Jamtland
Trådstartare
Sv: Nej
Kanske ouppfostringsbara i den meningen att jag inte kan lära henne att fjärrkontrollen är förbjuden om den ligger inom hennes räckhåll, men det är fullt möjligt att lära dem saker. Att lära min dotter att "nej" betyder just "inte röra" samt att hon upptäcker att hennes mor är konsekvent tycker jag är viktigt och det kan hon eller rättare sagt har hon redan lärt sig.
Sen har jag redan förklarat att ordet "manipulera" blev fel använt av mig, ber om ursäkt för det.
Hon HAR två egna fjärrkontroller, men ligger de på bordet är de inte intressanta om de "rätta" fjärrkontrollerna ligger där. Så liten ungen är så har hon redan fattat vilka fjärrkontroller det är som jag och hennes pappa använder.
Håller inte med, många av de gånger jag säger "nej" så slutar Stina med det hon gör utan tårar eller sura miner och jag kan bara se att hon faktiskt lärt sig att ordet "nej" betyder sluta och att hon accepterar det. Och hon blir bara rädd de gånger jag skriker "NEJ" och det är de gånger hon gör saker som är direkt farliga, som stoppar fingrarna i väggkontakten... (Vilket var på väg att hända en gång då jag höll på att laga mat, attans så snabba de är de små liven...)
Jenny
Petruska skrev:Så små barn som tio månader gamla betraktar jag helt enkelt som ouppfostringsbara. Det handlar inte om "uppfostran". De är inte mogna för att formas på det där viset, som bygger på impulskontroll och annat avancerat. Ej heller är de mogna att manipulera sin omgivning! Att påstå att de manipulerar tycker jag speglar en gräslig syn på barn.
.
Kanske ouppfostringsbara i den meningen att jag inte kan lära henne att fjärrkontrollen är förbjuden om den ligger inom hennes räckhåll, men det är fullt möjligt att lära dem saker. Att lära min dotter att "nej" betyder just "inte röra" samt att hon upptäcker att hennes mor är konsekvent tycker jag är viktigt och det kan hon eller rättare sagt har hon redan lärt sig.
Sen har jag redan förklarat att ordet "manipulera" blev fel använt av mig, ber om ursäkt för det.
Jag hade stuckit något annat i händerna på den ungen, tex en avlagd mobiltelefon, eller en leksaksdito som ser "vuxen" ut.Och ibland räcker det ju att bara vända ungen åt ett annat håll. Eller så hade jag låtit ungen ha fjärrkontrollen, vad gör det om den blir lite sprucken jämfört med om barnet blir ledset och stäckt i sin upptäckariver?
Hon HAR två egna fjärrkontroller, men ligger de på bordet är de inte intressanta om de "rätta" fjärrkontrollerna ligger där. Så liten ungen är så har hon redan fattat vilka fjärrkontroller det är som jag och hennes pappa använder.
Tillsägelser blir så små bara ledsna av, utan att göra kopplingen till vad de håller på med. Slutar de i samband med tillsägelsen är det snarare av förskräckelse, än av "lydnad". Berömmer man dem då, berömmer man alltså att de är förskräckta och har tappat taget om vad de höll på med
Håller inte med, många av de gånger jag säger "nej" så slutar Stina med det hon gör utan tårar eller sura miner och jag kan bara se att hon faktiskt lärt sig att ordet "nej" betyder sluta och att hon accepterar det. Och hon blir bara rädd de gånger jag skriker "NEJ" och det är de gånger hon gör saker som är direkt farliga, som stoppar fingrarna i väggkontakten... (Vilket var på väg att hända en gång då jag höll på att laga mat, attans så snabba de är de små liven...)
Jenny