Nedsittning i trav...

O

overtyre

Jag har jättesvårt för att sitta ner i trav. Det gäller inte bara min häst, utan även andra hästar.
Jag har märkt att jag i traven liksom "skumpar" med låren, jag har alltså problem med att slappna av i höfterna och bara låta hästen trava på. Tilläggas bör kanske att jag även i galoppen märkt att jag har svårt för att slappna av i höfterna och bara gunga med. På sistone så har jag i mina försök att kunna sitta ner i trav börjat andas alldeles för högt och på så sätt spänt mig ännu mer. Det jag då har gjort är att jag ridit lätt och försökt se en bild framför mig av hur jag sitter ner ordentligt. Därefter har jag satt mig ner igen och då har det funkat hyffsat, jag vill dock gärna ha hjälp med andra sätt att tänka.
Ännu ett fel jag har när jag sitter ner är att jag kniper med knäna- och detta är ett problem som jag tycker är tämligen svårlöst. Jag kan ingen övning för att få loss dem, och jag har heller ingen bild (Sally Swift) som jag kan tänka på.
Häromdagen så påstod min kompis att man när man sitter ner ska man spänna musklerna på insidan av låret, utan att knipa med knäna. Jag själv vet dock inte riktigt om det låter rätt eller inte... :confused:
Jag tar tacksamt emot all hjälp som finns att få- och gärna torrsimsövningar då min häst för tillfället är halt. Det kvittar om ni hjälper mig med mina problem eller om ni har åsikter allmänt om vad man ska tänka på för att kunna sitta ner korrekt, allt är lika välkommet. :D
/ Frida

Sv: Nedsittning i trav...

Jag har också svårt att sitta på skumpiga hästar. Speciellt stora halvblod, jag tror att jag är för lätt helt enkelt, jag flyger upp och ner på en stor häst. Men sedan är jag inte särskilt flexibel i mitt pelvis heller.

Jag har annars en bra balans vilket gör att jag inte behöver klämma åt alls nästan (tror jag) med benen utan försöker bara följa med hästen. När jag var liten på ridskolan brukade vi göra en bra övning som stärker magmusklerna som är den muskelgrupp som jobbar mest när man sitter i traven (tror jag :o )

Vi blev longerade utan stigbyglar i trav. Höll oss i början i framvalvet lutade oss bakåt medans vi lyfte upp knäna i luften åt sidorna. Du ska sitta som om du är i en gynekologstol :D . När man kan detta och dessutom utan att hålla sig i sadeln tror jag att man har ganska bra balans och starka magmuskler - prova! Då borde det vara lättare att bara sitta ner och försöka följa med hästen utan att spänna sig och utan att skumpa med låren.

Nu kommer antagligen alla att attackera mig men om man har svårt att sitta ner korrekt lodrätt är det lättare om man lutar sig en aning bakåt - så är det iallafall för mig.

Jag har faktiskt provat det där- med att hålla i mig i framvalvet och lyfta upp benen, och det kändes faktiskt som att jag fick bättre balans och inte knep lika mycket med knäna då! :idea: Jag får nog försöka testa det igen. Lite svårt bara när man rider vanligt...

Vissa hästar har ett väldigt stötigt steg, och många gånger är det pga att de inte bär utan kastar sig upp och ner och kastar sin ryttare. Är det det så är det bara att fortsätta rida lätt på den tills den blir bärig och lättsutten. Ingen idé att sitta ner på en rygg som inte bär. Skumpandet gör att hästen gör sig ännu mer styv i ryggen och så är man i en ond cirkel.

Är det en normalgående häst som bär sig ok så kan man prova att till en början luta sig lite lite bakåt så att man sätter sig sitt överliv lite bakom "skottlinjen" så man inte blir som en kula i en katapult. Man låter hästen skjutsa bäckenet men överlivet påverkas inte riktigt. Här kan man träna sin sits att bli mer och mer stilla trots att det skumpar och far. Testa att tänka lårbenen ut/bort från sadeln. Lite rotation inåt sen, och lite neråt bakåt. Blir det för mycket blir det stötigt igen, kontrollera att överlivet inte fallit fram.
Det är en blandning av styrka och koordination. I början har man inget av det. Så småningom om man tränar mycket och rätt, får man styrkan. Styrkan gör att man kan lära sig koordinera. När man kan koordinera behöver man inte lika mycket styrka. Så då tar man bort det igen.:idea: Störigt att man måste gå den "omvägen" men så är det... det ÄR inte lätt att rida.

Tack för tipset.
Det är faktiskt någonting som jag märkt av, att när det känns som att hon går mer rätt så blir hon mycket bekvämare att sitta ner på. ;)
Så egentligen är det mest magmusklerna som ska jobba i traven, och givetvis de bålstabiliserande ryggmusklerna?

Vilka bålstabiliserande ryggmuskler menar du då?

Dreamer har rätt i att en häst som går på bogarna inte är lätta att sitta på. Välver hästen inte ryggen upp mot ryttaren alls så blir det inte bra. _ Å andra sidan ju bättre gång hästen får desto svårare blir det för ryttaren att sitta och att sitta på ett sådant sätt att hästen _kan_ fortsätta att röra sig bra.

Att börja luta sig bakåt tycker jag inte är bra. Du lär då bara in ett fel som blir svårt att träna bort sedan. Du trycker dessutom ned ryggen på hästen och håller för kraftigt i tygeln.

Mitt approach;
Vår ryggrad har en inbyggd fjädring förutsatt att man sitter i rätt balans på hästens rygg.
Rätt balans är ett neutralläge för bäcken och ryggrad. Då kan du swinga med din rygg och på så sätt följa hästens rörelser.

Alltså du måste sitta rätt. De flesta svankar för mycket - därför uppmanar jag dem att som grundposition dra upp kisseriet.

Spionera på mina sitstrådar jag har skrivit mycket om detta.

När du sätter igång din häst så gör det gärna med ett litet långsamt "juck" med sitsen. Tänk på att trycka snoppen framåt-uppåt.

Om du gör så så sätter du igång din fjädring i ryggen automatiskt.
Trava ngra steg och så när det blir för svårt rider du lätt, saktar av och börjar om.

Lycka till

Vilka jag menar? Det vet jag inte riktigt själv, jag är inte så haj på det här med muskler och muskelgrupper ;) Jag antar att jag menar de som stabiliserar upp ens ryggrad o.s.v.

När du skriver att jag måste sitta rätt- menar du då i lodrät sits eller bara i balans?

Det du skriver om att folk oftast svankar stämmer faktiskt in på mig, och jag har tidigare försökt att tänka; "dra upp kisseriet mot hakan" men då har det känts som om jag blir kutryggig i stället. Då kanske det funkar bättre att tänka "fyll ut svanken"?, eller så har jag gjort fel :angel:

Tack så mycket för tipsen! Jag får väl spionera lite extra på dina sitstrådar då... :D

Müseler har två torrsimsövningar för hur man ska svinga med bäckenet. Det är essentielt fö ratt kunna sitta och inverka!

1. Stå med lätt böjda ben (som om du satt på hästen) framför ett bord. På bordskanten har du lagt en bok som du precis bara nuddar med ditt bäcken. Nu ska du skjuta in boken med bäckenet!

2. Sitt med lätt böjda ben på en hög pall. Kan du få den att kippa framåtbara genom att röra dit bäcken?

Det är också viktigt att höftböjarna och musklerna på lårens insida inte är förkortade och spända, alltså kan du prova att stretcha dem.

Tack, tack. Jag ska genast öva på dem. :)

Nacdelen med Müselers övningar är att ryttaren gärna börjar luta sig tillbaka, och en del tolkar has förklaring som att de skall spänna korsryggen vilket är till stor nackdel.
Tex hans gunga....

Däremot är jag väldigt förtjust i hans "Torka sadeln bakifrån och fram" angående galoppen.

Mycket är bra i Müseler, man skall tänka dock på att den är skriven som en isntruktion för "nybörjare" altså nya rekryter.
Det är altså ingen bok för finlir.

Att luta sig lite lite bakåt på en häst som bär, där ryttaren behöver styrketräna och komma på rätt plats istället för att kastas ur sadeln i varje steg. Är inte detsamma som att luta sig tillbaka och trycka undan ryggen på en häst som inte bär.
Att diskutera ridning är svårt. Särkilt om man inte är väldigt vältalig, som Susan.

Nej det är inte samma sak, men när du hittar en häst som bär med en ryttare som inte kan sitta ned i trav - ring mig :D

Hoppas du inte tar illa upp, jag skojjar bara :)

Viktigast att hästen kommit igång och bär med ryggen med undersatta bakben. Då blir det lätt att sitta...:)

Det där med hur mycket hästen bär, eller hur pass dåligt ryttaren sitter är en gråskala. Alltså är det väldigt svårt att peka ut ett specifikt ekipage där det förhållandet råder.
En välutbildad häst kan ha en dålig dag, en mindre välutbildad kan ha en bättre dag, och det finns mycket annat som påverkar.
Till och med min egen häst som inte tillhör de mest välutbildade, "tåler" att man använder henne som "träningshäst" och bjuder både på undertramp och lösgjordhet till viss grad, ibland, även om ingen av oss som ridit henne är något mer än medelmåttor som tränar sits. Annars skulle vi aldrig få något kvitto på att det vi gör är rätt.

Men det beror väl på hur stor gång hästen har, och hur ryttaren sitter? En ryttare som har knipit ihop sig i arschlet och dragit upp låren i bäckenet kan ju skumpa och studsa runt på den lättsuttnaste hästen. En häst som har ett mindre uppåt-nedåt rörelsemönster i kroppen kastar inte sin ryttare lika mycket och en sån kan även en obalanserad ryttare sitta på.

Sitsträning på lina är oslagbart. Du kan koncentrera dig helt på dig själv och din kropp, din följsamhet och balans. Linföraren styr och håller tempo. Prova, det är otroligt bra för sitsen.

Nej jag tror igen av oss är ngn superryttare .
Min erfarenhet är att Hästen swingar bättre ju bättre jag sitter:)
och större swing är både svårare och lättare att sitta i.

Det var förvånansvärt likt att rida bjässnordisen och gångartshästen så tillvida att man fick fokusera mycket på att sitta rätt om det skulle bli bra.
Och sitta rätt menar jag då att behålla överkroppen ovanpå bäckcenet. - Annars blir man efter i rörelsen, och då rider man ju inte längre - då åker man.

En annan nackdel med att luta sig bakåt är ju det som händer i tygeln.

Lånar knapp...

Jag har upplevt det som att min häst... som har varit otroligt låst i ländryggen... har varit otroligt lätt att sitta ned på. Hans rygg har ju varit helt still o benen har "viftat" under honom... :-)

Det jag gjorde för att få bättre sits o lossa mitt bäcken var att jag började rida stående i stigbyglarna o nuddade sadeln med sittbenen precis så mycket jag behövde för att få reaktion från hästen... Då lossnade det minsann... o vilken underbar känsla det är...

mvh Jessica

jag hade ett halvblod på 175 med ett otroligt stort steg,när jag fick han så hade han stått i fyra år av skador.

sen att ens rida lätt på han var ju ett mirakel att sitta kvar :D
men med tiden,ju mer han musklade sig och hittade sin egna balans så hjälpte vi varandra. en mycket bra sak när hästen kommit till balans är att du ska rulla ditt bäcken i takt med bakbenen.
när hans inre bakben ska sättas fram så ska du känna att ditt inre bäcken är som högst. du ska inte rulla bäckenet själv utan genom hans rörelser känner du en rullande känsla,hittar man den så brukar det hjälpa till att kunna sitta ner,spänn inte knäna utan läng innerbenet.
våga blunda och känn efter varje rörelse i hans kropp,lär dig följa den och hur man andvänder den.

lycka till:)

jag vet inte om jag kan vara till någon hjälp men på ridskolan brukar vi oftast ta lös hela stiglädren på sitsträningarna eftersom dom bara är i vägen när man lägger upp dom, så växlar vi mellan att rida lätt och sitta ned. (och när man ridit lätt i tjugo minuter utan stigbyglar och sen sätter sig ned.. då SITTER man bokstavligt) så brukar vi knyta upp tyglarna och bara rida ( i trav ) med sitsen också,bara ett förslag^^ jättebra övningar tycker jag iallafall;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka