Neka inhyrning p.g.a. inställning?

danilo

Trådstartare
Om man planerar att hyra in hästar i sitt eget privata stall, hur noga ska man då vara med att de (människorna) man hyr in har samma inställning till hästhållning och hästar som en själv? Kan man neka någon att hyra in sig för att man tror att det kanske kommer bli problem i framtiden (jag menar nu inte uppenbara problem, som att hästen är farlig, men att man inte har samma filosofi och inställning)?

Ni som har nekat inhyrningar/ blivit nekade, dela gärna med er!

Sv: Neka inhyrning p.g.a. inställning?

Är det du som är hyresvärd så är det ju du som bestämmer vilka som ska stå i stallet och inte. Du behöver inte ens motivera varför du inte vill ha någon hyresgäst.

Om du däremot nekar flera stycken så kanske du själv kan få ett rykte om dig som hyresvärd.

Säger som break_a_leg, du är stallägare, du bestämmer vilka du vill ha in i stallet!

Att på mkt svaga grunder kasta ut ngn, det är väl inte att rekommendera. För om man resonerar rent egoistiskt så får man som stallägare ju dåligt rykte. Vilket kan leda till att ingen vill inackordera hos stallägaren.
Man får ju både ge och ta, och inte kräva att ens inackorderingar ska vara några sorts perfekta människor. Och vara medveten om att det är deras hästar, inte mina.

Men om jag ägde ett stall och ville ha inackorderingar, då skulle jag välja dem med omsorg. Och inte alls få dåligt samvete för att jag nekade ngn med helt annan inställning än mig stallplats.
Men man säger ju till den man nekar stallplats det hela på ett vänligt sätt!

Jag resonerar som så att det finns fler än ett rätt sätt, men tycker man för olika, även om båda sätten är rätt, då är det ju enormt stor risk för konflikter.

Hej Danilo!
Säger som övriga - det är ju du som bestämmer vem och vad som ska få inhysas hos dig, givetvis med avvägning, för dåligt rykte som uthyrare vill man ju inte heller ha. :( Men nog kan det göra livet enklare för en om man delar någorlunda samma syn på det här med hästhållning, men det allra viktigaste är nog att du som stallägare är tydlig med reglerna. Minimera utrymmet för missförstånd genom att tala om vad som gäller i stort och smått så tror jag du finner mest sinnefrid. Har ett alldeles färskt exempel från det stall där jag har min häst inhyrd. Den andra familjen som hyr boxplats där har precis blivit utslängda för att stallägaren tycker att de dels har samarbetssvårigheter med övriga inhysningar (kan instämma ...) och dels för att de agerar som om stallet vore deras. Och det är klart, när man tar dit ytterligare en häst utan att ha talat om detta för stallägaren så är det ju inte riktigt bra ...
Lycka till med dina blivande hyresgäster!

Jag håller med tidigare talare.
Jag tror dock att du kan undvika att tacka nej till en del genom att faktiskt i din annons(?) beskriva lite om stallet. Vissa formulering som om du vill att hästarna skall vara ute från 6 på morgonen till 8 på kvällen - "hos mig får hästarna mycket frisk luft och utlopp för sitt behov att röra på sig i hagen under större delen av dygnet". Vill du ha in sådana som tävlar eller tränar mycket seriöst "Ett stort plus om du liksom jag är mycket ute på tävlingar".
Nu när jag läser igenom mina formuleringar så ser jag att de är lite töntiga och låter som kontaktannonser :o men det är mer för idén.
Alltså profilera dig själv så sorteras vissa bort.
Det är ju ett bekymmer om man får in någon som man känner att det går emot allt vad man tror på. Men skall man ta emot inhysningar så måste man nog ha ett öppet sinne.

Först och främst är det du som bestämmer vem du vill ha in, men tänk på att alla har en åsikt och alla kanske inte har samma hästhållning som dig. Så jag tycker man skall vara öppen åt alla förslag, nu vet jag inte hur många du tänker hyra in(räknar med att du är hyresvärd).

För mig hade det inte spelat någon roll, huvudsaken är att personerna är trevliga, betalar för sig och att hästen står i första rummet, så inte den blir lidande, då kan dom få ha annan hästhållning eller filosofio som jag.

Kram Favina :bump:

Det viktigaste är att vara tydlig med vilka regler som gäller i ditt stall. Då undviker du att få hyresgäster som inte har samma inställning som du själv.

När jag var och kollade på stall så diskuterade jag och stallägaren rätt mkt, homn hade verkligen inte samma inställning som mig. JKag flörstod att det skulle bli problem och flyttade inte dit.

danilo skrev:
Om man planerar att hyra in hästar i sitt eget privata stall, hur noga ska man då vara med att de (människorna) man hyr in har samma inställning till hästhållning och hästar som en själv? Kan man neka någon att hyra in sig för att man tror att det kanske kommer bli problem i framtiden (jag menar nu inte uppenbara problem, som att hästen är farlig, men att man inte har samma filosofi och inställning)?

Ni som har nekat inhyrningar/ blivit nekade, dela gärna med er!
Jag säger som de andra; klart man kan neka! Men vad gäller det där med "inställning" så beror det väl lite på vad du menar... Jag skulle aldrig lägga mig i hur någon tränar/inte tränar, hur ofta de borstar o liknande detaljer. Jag tror det bästa sättet är att ha ett TYDLIGT kontrakt där det klart framgår vad som ingår och inte. Då slipper man diskussioner om att ytterligare saker kommer till senare.... typ att ägaren vill ha täckeservice fast man själv inte vill göra sånt, att de vill ha mockning utförd mm.

I mitt förra stall hörde jag mig för litegrann innan för att få koll på att jag o stallägaren hade samma "hästsyn". Jag har en islänning och hon hade ett varmblod, ett russ och en nordsvensk. Jag ville försäkra mig om att hon inte var en "täckesgalning" i den formen att hon skulle börja tjata på mig om såna saker. Men det var inget problem; jag fick välja själv hur jag ville ha det med sånt. Hon hörde sig för med mig angående hagar osv; de hade haft en hyresgäst innan som plötsligt bytit hage rätt som det var och det ville hon INTE, eftersom de tog eget hö i vissa av hagarna och ville avgöra själva när det var dags för hagbyte (en självklarhet för mig!!). Hästarna gick dessutom ute från 6-7 på morgonen till framåt 18 på kvällen vilket passade mig bra (fast helst ville jag ha henne på lösdrift, men hon kunde ju inte gå ute solo hela nätterna).

När det gäller ridning och sånt spelar det mindre roll om man har samma ambitioner eller inte tycker jag. Sen kan det ju förstås vara ROLIGT om man tycker/tänker lika! Vilket jag och min dåvarande hyresvärld gjorde!

Tack för alla svar! Jag hoppas på fler :)
Jätteintressant att höra vad ni har för åsikter och erfarenheter...

Vad jag menar inställning är absolut inte om täcken, klippning eller liknande, så länge hästen mår bra så är allt lugnt. Snarare menar jag hur man förhåller sig mellan människa och häst och människor emellan. Jag vill till exempel inte ha en inhyrning som har svårt för att prata ut när problem uppstår, eller inte kan förstå och vara öppen för andras känslor och idéer. Det låter lite luddigt, kanske? :angel:
Ett exempel: jag vill att säkerhet ska stå högt på listan, och att alla hästar ska kunna hanteras säkert. Jag vill också att ägarna ska förstå att andra människor har en annan syn på deras häst, t.ex. rädsla inför den. Det kan vara för att jag har varit utsatt för det själv, men jag vill helt enkelt att kommunikationen mellan ägarna ska flyta på bra. Däremot ska det fortfarande stå klart att de regler som är uppsatta ska gälla, och att vi tillsammans eller jag själv kan ändra dessa.

Om de sedan väljer att ha två täcken på vintern och träna gymkhana fem gånger i veckan (inget fel med det! ;) ), det har jag inget, som stallägare, att säga till om tycker jag.

Du har ju dina regler i ditt stall å passar de inte hästägaren så kan de leta ngn annanstans.Så är det.
Jag har nekat folk som skulle innebära trubbel, såna jag vet, lessnar på sina hästar å lastar över ansvar på andra, är inte ett dugg intresserad av att behöva ta ansvar över ngn annans häst, jag har redan 3 stycken¨å vil ge dem min tid.

Jag har eget stall sedan 4 månader tillbaka och har 6 boxar för uthyrning. Jag har nekat folk stallplats vid 2 tillfällen eftersom jag har känt att det inte skulle fungera pga olika syn på hästhållning.
När det kommer någon och tittar på stallet så går vi noga igenom de regler som finns. Reglerna skrivs även ner i kontraktet så att inga oklarheter kan uppstå! Eftersom jag äger gården så är det mina regler som gäller och passar det inte så får man flytta sin häst. Självklart så måste man ju kunna diskutera olika saker/händelser och anpassa sig till varandra!
Så länge ingen häst blir dåligt skött/bortglömd och stallreglerna följs så lägger jag mig inte i hur folk sköter eller rider sina hästar. Det är deras hästar och deras ansvar.
Däremot har jag fått säga ifrån när en tjej "glömde" att komma ut till sin häst i 4 dagar :eek: .
Har även fått vara den elaka personen som säger ifrån när en annan tjej inte tog ut veterinär trots allvarligt skadad häst.
Jag tror det är viktigt att man har klara och tydliga regler när man tar emot inackorderingar för minska ev tjaffs och bråk. Att man diskuterar igenom nya regler med alla innan man inför dem och framförallt att man kan/vågar prata med varandra, då tror jag att det mesta löser sig!

En del annonser man sett har ju tex bara velat ha: folk som tränar/tävlar aktivt, eller tex: folk som sysslar med NH...osv...Fast då deklarerar man ju visserligen klart och tydligt vad för slags folk man vill ha in. Och det är ju jättebra tycker jag att en del gör så..då vet man ju till viss del hur ev den som flyttar in tänker/är.

När jag en gång i tiden satte in annons(er) om stallplats sökes, så fick jag hur många svar som helst när jag INTE ställde krav. MEN när jag klart och tydligt krävde: höanalys, träckprov, fri tillgång på grovfoder i hagen..ja då uteblev svarena ;)...Fast den annonsen var mera som en test..bara för att kolla om det gick att genomföra. Och det vore ju kul för en gång skull att INTE behöva tjata sig till sådana saker som för mig är självklara..men tyvärr...Nitlott. Kanske någon annan gång ;)

Jag skulle som hyresgäst aldrig vilja vara i ett stall vars ägare och andra hyresgäster inte har samma tänk som jag.
Jag skulle få tuppjuck av att ha människor ikring mej som slår hästarna, ställer ut dem i en frimärkstor sandpaddock en timme om dan ...
Att man kommer överens är jättejätteviktigt... det är ditt stall, dina beslut om vem som ska få vara där.

Det är såklart ditt eget val vem som ska ha få ha sin häst där eller ej.
Jag tycker att du noggrannt och utförligt antingen redan skriver det i annonsen eller förklarar för dem vad för typ av människor/hästar du vill ha dit och vilka regler som gäller. Oftast där brukar det bli avgörande om de håller med eller ej.

En jämförelse: Lite som när man söker medryttare till unghästen. Redan i annonsen beskriver jag hästen noga och vad jag vill göra med honom/min inriktning och vad jag förväntar mig av den blivande medryttaren. Sedan träffar jag medryttaren och pratar med h* och ganska omgående känner man om det är rätt person eller ej. Och jag har rätt att säga NEJ till en person som jag inte tror passar.

Samma sak gäller ju stallplats. Klart att JAG avgör vem som skall stå i stallet, men det gäller att jag kan ge klara besked om vad som gäller, regler, syn på hästhållning etc.

Jag tycker man skall vara väldigt noga med sina hyresgäster - för ALLAS trivsel.

Samma ambitionsnivå gällande skötsel och sociala delar (hästar som människor) och en samsyn gällande vad som är städat osv. Att ha en pedant bland ett gäng slarvisar eller tvärt om kan bara det tära på stämningen. Likaså att det finns en linje gällande fodring och avmaskning, analyser och ev träckprov.

Att någon tävlar och någon inte vill ser jag som ett mindre problem, utom möjligen ur smitthänseende - men detta lär ju gå att diskutera sig fram till. Hellre förberedd än att reda ut ev delade åsikter senare.

Sök hyresgäst som andra redan har föreslagit; genom att tala om vad ni erbjuder och vad ni förväntar av en sådan. Jag tror som sagt att hyresgästerna också vill trivas, och därmed söker ett för dem lämpligt ställe även ur den synpunkten.

Det är en bra ide att låta de som vill hyra komma ut och titta och du då gör klart för dem hur du vill ha det.(Då märker du troligtvis också om ni har samma inställning)
Att du vill ha tex. ordning i stallet så du inte får problem med nån "slarver" som släpper grejor överallt, inte tar upp dynga efter sin häst i gången och annat irriterande.

Utövar någon en viss gren inom hästsporten som du verkligen inte gillar så behöver du ju kanske inte säga att det är just det som gör att den inte får hyra, det kan ju uppfattas som riktigt diskriminerande och snorkigt.

Problemet är väl folk i regel inte säger att "jag är en slarver" och struntar i att plocka upp efter mig...samma sak med sociala grejer, de flesta vill väl att man tar upp problemen rakt när de kommer, men det är verkligen inte alla som pallar det.

Samsyn när det gäller själva hästhållningen är nog a och o tror jag, då går alla andra problem att lösa också. Jag skulle varken dra mig för att neka nån att hyra och inte heller från att vräka nån som inte funkar. Jag skulle vara en krävande stallägare.

ang skrev:
Sök hyresgäst som andra redan har föreslagit; genom att tala om vad ni erbjuder och vad ni förväntar av en sådan. Jag tror som sagt att hyresgästerna också vill trivas, och därmed söker ett för dem lämpligt ställe även ur den synpunkten.
Jag håller med om att uthyrare och hyresgäst bör ha ungefär samma syn på de grundläggande förutsättningarna för hästhållning, uppförande etc för att minska risken för konflikter. Det där med vad som sedan är ett lämpligt ställe och lämplig hyresgäst varierar. Jag ska flytta och söker t ex boende och/eller stallplats i en och samma annons. I annonsen har jag skrivit att pga jobbet behövs hjälp med fodringar och in/utsläpp på vardagar samt mockning m m ibland pga tjänsteresor. Erbjuder mig att hjälpa till på kvällar och helger som gentjänster alt. betala extra för servicen samt att helinackordering kan vara intressant. Tror ni folk läser och förstår? Nä!

Jag får förslag på stallplatser som innebär pass på dagtid. När det gäller mockningen m m sägs - hyresgästerna brukar hjälpa varandra. Visst, det gör de säkert, men att komma ny och utgå ifrån att "gamlingarna" glatt vill ställa upp och hjälpa mig känns riskabelt. Jag vill inte ta det för givet utan vill hellre komma överens om servicen med stallägaren. Dessutom blir ägaren förvånad och tycker att jag är besvärlig och snudd på otacksam som inte nappar på deras erbjudande. Tänk så mycket enklare det hade varit om h*n hade funderat över vad som stod i annonsen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama