Sv: Naturlig Betäckning?
Nej, de där bilderna såg inte roliga ut. Det är inget skick på ett sto som en ansvarsmedveten hingsthållare lämnar ifrån sig. Hon har nog farit runt och försökt komma ifrån hingsten, blivit skärrad och fått diarré. Dessutom ser det ut som hingsten varit väldigt "het" och bitit henne en del i halsen? Eller ser jag fel på halsbilden?
Jag har läst ditt svar till oss ett par gånger nu och det känns som om det är en ovan hingsthållare. Inget fel på det, alla måste ju börja någonstans/någon gång. Men normalt sett, med tanke på:
1) kundernas ston
2) den egna hingsten
3) sitt eget ansvar och rykte
brukar man försöka ta hjälp av någon med erfarenhet tills man fått "snits" på verksamheten. "Man lär sig av misstagen" heter det, men man vill inte lära sig på bekostnad av hälsan till ett besökande sto! Jag skulle prata med hingsthållaren om jag var du. Säg som det är, du har kontrollerat med flera avelsvana människor och alla säger samma sak: Allt tyder på att hingsten inte "kan" (=inte vet hur en gentleman beter sig) fribetäcka. Han SKA enbart handbetäcka, med en människa som håller i och säger ifrån till honom, tills han har lärt sig att uppföra sig som en hingst ska.
Det är mycket möjligt att inte hingsthållaren kan/vet hur det ska gå till själv? Men då får h*n ta reda på det. Jag menar inte att du ska bråka med personen i fråga, men om det fortsätter så här kommer någon snart ifrågasätta honom/henne på ett värre sätt, skulle jag tro. Om hingsthållaren är någon med lite sunt förnuft (och om du framför det på ett bra sätt) borde h*n ta det som en hjälp - stället för kritik.
Angående benet så bör hingsthållaren betala om inte svullnaden går ned (m.h.a. jodomslag och utevistelse) utan att du måste ta ut en vet till hö.bak - förutsatt att hon inte såg ut så när hon kom dit vill säga. Men jag misstänker att stoet fått sina småsår (som du säger att hon har) under betäckningsperioden? Det borde, om inte annat, ge en liten minnesbeta om att man inte kan låta hingsten fritt jaga runt på betäckningsstona.
Hoppas ditt sto repar sig både fysiskt och psykiskt!
Mvh
Anne