Tidigare hade vi en levande landsbygd med småjordbruk i hela landet, med en fungerande veterinärvård, mejerier, slakterier mm.
Sedan lades de ner pga att politikerna ansåg att vi kunde importera billigare och att vi inte hade något behov av varesig självförsörjning eller eget försvar och monterade ner det mesta, vilket i sin tur slog undan benen för att små jordbruk när slakterier, veterinärer, mejerier, kompanier mm försvann = inga arbetstillfällen och en döende landsbygd med avfolkning till följd, så affärer, banker, skolor, sjukhus och annan service försvinner. Vår levande landsbygd blir en glesbygd där folk får skylla sig själva om de är dumma nog att bo kvar och försöka bruka jorden och ha djur.
Jättekul idag efter vulkanutbrott som stänger ner flygtrafiken, pandemi, krig i närområdet, ett brinnande Sibirien, Amazonas, Kalifornien, Kanada, Europa m fl. Var ska vi importera det vi behöver idag, i framtiden? Hur ska någon bonde kunna ha djur annat än på gårdar som har stordrift? Var är djurvälfärden när grisbönderna vill fjättra suggorna som i Danmark? Kravet på bete även för mjölkkor riskerar att försvinna och de kommer få gå i djurhallar på betonggolv. Är det så vi vill att vår mat ska produceras, är det så vi tycker att djur ska behandlas?
Jag förstår
@Migo som flyttade till Norge, där skatter och intäkter från elproduktionen inte flyttas till Oslo utan går till bygden. Det är inte Stockholm som försörjer landsbygden, det är landsbygdens el, skog och malm som försörjer Stockholm. Det är fan i mig på tiden att vi följer Norges exempel med en levande landsbygd och att skatten tas ut där värdet är.
Men vad vet jag, låt oss införa ransoneringskort igen och fortsätta med virkesplantager på åkrarna, låt skiten växa igen, det kommer ändå inte finnas någon som ser det när sista spiken i kistan slås in.