negativt om wintec hopp cair?

S

__Stilett__

ska förhoppningsvis i helgen åka iväg och prova en Wintec Cair hoppsadel.

Pålle har just nu en Wintec Isabell Werth dressyr.
den sitter bra, och nu hoppas jag att hoppsadeln gör de med.
(han musklar sig säkerligen snart och att kunna ändra bomvidden är tacksamt)

finns det ngt negativt om hoppsadeln? är den obekväm att rida i?
Fördelar?

Sv: negativt om wintec hopp cair?

Den är ju rätt flat, men med stora stöd på så ger den mkt stöd iallafall.
Uppfattade den inte som jättemjuk att sitta i, men annars en trevlig sadel.. passade dock inte min häst =(.

den känns inte glidig när man rider?
hur är det om det regnar, torkar materialet snabbt? (ngn som vet?)
min isabell tar typ 2-3 dagar innan den är torr...:-/ (därför ja måste skaffa en annan, för min hopplädersadel passar inte)

vet inte hur den känns. red inte mer än skrittade runt.
hon i affären sa att den passade, hemma konstaterade vi fort med hjälp av sadelkunnig att den inte gjorde det.

den passade inte min häst heller, tog hästen med mig och provade massa nya sadlar idag, alla sadlar glappade baktill :-( jag provade sadlar i prisklass tom 10.000 (vilket jag tycker är mkt för en 3½ årig unghäst som växer) och ingen wintec, ullstoppad eller cair satt bra. *böhööl* inte heller övriga sadlar jag provade. verkligen alla hängde sig i luften baktill. utom EN sadel, en NY indisk sadel, för 1350 kr (!!)
jag bara *åhnej* fick prova den och mkt riktigt, satt jättebra på hästen, men jag gled runt som en studsboll, hade noll stöd och fann den obehaglig att rida i.

shiit oxå.

*Lånar tråd*

Måste fråge en sak angående Wintec sadlarna. pratade med ridskolechefen på min ridskola och hon sa att Wintec sadlarna är bra så länge man har normalt koppgärn men att det skadar hästarnas ryggar om man lägger i ett vidare koppgjärn eftersom att man inte kan ändra i bak och då blir annläggnings ytan och viktfördelningen fel i bak och ligger och trycker på ryggraden i bak istället??

Nån som vet?

__Stilett__ skrev:
finns det ngt negativt om hoppsadeln? är den obekväm att rida i?
Fördelar?
Har en hopp till fullblodet med hög manke. Ligger jättebra. Rider fälttävlan. Ibland i regn men den blir aldrig hal eller så. Är jättenöjd.

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 975
Senast: ameo
·
Utrustning Vad har ni för erfarenheter av wintec Cair dressyrsadel? Letar egentligen hopp sadel men tycker att jag hittar fler raka dressyr sadlar...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 397
Senast: Buck
·
Utrustning :confused: Jaha, då var man där igen... Ny häst och nytt sadelletande... Hästen i fråga fick med sig en "utprovad" hoppsadel, men den...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Det är så att jag har letat dressyrsadel till min varmblodstjej ända sen jag fick henne, dvs över 1 år. Jag har äntligen (för ett halvår...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka