Nedärvning halsproblem?

solros

Trådstartare
Hur ser nedärvningen ut av halsproblem? Vågar man avla på ett sto som haft det?

Jag har hittat ett sto som uppfyller mina ganska hårda kriterier för ett nytt sto. Hon har inte startat och anledningen är just halsproblem.

Jag vet flera fall där det inte nedärvts till någon av avkommorna, vad är era erfarenheter?

Självklart kan jag hitta ett sto utan halsproblem att avla på, problemet är bara att i den kalibern jag tittar på så börjar de kosta en del pengar om de har egna prestationer som denna hade haft om hon varit ok.

Sv: Nedärvning halsproblem?

Vad är det för halsproblem? Kan ju vara så mycket och vissa saker är väl helt klart ärftliga och andra inte. Har t ex två hästar själv med halsproblem en är det numera helt klart ärftligt på och den andra är lika klart en skada av yttrevåld som är orsaken.
Den med ärftligt har en missbildad nackkota som troligen även hennes far har och som börjat ge problem när man vill ha henne i form. Den andra har slagit över och skadat en kota lite längre ner.

Tror hon menar typ struppipning, slappt gomsegel m.m.

En del halsproblem kommer efter det man kört hästen med pågående halsinfektioner, då borde det inte vara ärftligt.

En del är född med slappgomsegel och måste opereras (ej säkert det blir bra ändå) på vissa märks det inte förrens sista biten i lopp, på andra kan det visa sig i träningen. Hade en häst med epiglottis (stavning) som ställde sig rakt upp i arbete och lät som tusan och började bryta när han fick dåligt med luft, men problemet syntes inte vid vanlig koll av hals på vilande häst.

Struppipning är ärftligt.

Beror som sagt vilken sorts halsproblem hon har.

Juvelen har rätt, jag menar problem med andningsapparaten. Ska försöka få mer info om vilken typ av problem hon haft.

En del halsproblem kommer efter det man kört hästen med pågående halsinfektioner, då borde det inte vara ärftligt.
Ungefär så är min erfarenhet, eller att de haft dålig stallmiljö. Med tanke på var hästen är uppfödd och vart den varit i träning låter inte dålig miljö så troligt men man vet aldrig.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 978
Senast: skiesabove
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve