S
ScareCrow
Har köpt mig ett kallblod. Fick hem honom för bara någon dag sedan. Igårkväll tog jag in hästarna under natten, och då han kom in i boxen så började han klia sig mot väggen med svansroten och mot boxväggen med mankammen. Han verkligen TOG I så hela boxväggen bara gungade Själv stod jag och bad till gud att boxen skulle hålla! Då han kliade svansroten så ställde han sig brett med bakbenen, skjöt upp ryggen och verkligen TRYCKTE sig mot väggen! Förra ägaren sade att han inte har några problem sommartid men han kommer från en helt annan del av landet (man kan säga att han bott i en stad) och här ute på "riktiga landet" så har vi ju flugor, knott och andra äckligheter i massor! Kanske de inte har haft det där borta i lika stor utsträckning som vi har här, så han har inte reagerat på dem tidigare? Och både man och svans är helt fina, så jag kan inte se att han har kliat sig tidigare i år, då skulle det väl synnas, eller hur? Jag blev lite fundersam igår också då någon av hästarna helt plötsligt hade fått omkull en stolpe i hagen (inte själva hagstolpen) som jag har lagt dit tidigare. Den har stått där nu i ca 1 års tid, och ingen har rört den. Men nu igår var den knäckt! Kanske det är han som har kliat sig så pass mot den så den har gått av? Ni som har hästar med sommarexem, hur såg ni att de hade det? Hur VET man att det är just sommarexem och VAD GÖR MAN????? Ska jag kontakta veterinär? Vad kan de göra i så fall? Jag har ingen som helst erfarenhet av detta och behöver verkligen tips av alla er andra här inne nu innan det går för långt!