Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

S

ScareCrow

Har köpt mig ett kallblod. Fick hem honom för bara någon dag sedan. Igårkväll tog jag in hästarna under natten, och då han kom in i boxen så började han klia sig mot väggen med svansroten och mot boxväggen med mankammen. Han verkligen TOG I så hela boxväggen bara gungade :eek: Själv stod jag och bad till gud att boxen skulle hålla! Då han kliade svansroten så ställde han sig brett med bakbenen, skjöt upp ryggen och verkligen TRYCKTE sig mot väggen! Förra ägaren sade att han inte har några problem sommartid men han kommer från en helt annan del av landet (man kan säga att han bott i en stad) och här ute på "riktiga landet" så har vi ju flugor, knott och andra äckligheter i massor! Kanske de inte har haft det där borta i lika stor utsträckning som vi har här, så han har inte reagerat på dem tidigare? :confused: Och både man och svans är helt fina, så jag kan inte se att han har kliat sig tidigare i år, då skulle det väl synnas, eller hur? Jag blev lite fundersam igår också då någon av hästarna helt plötsligt hade fått omkull en stolpe i hagen (inte själva hagstolpen) som jag har lagt dit tidigare. Den har stått där nu i ca 1 års tid, och ingen har rört den. Men nu igår var den knäckt! Kanske det är han som har kliat sig så pass mot den så den har gått av? Ni som har hästar med sommarexem, hur såg ni att de hade det? Hur VET man att det är just sommarexem och VAD GÖR MAN????? Ska jag kontakta veterinär? Vad kan de göra i så fall? Jag har ingen som helst erfarenhet av detta och behöver verkligen tips av alla er andra här inne nu innan det går för långt! :(
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

ser eller känner du några utslag eller insektsbett på honom? Kan du visa bilder på hur det ser ut? Har han någon slags insektsmedel på sig?

Mina damer kliar sig ibland så att tallarna viftar i hagen, men de har rejält med knottbett till och från... den ena av dem har dessutom alltid - i olika hagar och på olika ställen - haft "sitt" träd där hon står och kliar sig - bara för att det är skönt.
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Jag har min andra man-svans kliare nu. I båda fallen såg jag det redan vid köpet och då fanns det små sår och typ sprickor i mankammen och svansen. En del av svansroten var kal och det var fult kliat i manen. Jag smörjer prob hästolja dagligen när det är som värst, det har funkat bra. Har väl använt nylanders hästkräm också vid nåt tillfälle. Eksemtäcke funkade tyvärr inte på mina oavsett hur tidigt den åkte på.
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Ja alltså om du misstänker eksem så ska du hantera det som så, blir din häst bättre av det så ja då har han eksem.

Och absolut kan ett miljö ombyte förorsaka att eksem går igång, har hästen minsta disposition för det så kan man lätt stå där med en eksemhäst.
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Vad gör du själv när du fått en massa insektsbett ? Jo kliar har du sommarexem bara för att dina bett kliar, nej.
Det är fullt normalt att hästar kliar sig när de varit utsatta för en massa insektsbett naturligtvis kliar det lika mkt på dem som det gör på oss. Och är man inte härdad och van vid att få en massa bett så kliar det tio gånger jävligare än när man är van. Precis som hos människor så är det helt individuellt hur mkt bett kliar och hur skönt de tycker det är att klia sig helt utan att exem är involverat.
Att börja behandla en häst som en exemhäst för att den när den inte är särskilt van vid insekter kliar sig är väldigt överdrivet.
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Att börja behandla en häst som en exemhäst för att den när den inte är särskilt van vid insekter kliar sig är väldigt överdrivet.

Är det inte du som brukar förespråka rundsmörjning och förebyggande åtgärder???
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Oavsett om det är eksem eller "bara" ovana så är det bästa att skaffa eksemtäcke DIREKT samt se till att smörja ordentligt med bra medel.
Låt honom inte gå i hagar som är alltför mycket insekter i, och om det är möjligt låt honom stå inne vid gryning och skymning.

Han behöver vänja sig vid att bli biten, hjälp honom så gott det går under den tiden så finns det goda chanser att han kommer att kunna gå utan täcke framöver.
Min islänning som importerades från island fick gå med täcke de fyra första somrarna, sedan har han klarat sig fint utan.

Veterinär skulle jag avvakta med, är det eksem finns det inte mycket de kan göra ändå.
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Nu gick det åt h-vete då alltså... :cry:
Igår upptäckte vi att pållen har skrubbat sönder svansen.... totalt... Uppe där svansen börjar och ca 12cm neråt så har han kliat sönder sig :eek: Taglet är borta och igår så blödde han från en del av såret. Det ser verkligen hemskt ut! :cry: Han går med täcke ute, är inne nattetid och jag sprayar insektmedel på honom varje dag. Igår tvättade vi ordentligt och smörjde med salva som innehåller antibiotika (inrådan av vet.) samma sak idag innan jag tog ut honom. Han var så snäll och stod helt stilla, rörde inte en min, medan jag tvättade och smorde. Mitt i allt elände just nu så måste jag bara säga att han är verkligen en underbar häst!
Nu till natten så ska vi tvätta igen och smörja på zink salva. (Eller har någon annan något annat råd?) Problemet är ju bara det att då han står inne nattetid så står han och kliar svansen mot väggarna och då blir ju såret bara värre hela tiden. Vad gör man för att få honom att sluta klia sig mot väggarna? Såret hinner ju inte läka innan han kliar sönder sig igen... Ska jag behöva linda svansen tror ni? Eller är det sämsta nu sommartid att göra? Behöver verkligen råd av er här inne nu... :cry: Och vad i världen ska jag smörja mankammen med? INNAN han har kliat sönder den också! :eek: Hjälp....
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Usch så tråkigt!!! Tar du in honom innan knotten kommer, det brukar vara värst efter 17/18 lite beroende på var man bor. Har eksemet verkligen satt igång ÄR det svårt bryta. Vad som hjälper är olika från häst till häst, och det bästa är att förebygga tidigt på våren med täcke på innan allt börjar.

Nu måste du göra det bästa för din häst. Har du någon möjlighet du flytta honom till ett annat bete där det är mindre insekter/knott så här akut? Havsbete eller stora öppna marker där det friskar på kan vara en tillfällig hjälp.

Prob brukar hjälpa vissa, tvätta varje vecka med prob-schampo och smörj in varje dag med Prob olja. Spraya över täcket med sommardeo. Det har hjälpt många.

Eksemtäcke är en nödvändighet med sådana sår på hästen. Magen måste skyddas också, täcke med maglapp.

För min eksemhäst med grav eksem hade jag in honom redan vid 17 (Östergötland), täcke på när det blivit +10 ute, mkt bra grovfoder och ingen havre mm stärkelserikt foder, smörjde med Mj hästsalva, sprayade sommardeo på täcket, tvättade med äppelcidervinäger i ljummet vatten nästan varje dag sommartid, gav linfröolja och Probimin (mjölksyrebekterier). Huruvida det hjälpte eller inte men han mådde bra i 12 år och kunde gå ute längre när det friskade i eller var "skitväder" och t o m några veckors semester då han behandlades med Cortisontabletter.

Är det mycket illa går det att få cortison antingen som injektion eller som tabletter. Dock finns det en liten risk för fång med cortisonbehandling men en kortare behandling kan också bryta mönstret. Veterinärer i allmänhet vet inte så mycket om eksem, det finns några få som kan mycket om det o det är lite synd om man inte bor där de finns. Jag har haft stor hjälp av en veterinär som forskar om eksem och min behandling bygger delvis på dennes rekommendationer.

Du får inte ge upp hoppet nu utan tänk framåt. Nästa år SKA du vara ett steg före eksemet!! Börja med linfröolja redan nu, se över grovfodret, ta bort allt stärkelserikt foder, tvätta hästen, täcke, installning rätt tid..... Det går skruva upp gummimatta med mjuka noppor och/eller sopborste att klia sig på, de är liiite bättre än hårda väggen.

Köpställen för linfröolja (billigt och bra) Probimin mm kan du få via pm.
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Nu kommer värsta knottperioden runt midsommar. Speciellt nu när det har regnat. Skydda hästen extra noga nu så att det läker så mår hästen bättre.
Att skydda hästen mot eksem är mycket jobb men är ett måste för en välmående häst. Kan trösta med att det blir lättare när man får kläm vad som fungerar bäst på hästen. Kolla runt i eksemtrådar.
Hade själv eksemhäst i 12 år och eksemet märktes inte med bra skötsel.
På nätterna stod han i box med tillgång till vinterhagen, Fungerade kanon, så fort ett knott visade sig gick han in.
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Min shettis är allergisk mot knott. Hon brukade också klia bort allt hår på svansroten och en bit av manen. Jag har smörjt henne med AVS 14 de senaste åren och det har funkat kanon. Salvan har använts i kombination med täcke eller att hon har stått inne på natten, så den skyddar inte mot själva insekterna utan tar bara bort klådan :)
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Jag har en häst med hysterisk klåda, AVS-14 fungerar bra, men jag har nyss provat HORSOL och det fungerade utmärkt! Nu är han avslappnad och man kan ta i honom utan att han försökar lägga sig på en...

Mina tips är: Tvätta hästen med såpa var 7 dag, täcka med eksemtäcke - inte något flugtäcke (det är något helt annat och inte på något sätt lika bra som ett eksemtäcke) och smörj med allt du kommer över - prova dig fram vad som fungerar på han, hitta ett bra insektsmedel - så att han inte behöver känna en massa insekter på sig... GE INTE UPP! Det finns sätt för att underlätta för hästen :)
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Hej
jag har ett halvblodssto som är jättekänslig för knott, knotten kryper in i svansen och i mankammen under manen, där de kan gömma sig.
Hon kan själv bestämma om hon vill vara ute eller inne och står inne hela dagarna från ca 5 på morgnarna till 22 på kvällarna när det är varmt och insekter.
Jag har använt Switch, bromsblocker, skilligarydsalva med tjära och insektstäcke inte allt samtidigt.
Spraymedlen har jag varit noga med att få i man och svansrot, för att avskräcka knotten.
Har inte veterinären någon salva eller spray som hjälper?
Man kan köpa cortisonsalva receptfritt på apoteket, den kan kanske döva klådan, men inte i öppna sår.
Jag använde filmjölk ett år när hon kliat upp en kal fläck på rumpan. Sökte på nätet och fil, eller yoghurtsyran avänds vid brännskador, syran mildrar och svalkar utan att svida. (jag har testat på mig själv)
Lycka till/Kazam
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

En häst i stallet höll på sådär när hon hade mask, är hästen ordentligt avmaskad?
Insektsbett?
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Vi har också använt AVS14 till eksemhäst. Det fungerar väldigt bra, även på mig själv när jag fått allergiska eksem så jag vet att det lindrar.
I förebyggande syfte ger vi kiselgur, det stärker huden så den blir mer motståndskraftig oavsett om den har eksem eller ej (vilket din verkar ha). Det kommer inte att hjälpa dig så mycket i år men det kommer fler somrar med knott. Tar ett tag innan man märker effekt. Man får också starkare hovar på köpet.
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Märkligt! Jag sitter nästan i samma sits!

Köpte mig en 2-årig shettis alldeles nyligen och den har börjat klia nacken hysteriskt! Inget i svansen och han har en underbart lång man och svans! Men jag får inte ihop det att det skulle vara eksem... Jag har haft en eksemhäst på utbildning för länge sen och det såg helt annorlunda ut! Denna grabb kliar sig under manen, dit inga knott kommer, han är helt slät i skinnet och det enda man kan se är att han kliar upp sår. Typ "skinflår" sig lite lite. Enligt säljaren så har han aldrig kliat sig och det kan man ju se på den fantastiska manen!

Jag har inte sett knott här, men mygg. Har en annan shettis som är känslig mot allt bitande och han är bättre här än i vinterhagarna och dessutom extra bra i år. Eksemhästen som var på utbildning blev oxå bättre här...

Dock, när han kom så visste han inte hur man kliade med andra hästar, något som min andra lilla gillar. Efter att den andra shettisen lärt hur man gör så älskade den nya det och vill klia massor. :confused:

Vad kan det vara? AVS14 funkar inte, men helosan verkade lindra lite. Jag tyckte öronen sig kladdiga ut så jag klippte ur dem, men det verkar inte klia där...:confused:
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Knotten kommer överallt och eksemhästar kliar sig på manen, på, under - spelar ingen roll. Synd du klippte öronen, pälsen i skyddar öronen mot insekter och hästen behöver allt skydd den har. Helosan hjälper inte mot klådan, det kladdar mest ner. Hästen är nyköpt skriver du så du kanske flyttat den till ett annat ställe med annat insektstryck? Det påverkar självklart hästen. Det är öht mycket knott och många kliar sig. Du får skydda honom och se hur det utvecklas.
 
Sv: Nej nej nej! Är detta tecken på sommarexem eller något annat?

Jag har stor respekt för eksem och har sett hur dåligt hästar mår som inte blir omskötta. Vi hade en häst med eksem i stallet för ett par år sedan som mådde bra med rätt skötsel.
Hästen åkte till annat stall och blev utdömd av veterinär för sitt lidande.
Kom tillbaks till oss och med rätt skötsel blev symtomfri.
Hur den mår nu vet jag inte då den inte står kvar hos oss.
Har köpt mig en häst utan eksem nu men den får gå med eksemtäcke på nätterna i hagen för säkerhets skull tills knotten lugnar ned sig. Har också köpt en flughuva med öron som är mycket bra. Fick klippa hål för pannluggen i luvan, fattar inte hur den annars skulle fungera på en islandshäst.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 390
Senast: Simply me
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
20 303
Senast: Migo
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 339
Senast: Lobelia
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 334
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp