift" i lagfartshandlingarna eller dylikt?

Det borde väl gå att skydda etablerade verksamheter samtidigt som man tillåter människor att bosätta sig i en lantlig miljö.

LIA

I mitt fall var det säljaren och mäklaren som for med rena lögner. Fastigheten såldes som hästgård och det fanns också två hästar där under hela tiden som affären pågick. Vad som senare framkom var att säljaren hade ett personligt tillstånd att hålla häst på fastigheten under vintermånaderna. Tillståndet kunde inte övertas av nya fastighetsägaren. Hade jag varit infödd på orten kunde jag direkt ha sett att det skulle bli problem eftersom hela hästhållningshistorien hade ältats i tidningen i flera år. Men eftersom jag kom inflyttande 90 mil därifrån hade jag verkligen ingen aning om hur situationen såg ut. Mäklaren hävdade med en dåres envishet att mer lämplig gård skulle jag aldrig hitta. Kanon, helt plötsligt stod jag med en gård, fint stall och 4 hektar mark med djurförbud. Försöte få köpet hävt, men eftersom banken inte ville ha tillbaka säljaren som kund sket det sig. Mäklaren drog från stan och gjorde sig oanträffbar.

Då har man nog olika tolkning av vad som avses med "landskapet"... tolkningsfrågor är alltid svåra eftersom männsikor tolkar saker olika.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 336
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har genom livet och flera flyttar släpat med mig ett gäng gamla dagböcker från när jag var ung. Ibland har jag funderat på vad jag...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Trodde jag hade lite koll men upptäckte det först idag :) Som ni kanske vet lägger jag vanligen in några hästrelaterade nyheter varje...
Svar
10
· Visningar
2 100
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 255
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17