NDF och blad i hö/hösilage

Aifos

Trådstartare
Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd eller ett foder som är slaget tidigt. Om jag nu skulle slå till på ett förstaskördsfoder (som just i år verkar ha rimliga priser), vilka värden på NDF är acceptabla om man vill ha lågt fiberinnehåll/mycket blad. Eller går det överhuvudtaget att bedöma utifrån NDF? Kan ett foder innehålla både en hög andel blad och fiber?
 
vi märkte stor skillnad när vi gick från ett hösilage med över 600i NDF till ett parti andraskörd med 530 i NDF, så vi siktar på runt 500 i år också. Min fick nästan enbart glansiga bollar och knappt någon ffv / veckan, bara någon gång då och då.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
419
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 055
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 228
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har en fångis och som vanligt är lika "lätt" att hitta ett bra grovfoder till vinter. Finns nog fler än jag som har pannan i djupa...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
26 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp