Jag köpte henne som 2-åring av uppfödaren, och valde mellan henne och en systerdotter efter Allegretto, som sedan fick 26 p och blev Hallands bästa stoföl. Mitt sto blev Klass I som både 2- och 3-åring med 39 resp 38 p. Dock var jag inte så duktig att visa häst på den tiden och fick väl inte riktigt fram gångarterna i henne.
Det som står på blup är inte komplett, eftersom hon är så gammal. Jag red in henne själv och vi hade ca 40-50 placeringar i både hoppning och dressyr, dock inte i några högre klasser, de flesta är på lokaltävlingar i LA dressyr och 110 hoppning. Hon har lite fler placeringar på regional (ca 10 st) än vad som framgår av blup, då det inte var så datoriserat på den tiden och en del arrangörer slarvade med att skicka in resultatlistorna. Vi startade tom 120 hoppning och MB dressyr, sedan fick hon en bakterieinfektion som veterinärerna inte trodde hon skulle klara av utan men.
Men det gjorde hon, dock med lång konvalescens och därefter promenadridning. Dock tyckte hon inte det var så kul i längden att bara gå i skogen, för hon är riktigt ambitiös, en verklig arbetsmyra, alltid pigg och arbetsvillig och vill göra sitt bästa. Så då provade jag att börja träna igen och det fungerade. Sedan blev hon lagankare i dressyrens div I-lag, därefter gick hon med i min ridskoleverksamhet, och efter några år, när hon hunnit bli 18 år och det fattades ekipage till lagserien (lokalt) fick hon följa med ut igen, och placerade sig individuellt i varenda start (1:a, 3:a resp 2:a).
Nu idag ser jag hennes temperament som hennes största tillgång. Som ung kanske hon inte var den lättaste för orutinerade ryttare och skötare då hon är mycket tuff (har varit det självklara ledarstoet i alla hagkonstellationer sedan hon var 3 år), samtidigt som hon var känslig och inte hade så stort förtroende för människor när jag köpte henne. Men med åren har hon lugnat ner sig och idag kan man sätta upp vem som helst på henne. Totalt orädd, går fram överallt, hoppar allt och i alla lägen och gillar att jobba. Samtidigt har hon mycket motor, går för små hjälper och gör exakt det ryttaren ber om (även om ryttaren inte själv är medveten om vad hon ber om
).
Hon kanske inte är den modernaste i typen, men är långlinjerad med välansatt huvud och hals, välutvecklad manke, bra kors och är korrekt i benen. Stora, taktmässiga gångarter men samtidigt (numera) väldigt reglerbara.
Tyvärr har jag inga bra bilder på henne i datorn, kanske kan jag scanna in från vanliga foton, men just nu vet jag inte var mina fotoalbum har hamnat efter flytten.
Hade jag kunnat så hade jag klonat henne många gånger om. Det är synd att jag inte lade ner lite mer energi på att få henne dräktig när hon var yngre.
Jag kommer ihåg när jag var hos uppfödaren och tittade på henne, han sa att stostammen var mycket förärvningssäker - det spelade ingen roll vilken hingst han betäckte med, alla avkommorna blev bra...