Negativa effekter av halm?

Sv: Negativa effekter av halm?

Man kan se om det är svart prickar på stråna, då är den mindre bra. Eller också kan man ta ett lite hårdare strå och knäcka det och se om det dammar inifrån.

Jag kanske är elak men jag resonerar lite som så att äter hästen inte halmen så kan den inte ha ett så stort ätbehov som inte är tillfredställt.
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Så jag skulle sitta med en liten spruta och trixa in linfröslem i varje halmstrå? Förresten grinar hon illa över sin linfrö-betforgröt nu när jag nekar henne de ynka decilitrarna havre i den så det skulle nog inte funka ändå. ;)
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Men hur är det med TS-behovet och tarmarna då?

Hon väger närmare 600 kg (585 kg för en månad sedan) så 7 kg hö är väldigt lite.

Törs jag ha is i magen ett tag och bara ge henne det plus fri tillgång på halm (som det i praktiken blir eftersom hon lämnar så mycket)?

Vi ska på återbesök till veterinären nu i veckan och om hon är bra då så löser det hela sig förhopppningsvis när hon får börja arbeta mer. Då tänkte jag successivt gå över till hö igen, så detta är bara en tillfällig lösning.
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Så länge hon inte visar några humörförändringar skulle jag nog testa med 7 kg hö och halm.

7 kg är ju ändå runt gränser för minimibehovet och hon pillar säkert i sig lite halm i alla fall.

mvh Jessica
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Håller med Jessica, du ligger ju ändå runt minimibehovet med höet, så halmen är ju en "bonus". Tror inte att någon häst låter bli att äta halmen (så länge den är av hyfsad hygienisk kvalitet) om den känner ett behov av ätande och födosök.
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Min unghäst får ca 10-12 kg hö + i princip fri tillgång på vetehalm. (halmen är nästan mer grön än höet) Hästarna älskar det :d och går alltid på det före höet. Luktar jättefräscht och gott och är inte preparerat med något. Egentligen vill jag att han ska ha fri tillgång på höet men ekonomin räcker inte riktigt till för det :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp