Nej, sommar och semester är inte alls bara härligt!

tott

Trådstartare
Inte om man är ensam, känner sig ensam och saknar någon "vardagsvän". Just nu avskyr jag min tillvaro! Det händer mycket på min ort såhär dags på året, men alla har "sina egna" som de gör saker med, men jag har ingen. Vännerna hinner inte eller vill inte, för de har så mycket med sina familjer.
Det här är inte roligt!! Alls! :cry:

Inte om man är ensam, känner sig ensam och saknar någon "vardagsvän". Just nu avskyr jag min tillvaro! Det händer mycket på min ort såhär dags på året, men alla har "sina egna" som de gör saker med, men jag har ingen. Vännerna hinner inte eller vill inte, för de har så mycket med sina familjer.

Men kan du inte hänga med dem och deras familjer?
Tycker det låter som väldigt konstiga vänner som skiter i en som mår dåligt.
Även om vi skulle ha familjesammankomst skulle jag kunna antingen bjuda in en vän eller smita iväg och träffa den om den har det tungt.

Annars:
Har du någon hobby? Kanske du kan träffa någon på något sånt event/kurs/etc?
Buketräff?
Åka på någon gruppresa?

Men kan du inte hänga med dem och deras familjer?
Tycker det låter som väldigt konstiga vänner som skiter i en som mår dåligt.
Även om vi skulle ha familjesammankomst skulle jag kunna antingen bjuda in en vän eller smita iväg och träffa den om den har det tungt.

Annars:
Har du någon hobby? Kanske du kan träffa någon på något sånt event/kurs/etc?
Buketräff?
Åka på någon gruppresa?
Tränar en del och har inga pengar att åka på resa för.

Det är som på nyår och midsommar - är man ensam och singel så "finns" man inte.

Hm, jag är också ensam. Till skillnad från dig avskyr jag inte min tillvaro, jag har istället sett till att jag gillar den och mår bra av den.
Jag har haft en tuff period när allt var skit med att vara själv (semestern va piss, jag klättrade på väggarna och ville bara börja jobba igen), men när man accepterar ensamheten och väljer att jobba utifrån den, så går det lite lättare. Tycker jag i alla fall.

Det går att gå på härliga promenader i både solnedgång och soluppgång, hitta nya vägar, bara titta på naturen osv. Det är endast fantasin som sätter gränser på vad man kan göra.
Går att titta på serier, gå till bibblan å låna böcker. Gå och handla, småprata lite med kassörskan. Bara för att nämna några få, sen beror det helt och hållet på vilken utgångspunkt man har.

Tänker nu här på introvert och extrovert, själv är jag en introvert extrovert. Vilket många idag skulle säga att jag är extrovert istället. Det jag vill säga med det är att problemen går att lösa, bara man själv är villig att ta tag i dom. Det är bara jag som kan förändra min situation, ingen annan. :)

Ett annat tips, skaffa fler vänner. Det har jag gjort och är det någon som inte kan finns det alltid någon som kan.
Hur man hittar dom?
Ja, man kan få våga sig på att göra något man normalt kanske inte gör, t ex prata med främlingar, joina någon kurs eller liknande.

Friskt vågar, hälften vunnet sägs det. Lycka till. :up:

Tränar en del och har inga pengar att åka på resa för.

Det är som på nyår och midsommar - är man ensam och singel så "finns" man inte.
Fast man kan inte heller tyvärr vänta på att få en inbjudan. Jag har lärt mig att vill man umgås så får man lite bjuda in sig själv, speciellt när folk har skaffat familjer och dom lite per automatik umgås med familjen när det är semester och helger. Detsamma även om man inte känner folk så kan man gå ut och umgås, börja prata med någon så har man chans att komma in i nya bekantskaper.

Jag har inte riktigt koll på hur långt du har till någon större stad, men de här verkar ju ordna ett helt pärlband av (som jag tycker) roliga saker tillsammans - om man har geografisk möjlighet att vara med. "Storksläpp" till exempel, vilken överraskande och härlig grej! :love: Det blev jag själv sugen på att hänga med på. :D

https://www.citypolarna.se/calendar.php
Det ordnas en massa grejer överallt, ja...men det ät intedet som är grejen. Jag vill ha någon att göra saker med. Jag vill inte gå ensam, jag vill inte alltid behöva fiska efter sällskap, bjuda in mig och hålla på. Jag vill vara någons naturliga val som sällskap.

Fast man kan inte heller tyvärr vänta på att få en inbjudan. Jag har lärt mig att vill man umgås så får man lite bjuda in sig själv, speciellt när folk har skaffat familjer och dom lite per automatik umgås med familjen när det är semester och helger. Detsamma även om man inte känner folk så kan man gå ut och umgås, börja prata med någon så har man chans att komma in i nya bekantskaper.
Jag bjuder in, jag bjuder in mig själv och jag frågar och föreslår. Ofta utan att få napp...

Men om det inte finns något naturligt val som sällskap nu, så måste det ju börja någonstans. Och funkar det inte med bekantskapskretsen som den är nu, så vet jag inte annat än att ge sig ut på nya jaktmarker.

I bästa fall skulle de ju kunna leda till just sådana kontakter som sedan blir ett naturligt val som sällskap, tänker jag? Och i sämsta fall har man kommit ut och träffat lite nya människor på något kul och uppiggande evenemang, i stället för att bara känna sig ensam och ledsen över det.

Det ordnas en massa grejer överallt, ja...men det ät intedet som är grejen. Jag vill ha någon att göra saker med. Jag vill inte gå ensam, jag vill inte alltid behöva fiska efter sällskap, bjuda in mig och hålla på. Jag vill vara någons naturliga val som sällskap.
Jag var den personen också, men jag har insett att man kan inte gå och vänta på att bli inbjuden. Det är till att bjuda in sig själv, får man inte napp, då får man skaffa större utbud av vänner så det blir napp. Det är så jag fått göra själv.

Har gått från att inte få napp till vänner som vill att vi ska träffas. Det kommer gå för dig också, bara du är villig att ta steget att förändra din nuvarande situation. Även om det inte kommer ske en förändring på en dag, kan jag lova att det är värt resan. Lycka till. :up:

En kontaktyta kan vara kyrkan, det kanske arrangeras musikgudstjänster eller konserter som inte kostar mer än en frivillig slant i kollekten. Om det blir kyrkkaffe efteråt får du säkert tillfälle att prata med någon.

Och om du möter någon med en fin hund så är det bara att fråga vad det är för ras och sen får du troligen veta allt om hunden. Men det gäller ju att du inte ogillar hundar.

Den enda som är fattig är den som saknar något.

Jag gör väldigt mycket på egen hand. Mitt umgänge försvann all världens väg när jag skilde mig för 11 år sedan. Inte av elakhet eller för att folk är otrevliga. Utanför att man helt enkelt umgås i par, och jag är inte i par längre. Min singeltillvaro är vidrig och ofrivillig och visst gör det ont när jag ser människor som gör saker ihop, par som går hand i hand och gäng med människor som är jämnt antal. Jag längtar förtvivlat efter tvåsamhet. Men det får inte förstöra resten av livet för mig.

Så jag får bara acceptera. Jag är inte där längre. Så jag får göra det bästa av det jag har. Här omkring arrangeras massor just om somrarna. Ikväll har jag varit på en magisk konsert i en kyrka. Jag kom ensam och åkte ensam. Men min upplevelse var inte sämre för det.

I grannbyns kulturhus ordnas det saker hela somrarna och jag är där så ofta jag kan (om man har chans att se världsartister, tre minuter bort, så vore man dum om man inte åkte dit :D ) Oftast hamnar jag i samspråk med folk, för sommartid är människor öppna och pratar med vem som helst - till och med mig....;)

På tex Facebook finns det flera grupper för den som vill skaffa vänner. Om du vill ha tips på en grupp jag gillar kan du skicka pm.
Kan du tänka dig att söka vänner på det sätter?

Jag var den personen också, men jag har insett att man kan inte gå och vänta på att bli inbjuden. Det är till att bjuda in sig själv, får man inte napp, då får man skaffa större utbud av vänner så det blir napp. Det är så jag fått göra själv.

Har gått från att inte få napp till vänner som vill att vi ska träffas. Det kommer gå för dig också, bara du är villig att ta steget att förändra din nuvarande situation. Även om det inte kommer ske en förändring på en dag, kan jag lova att det är värt resan. Lycka till. :up:
Vad roligt att höra att du har träffat vänner!

Jag vill vara någons naturliga val som sällskap.
Ja, det är väl det här som är själva kärnfrågan för den som är ofrivilligt ensam. Att längta efter att någon eller några människor ska längta efter att tillbringa tid med just dig. Sorg över att den personen inte finns.

Det forskas en del kring ensamhet och tyvärr är metoderna för att bryta ensamhet inte så väl utvecklade men de bygger en del på att man själv sträcker sig ut på ett systematiskt sätt och försöker bredda sitt kontaktnät.

Jag tycker det är ganska skruttigt att vi inte har kommit längre när ofrivillig ensamhet är ett sådant jätteproblem både bland yngre och äldre. Och ett lidande som leder till ohälsa.
Vet inte om du vill ha något råd eller bara skriva av dig men det finns en del projekt på olika ställen - jag är själv med och drar igång ett i stadsdelen där jag jobbar - som bygger på samtalsgrupper där man både lär känna varann lite i gruppen men också jobbar med att bryta mönster och riva hinder. Kanske du kan hitta något liknande.
Precis som i alla relationer måste man jobba på att hitta rätt person men också på att vara rätt person. Jag tror riktningen är att följa din glädje, vad som fyller dig och ger dig mening, då du är mest dig själv. Och hitta andra som drar i samma riktning.

Vad roligt att höra att du har träffat vänner!
Ja, det har börjat lite nya kollegor på jobbet, sen flyttade jag hästen till ett större stall och där lärt känna fler trevliga personer och engagerat mig i ridklubben och på så vis lärt känna ännu fler. Så det känns riktigt bra.
Sen är ensamheten bra också, så man kan ladda batterierna också, orkar inte va social hela tiden. :p

Jag upplever ju att det finns fler delar oftast i varför man är ensam. Och det beror liksom inte bara på andra.
Det kan vara så att man har jättesvårt att försöka öppna sig och söka nya kontakter. Men är det så att de man har inte är tillfredställande nog är det ju tyvärr det enda alternativ man har om man nu inte vill acceptera ensamheten och tror sig kunna må bra i den.

Jag har stort behov av att vara ensam. Men jag har också behov av mycket social kontakt.
Jag har flyttat en hel del senaste åren, till ställen där jag känt typ 1 person. För mig räcker inte det umgänget och ibland så har den jag känner inte heller kontakter där vi bott. Då har jag alltså löst det genom att själv leta nya kontakter. Ibland ramlar man över dem i form av folk man träffar i jobb, på hobby etc. Man känner att man klickar. Men även där kan man ju behöva vara den som gör första inviten till att umgås privat/som vänner etc. Den andra kan ju ha känt samma men inte vågat fråga.
Jag tror man måste våga. Inte tjata! Men ställ frågan och se responsen.
Trots att jag flyttat har jag inte behövt vara ensam. Men då har jag aktivt sett till att träffa nya människor. En del har jag bara behövt tacka ja till inbjudningar hos. Men andra har jag själv bjudit in.

De jag känner som är ensamma har sällan själva arbetat för att få kontakt med folk. Och om de har det kanske mer tjatat på samma människor som aldrig vill/orkar/hinner.
De jag känner som har stort socialt nätverk är ju också såna som aktivt nätverkar. Och gärna är såna som kan bjussa på sig själva och ge andra komplimanger om de tycker ngt är bra och frågar om andras liv.

Det kan vara skitsvårt att både orka, vilja, våga, veta hur etc. Men man måste nog faktiskt försöka om man inte vill vara kvar i ensamheten.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 384
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar