Naturlig Betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elma_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 18 303

Elma_vip

Trådstartare
Idag så kom min tjej hem efter att ha varit hos en hingst inte långt ifrån mig. När jag kollade igenom henne så såg jag att jätte mkt päls var avskavd mellan bakbenen & upp under svansen. Är det vanligt att stona ser ut så när de vart på naturlig betäckning?

Väldigt tacksam för svar!!

//Diana - som inte kan mkt inom avel.

Sv: Naturlig Betäckning?

INgen som vet ifall det brukar se ut så här? Snälla hjälp mig!

//Diana

Hejsan. Nej, det är inte normalt. :( Har hon gått på fribetäckning eller är hon handbetäckt? Det du beskriver tyder ju på att hingsten klättrat en hel del på henne. Du bör noga kolla eventuella betäckningsskador och flytningar (tecken på infektion). Det kan gå vägen oxå, så jag vill inte måla f*n på väggen. Har du lite tur så är hon dräktig och klar! Men var uppmärksam! Lycka till!

Oken, fribetäckning har hon gått på. De har gått ihop i en vecka.. Kan ta kort imorron om jag kommer ihåg..

//Diana

Vanliga fribetäcknings"skador" är bitmärken runt manken och märken efter hingstens hovar längs sidorna där han har knipt om med benen. Mina ston brukar vara väldigt geggiga längs bakben och svans men de har inte skavt av någon päls. iof så har de inte så mkt päls under svansen heller. Är det skav eller är det så att hingsthållaren har tvättat bort klegg som fastnat i håren och fått med sig håren bort för det har jag varit med om.

Jag tycker att det låter som att hon har tappat sin vinterpäls. :angel:
det kan gå väldigt fort och när det rasar ifrån bakbenen och under svansen så ser det ut precis som du beskriver. Är hingsten dessutom där och snuffsar på henne flera gånger om dagen får ju pälsen hjälp på traven med att falla bort.
Ta gärna bilder, men hittills är jag övertygad om att du endast fått bevittna ett vårtecken :D

hingsthållaren har tvättat bort klegg som fastnat i håren och fått med sig håren bort.

Håller med "welsh", det blir ganska kladdigt under betäckningarna och man vill gärna lämna ifrån sig ett rent, fräscht sto till oroliga hussar/mattar - då blir det lätt att det försvinner lite päls också.

Det är nog den troligaste förklaringen.
Mvh
Anne

Svar till alla: Hingstägaren har ej tvättat hästen, hon har låtit hästarna vara under den tiden stoet var borta hos henne, jag har idag tvättat bort klegget som fanns i svansen och det på benen. Tycker inte att det ser ut som när de tappar pälsen + att hon var klippt så hon hade ingen päls att tappa. :/

Frågade hingstägaren och hon sa att även stoet som stått där förra året hade blivit lite skavd.

Jag tvättade i alla fall rent henne i bak och sen tog jag sårspray på och sen smörjade jag in med helosan.

Jag tog några bilder i alla fall, så får ni se hur det ser ut.

Innan jag tvättade:
DSCF0393.jpg

DSCF0394.jpg

DSCF0396.jpg

Efter jag tvättade:
DSCF0398.jpg

DSCF0399.jpg

DSCF0399.jpg

DSCF0401.jpg

Sen så hade hon ett väldigt svullet bakben, något tips på vad jag
ska göra?
DSCF0392.jpg

DSCF0395.jpg

Halsen:
DSCF0391.jpg

//Diana

Men du, vad tjock hon är i höger bakben ! Är det också något som kommit efter betäckning ?

Jag vet inte, men jag tycker att hon ser lite onaturligt avskavd ut ! Jag har inte sett det efter de naturliga betäckningar vi har gjort här. Men vi har handbetäckt.

Det ser nästan ut som om hon har varit lös i magen och det har blivit irriterat av det !

Men gud som hon ser ut.. :eek:

Hingstägaren kanske borde överväga om hingsten ska gå på fribetäckning i fortsättningen eller om han bör handbetäcka istället...

Bakbenet ser ut som lymfangit. Kollat så hon inte har nåt sår?

Gaaaah!!

Jag ångrar mig, det där är ingen pälsfällning ! Ta den hingsten ur fribetäckning kanske och handbetäck istället, han kanske har jagat henne och halvklättrat hysteriskt och då blir det ju skavt även om hon inte blir betäckt.
Jag hade gärna velat ha en förklaring ifrån hingstägaren hur h*n kan med att lämna tillbaka ett betäckningssto som ser ut så här :mad:

Jag tycker inte att det ser skavt ut, snarare frätt. Som av diarré som någon skrev.
Det där bakbenet ser ut som om det bör kollas upp snarast.

Jag tycker också det ser ut som att det frätt av diarré (troligen stress av att ha hingsten efter sig). Vet hingstägaren säkert att hon blivit betäckt och inte bara jagad?

Angående benet, kolla om du hittar något sår någonstans och i så fall; lägg sedan endera sprit eller jodopaxomslag över natten. Är det bättre dagen efter är det troligtvis lymfangit, annars skulle jag kontakta en veterinär.

Svar till alla: Nu när jag tänker efter (smart som jag är) så var hon väldigt väldigt lös i magen när jag hämtade henne, idag var dte inte lika löst så det kan ha varit dte kanske.. Ja hon var säker på att hon var "betäckt" Är la bara att vänta och se ifall hon är dräktig.

Benet var svullet i fredags (då upptäckte hingstägaren det), hon tog in henne och tvättade av det men hittade inget sår. Jag kan ju inte säga att dte är ett sår då hon har ganska många på just bakbenen. Men tyckte att det såg ut som det satt ett litet på utsidan av kotan. Jag ska avvakta några dagar och se om den går ner, dels nu när hon går själv utan en hingst som jagar omkring på henne. Under tiden jag borstar henne har hon ett "kylbandandage" på sig, är dte bar eller dåligt?

//Diana

Usch! Som hon ser ut! Stackare! Kan vara diarré kombinerat med brunstkiss och betäckningar. Ingen bra kombination...
Lägg alsosprit-bandage på det där bakbenet omgående! Och låt henne gå i hagen så att svullnaden går ner.

Har hon många sår på bakbenet är det ju förmodligen lymfangit och det är inget som går över av sig själv.

Är det varmt?

Lägg jodopaxomslag och se till att hon rör sig ordentligt.

Jag hade lagt ett jodopaxbandage istället. Gör en lösning (står på flaskan) och häll på bomull, sen pad runt det och sen linda. Det kan hjälpa om de är väldigt svullna. Låt sitta några timmar, kanske under natten och låt henne sedan vara utan bandage och sen på igen nästa natt.

Tycker synd om din lilla häst... som hon ser ut! Jag hade inte lämnat stoet till den hingstägaren fler gånger.

Nä, inte jag heller. Lite rädd är man ju om sin häst..

Tycker det är lika illa oavsett om hingsten klättrat så han skavt henne så pass, eller hon har blivit jagad så hon har fått diarré.

Vissa hingstar funkar helt enkelt inte på fribetäckning, fattar inte att vissa envisas ändå. Förmodligen på grund av lathet..

Nej, de där bilderna såg inte roliga ut. Det är inget skick på ett sto som en ansvarsmedveten hingsthållare lämnar ifrån sig. Hon har nog farit runt och försökt komma ifrån hingsten, blivit skärrad och fått diarré. Dessutom ser det ut som hingsten varit väldigt "het" och bitit henne en del i halsen? Eller ser jag fel på halsbilden?

Jag har läst ditt svar till oss ett par gånger nu och det känns som om det är en ovan hingsthållare. Inget fel på det, alla måste ju börja någonstans/någon gång. Men normalt sett, med tanke på:
1) kundernas ston
2) den egna hingsten
3) sitt eget ansvar och rykte
brukar man försöka ta hjälp av någon med erfarenhet tills man fått "snits" på verksamheten. "Man lär sig av misstagen" heter det, men man vill inte lära sig på bekostnad av hälsan till ett besökande sto! Jag skulle prata med hingsthållaren om jag var du. Säg som det är, du har kontrollerat med flera avelsvana människor och alla säger samma sak: Allt tyder på att hingsten inte "kan" (=inte vet hur en gentleman beter sig) fribetäcka. Han SKA enbart handbetäcka, med en människa som håller i och säger ifrån till honom, tills han har lärt sig att uppföra sig som en hingst ska.

Det är mycket möjligt att inte hingsthållaren kan/vet hur det ska gå till själv? Men då får h*n ta reda på det. Jag menar inte att du ska bråka med personen i fråga, men om det fortsätter så här kommer någon snart ifrågasätta honom/henne på ett värre sätt, skulle jag tro. Om hingsthållaren är någon med lite sunt förnuft (och om du framför det på ett bra sätt) borde h*n ta det som en hjälp - stället för kritik.

Angående benet så bör hingsthållaren betala om inte svullnaden går ned (m.h.a. jodomslag och utevistelse) utan att du måste ta ut en vet till hö.bak - förutsatt att hon inte såg ut så när hon kom dit vill säga. Men jag misstänker att stoet fått sina småsår (som du säger att hon har) under betäckningsperioden? Det borde, om inte annat, ge en liten minnesbeta om att man inte kan låta hingsten fritt jaga runt på betäckningsstona.

Hoppas ditt sto repar sig både fysiskt och psykiskt!
Mvh
Anne

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 263
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Edla
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 707
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka