Natural Horsemanship *BILDTRÅD*

Sv: Natural Horsemanship *BILDTRÅD*

Innan du läser detta så bryr jag mig inte om varför just du rider utan hjälm, jag känner inte dig och skulle inte bry mig spec om du ramlade av och slog i skallen och blev förlamad pga det, du kan ju självklart skada dig lika illa även om du rider med hjälm. Jag undrar bara mest hur just du tänker? Inget illa menat och hoppas du inte tar detta på fel sätt.

Ridsportsförbundet har inte alltid rätt bara för att det är störst. Bara för att andra rider utan hjälm? Undrar bara när bestämde du dig för att strunta i hjälmen? När blev det inte viktigt att skydda ditt huvud? Eller var det så du tänkte?

Hoppas du svarar för jag får inga svar på tråden jag skapade. Vill ju bara veta varför folk rider utan hjälm!

För det första har jag aldrig mött någon som " bara är nyfiken på hur jag tänker" det ligger alltid baktankar bakom och de är jag inte intresserade av alls.

Sen undrar jag varför du just frågar mig, jag är knappast den enda som tränar utan hjälm..?

Sj tycker jag det är ganska tråkigt att folk frågar oss hobbyryttare när det klart och tydligt framgår att man Ska rida utan hjälm om man tävlar dressyr på hög nivå. Många toppryttare rider även utan hjälm hemma och på framridning, så därför känns det både orättvist och tråkigt att vi hobbyryttare alltid för stå för " alla är idioter som rider utan hjälm, har ingenting att skydda, borde tänka på hur andra och yngre ryttare påverkas, m.m m.m".

Jag har aldrig slutat rida med hjälm. Jag började rida utan hjälm vid fotograferingar, min kompis va med och fotograferade ganska mycket så det blev en hel del utan, men alltid annars hade jag den på.
Efter det blev det mer och mer då jag alltid stört mig på hjälmen eftersom min hud är ganska känslig och varje gång jag använde hjälm så svider huden i pannan.
Därflr började jag träna min häst utan hjälm, alltså rider jag utan hjälm vid fotograferingar och när jag tränar honom, på ridbanan i ridhuset och på gräsbanan.
Detta är enbart på min egen häst som jag känner, visst olyckor kan alltid hända, men hemma på banan är det rätt lugnt. Vid större risker har jag alltid hjälm, som vid uteritt, hoppning, ridning av andras hästar, just för att chansen är mycket större.
Jag har aldrig slutat tycka att mitt huvud behöver skyddas, precis som aldrig slutat att tycka att ryggen, mina ben, handleder och resten av min kropp behöver skyddas. Det är aldrig nån som hoppar på mig om att jag inte använder nackskydd och väst som skyddar ryggen, varför kan man undra.
Är inte ryggen och nacken lika viktiga?

Jag tycker personligen hela min kropp är viktig för mig, men jag gör vad jag vill med den, i slutändan är den just min. Du gör vad du vill med din, det får du bestämma själv.

Om alla bara kunde sluta lägga sig i vad andra gör och vara lite positiva istället, man behöver inte stödja andras beslut, men man behöver inte gnälla om det heller, skit i det och se det positiva istället så slipper man försvara sig för att man inte gör som vissa andra.

Jag kan givetvis inte stå för " varför folk rider utan hjälm" jag är bara en person och gör som jag sj anser är bäst eller känner för stunden, men detta är en vansinnigt tråkig diskussion som aldrig kommer sluta lyckligt, det bara är så, folk är olika och gör olika saker på olika sätt, jag gör såhär och vägrar ta skit för det.

:bow::bow::bow:
Tycker du skrev bra nu... speciellt detdär att varför ska (vi) hobbyryttare behöva förklara oss när ingen ifrågasätter hopp-dressyreliten?

Sålänge man är myndig så bestämmer man själv över sin kropp, vad man vill skydda etc!! Var går gränsen för vad som är idioti-säkerhet-överbeskyddad?
Jag vet flera som aldrig någonsin skulel sitta upp på en häst utan-handskar, spö, hjälm, säkerhetsväst och långarmat.
De tycker säkert att en som bara rider i hjälm och ridskor är idiot och inte tillräckligt försiktig.
Liksom jag vet flera som haft hästar i 30 år minst som aldrig någonsin haft en hjälm på huvudet (och då haft sk "problemhästar")
Dessa tycker att ovanstående är lite väl beskyddande (alltså förstnämnda)

Så vad man än har på sig kommer det alltid finnas folk som tycker och tänker, för vi lever i ett samhälle/hästvärld där alla ska lägga sig i och tycka, påverka och visa att bara just "de" har rätt.

Mvh//Joiz- som likt zahlo tar av hjälm vid trick-fotostunder. som även tar av hjälmen på sommaren pga av migrän- på hästarna jag känner (som jag vet också kan hända olyckor med men där plågan av hjälm gör mer skada än risk för ev olycka) Men som också kan tänka sig att ta på både hjälm och säkerhetsväst vid unghästridning och fälttävlan!
- och jo jag VET vad en hjärnskakning ger för skador, jag vet hur det är att ligga på sjukhuset och sväva mellan liv och död medans kirurg och ortopeder syr ihop huvudet med 25 stygn! (och det var inte pga någon avramling!!!, men hästrelaterat)

Det där med att yngre ryttare påverkas... Jag är 14 år snart och jag påverkas inte av att ni inte har hjälm på er. Det är inget som jag skulle testa bara för att jag ser det på bild! ;) Det är ju bara jag och jag kan inte säga det om alla, men det är iallafall ett exempel på en yngre ryttare. Jag rider med hjälm och säkerhetsväst men jag har ju inte ridit så länge (4 år) och jag är inte myndig så det är ändå mina föräldrar som bestämmer. Jag skulle ju hellre rida med hjälm än att hamna på sjukhus, men jag tycker man borde få bestämma över sig själv, speciellt när man är vuxen.

Gör vad ni vill tycker jag.

Tack för svaret, allt jag ville veta vad hur ni tänker, så jag skiter i den dåliga stämningen=)

Jättefina bilder allihopa:D:D Här är lite bilder på mig och mitt 14-åriga varmblodssto:
Bilderna är från i vintras:)
30567307.jpg

30500814.jpg

30305069.jpg

bonusbild på söthästen:D:
30322520.jpg

Tack för ditt svar!!!:bow:
Skönt att någon bevisar att "barn"/ungdomar KAN tänka och att det finns de med föräldrar som håller koll! :bow::bow:

fruxolina: härliga bilder!!!

och tack till er som kommenterat min lgrå spanjor :).

Har nog endel ovisat...

lilla stjärnan, 2åringen,
hoppar på "inkallning" (ej tränat så mycket men ja bad henne vänta medans jag klättra över hindret för jag vågade inte själv springaoch hoppa, sen sa jag varsågod så fick hon komma.
25878_408435004433_582504433_4983700_3855551_n.jpg

på pressenning
http://joizmeds.mittspejs.se/P2622625

fossingarna på rosa sittlapp
http://joizmeds.mittspejs.se/P2622623

under pressenning
http://joizmeds.mittspejs.se/P2622622#body

står på minilastpall.. har haft upep alal fyra samtidigt odock ej på bild¨
http://joizmeds.mittspejs.se/P2693202

spanjoren i "följa john"
24403_394805494433_582504433_4794390_4508575_n.jpg

och lite "lyfta ben- ala lär in spansk skritt-lek"
24403_394805529433_582504433_4794391_772823_n.jpg

bonusbild -stegra
http://joizmeds.mittspejs.se/P2644647

*kl*

Lite bilder på mig och älskade plutten när vi leker lite! Absolut inget seriöst utan brukar mest göra det för att ha lite roligt med pållen och variation för hans del:D

Lite löslongering
IMG_3135.jpg

Inkallning
IMG_3157.jpg

Plutten duktig och följer
IMG_3164.jpg

IMG_3184.jpg

IMG_3190.jpg

Kan nästan buga också:angel:
IMG_3207.jpg

*Fortsättning nästa inlägg*

*Fortsättning*

Som sagt, mest lek:angel:
IMG_3217.jpg

Bästaste busen:love:
IMG_3214.jpg

IMG_3200.jpg

IMG_3229.jpg

IMG_3231.jpg

Förlåt för smärre bildbomb:o

Skickar ut bogen på volt
31017883.jpg

Skickar på stor volt
31017885.jpg

Rider i halsring och carrotstick
31017886.jpg

Härliga bilder alla har!
Längesen jag sysslade riktigt med NH nu känns det som, men efter att ha tittat runt på den här tråden så är det så man ska gå ner till stallet och damma av repgrimmorna :D

lite bilder från förra året:

halsring på volt

arbete lös, löslongering

lite miljöträning

tricken som oftast kommer fram i samband med NH- träning :D
Yoga
Vacker tass

några bilder när jag tränar mitt arabsto Zadira och medryttarhästen Ramzes :)

Tack så mycket :D Jag borde ta mig i kragen och träna mer, men tiden och orken räcker inte alltid till. Men på sommarlovet, då ska vi öva (a)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 046
Senast: gammalek
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
945
Senast: Zpunk
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 909
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar