Nätverks hjälp!

S

SessCa

Jag och min bror har delat nätverk hemma och får inte riktigt till det med våra mappar för utdel.
Han kan se det jag delar ut, och även gå in i min dator i den mån jag tillåter.
Men jag kan inte komma åt hans utdelsmappar. Får bara felmedelande som säger att det är nekad åtkomst.
Både brorsan och jag håller på att slita håret. Vi fattar inte varför det är så? :confused:

Någon som kan hjälpa lite?
Bör det tilläggas att jag får internet via hans dator eller spelar inte det någon roll?
 
Re: Nätverkshjälp!

vilka operativsystem kör ni? det är ganska krångligt att få ex. windows 98 och XP att tycka om varandra...

annars måste man se till så att man verkligen har fulla behörigheter (läsa/skriva), men om det funkar från den ena så antar jag att ni försökt göra samma sak på den andra.
 
Re: Nätverkshjälp!

Vi använder båda XP.
Och ja, vi har försökt att göra samma sak på båda men det vill sig ändå inte :confused:
 
Re: Nätverkshjälp!

har ni gästkontona aktiverade på båda datorerna?
vilken version av xp kör ni? (pro, home, etc)
använder ni den avancerade eller den förenklade utdelningen?
 
Lägg på Netbeui (som egentligen är ett skitprotokoll!) så brukar det snurra igång!
 
Re: Nätverkshjälp!

det kan även vara så att din bror har en brandvägg på sin dator som stoppar att du kan komma in datorn...
 
Re: Nätverkshjälp!

Det fixas också genom att lägga på netbeui, då brandväggar endast jobbar med tcp/ip!
 
Re: Nätverkshjälp!

Tack så mycket för hjälpen!
Jag hittade felet själv när min bror inte var hemma.
Ungen hade bestämt hävdat att han HADE "öppnat" sin dator för mig.
Men det hade han ju inte. :smirk:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 473
Senast: Saeta
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 439
Senast: vallhund
·
Småbarn Jag känner mig mer än lovligt nervös. Barnets far kommer för att umgås med vår son och jag har äntligen fått honom att gå med på...
2
Svar
21
· Visningar
4 477
Senast: Amha
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 946
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp