Sv: Nattning

Hur gör ni/har gjort på dagarna? Han sover bra hos mig men lägger jag ner honom så vaknar han efter ca 20 min. Nu försöker jag inte ens lägga ner honom, är det dumt? Ska man träna på att ligga själv? Man blir väldigt låst när man måste sitta still i två timmar. Det fungerar inte bättre i vagnen, det tar lång tid innan han somnar och han sover max 30 min.

Det finns inga måsten. Man måste inte lära barn att ligga själva. Om du känner att du skulle vilja kunna lägga ifrån dig honom när han somnat är det dock en bra idé att träna lite. Jag orkar inte bära omkring på E i sjal varenda gång han sover. Det skulle min rygg inte palla med så jag tycker det är oerhört skönt att han sover bra i sin säng.

Vi började med att lägga honom i sängen när han hade somnat, i början värmde vi upp sängen med en fickvärmare och så stoppar vi om så att han känner sig "hållen" (ett gosedjur bakom ryggen och ett han håller om). Sedan har han fått sova så länge han kunnat. I början vaknade han efter 15-20 minuter men de stunderna har glesats ut ordentligt.

Nu (han är 4 månader) somnar han ofta själv i sängen om man lägger honom vid "rätt tidpunkt i tröttheten". Vakna han somnar han oftast om bara han får nappen och blir lite omstoppad, men ibland somnar han inte om och då ar vi upp honom och så får han somna i famnen. Sådana gånger lägger jag mig oftast och vilar med honom.

Absolut är barn individer, läs mitt andra inlägg i tråden ;)
Men överlag/generellt, så tror jag att det är fler barn som "tränas till att sova själva" fastän de helst inte vill det (barnen alltså), än tvärtom.

Helt emot hur våran familj funkar; vi har anpassat oss mkt efter barnen (samsover länge tex).
Jag skulle då hellre ha spjälsäng men i samma rum, än att låta en liten bebis bo alldeles ensam i eget rum, tror inte det är så naturen menade att bebisar skulle växa upp.

Har ingen stark egen åsikt i frågan, utan tycker det är helt upp till föräldrarna och alla barn är som sagt olika. Men vill tala om att mina föräldrars vänner i Gambia tycker vi i västvärlden är fruktansvärt hjärtlösa mot våra barn och äldre. Små barn sova i egna rum!!! :eek: Dom tycker det låter i princip som barnmisshandel. Dom sover ju hela stora jättefamiljen i samma rum, bebisarna bärs på ryggen jämt och ständigt och det finns ingenstans barn inte är "tillåtna" eller välkomna att följa med.

Själv har vi börjat använda spjälsängen i vårt sovrum så smått senaste veckorna, han sover första passet där. Sen i vår säng. Äter kanske 3 ggr per natt. Somnar alltid vid bröstet. Valle är 4½ månad.

Absolut är barn individer, läs mitt andra inlägg i tråden ;)
Men överlag/generellt, så tror jag att det är fler barn som "tränas till att sova själva" fastän de helst inte vill det (barnen alltså), än tvärtom.

Jo jag gissade att du tyckte så också, men det rimmade lite illa med att 'barn inte är gjorda för att sova ensamma'.
Jag har ett sånt konstigt omvänt problem, jag ville ha Elina nära hela tiden men HON har inte velat. Alltså, nära går ju bra för det mesta, men sjal - nix! Manducasele - efter en hel del tränande går hon med på den IBLAND. Sova i vår säng - never !! Hon var förkyld häromveckan och jag ville ha henne hos oss då, stackars liten, men hon vägrade. Hon låg bara och skrek och vrålade i sängen, och när jag lyfte över henne i sitt eget rum somnade hon innan hon lagt huvudet på kudden. Pang bom.

Jag trodde på riktigt att bebisar inte kunde vara såna. Och jag har fått påhopp på mammagruppen etc när jag sagt att hon sover bäst själv. Jag får föreläsningar om hur VIKTIGT det är med närhet och att det är min egen bekvämlighet som styr och bla bla - fast jag kämpade för att få det tvärt om. Ibland känner jag mig som historiens sämsta mamma för att min dotter klarar sig så himla bra själv.

Jo jag gissade att du tyckte så också, men det rimmade lite illa med att 'barn inte är gjorda för att sova ensamma'.
Jag har ett sånt konstigt omvänt problem, jag ville ha Elina nära hela tiden men HON har inte velat. Alltså, nära går ju bra för det mesta, men sjal - nix! Manducasele - efter en hel del tränande går hon med på den IBLAND. Sova i vår säng - never !! Hon var förkyld häromveckan och jag ville ha henne hos oss då, stackars liten, men hon vägrade. Hon låg bara och skrek och vrålade i sängen, och när jag lyfte över henne i sitt eget rum somnade hon innan hon lagt huvudet på kudden. Pang bom.

Jag trodde på riktigt att bebisar inte kunde vara såna. Och jag har fått påhopp på mammagruppen etc när jag sagt att hon sover bäst själv. Jag får föreläsningar om hur VIKTIGT det är med närhet och att det är min egen bekvämlighet som styr och bla bla - fast jag kämpade för att få det tvärt om. Ibland känner jag mig som historiens sämsta mamma för att min dotter klarar sig så himla bra själv.

Jag tycker det är lite lustigt hur opinionen svängt när det gäller frågan om hur barn "ska" vara!
Jag har en kompis som fick en av varje. Första barnet ville samsova och vara nära och andra barnet kunde inte somna om h*n inte låg själv... Och båda är lika mycket folk av idag!

Sova själv: Vår son har aldrig velat sova själv. Inte ens när han var 1 dag gammal. Jag vet inte när jag skulle "lärt" honom det? Stängt in honom på toa på BB? Nu sover han i egen säng i vårt sovrum, precis bredvid oss. Men från det han somnat tills vi lägger oss vaknar han då och då för att kontrollera att vi inte övergett honom. Skulle han vakna tre gånger utan att vi är där blir han hysterisk. Har han vaknat 2 ggr är det bara att pallra sig till sängen. När vi lägger oss sover han sen.

Äta på natten: Han slutade äta på natten när han var 3 månader. Men när han varit sjuk och ätit lite, eller ätit lite under dagen osv. kan han vakna och vara hungrig. Han vaknar inte och är hungrig för att jävlas, utan han är helt enkelt hungrig, jag förstår inte varför man skulle neka ett hungrigt spädbarn mat???? De är väl hungriga för att deras kroppar helt enkelt behöver mer näring.

Hans åsikter är säkert jättebra om man har ett sådant barn som passar in i den mallen. Då har man det bra så att säga. Men alla barn passar inte in och vi får väl offra lite mer sömn på våra barn som också är helt underbara!!

knapplån:

Isak äter på natten, oftast 1 mål, ibland två och ibland inget. Han har alltid sovit själv då han inte vill sova på mig eller bredvid så från början sov han i insatsen till barnvagnen mellan oss i sängen, sen i vaggan bredvid sängen och nu i spjälsäng i samma sovrum.

Vet inte om han skulle sova bättre om han sov i ett annat rum (vilket INTE är ett alternativ nu då vårt sovrum är så långt bort från hans blivande sovrum), han är ju hungrig när han vaknar annars sover han. Får han inte mat gallskriker han, varför ska han då inte få mat? Han äter lätt nästan 300 ml välling och då är man inte mätt precis. Tror han skulle bli skogstokig om han inte fick mat, är han bara trött och vaknar till av att han hostar eller så så somnar han om själv.

Sen är det inget jätteproblem precis tar kanske 15 minuter att mata och stoppa han i hans säng igen. (då är allt medräknat, värma välling, mata i min säng bära tillbaka somna om).

Eller så kanske det är enklare att lägga sig i sängen och natta, och sedan försiktigt hasa bort när han somnat?

Så gör jag oftast dagtid; ligger i sängen och ammar, har en filt över Viking, när han har somnat kliver jag tyst ur sängen. Eftersom han har filten över sig märker han inte att det blir kallt heller fast jag försvinner.
Han somnar och sover bra i vagnen också.

På kvällen när vi nattar så äter han (ger urpumpat i flaska eller ersättning som sista mål), rapar och så lägger vi ner honom i soffan mellan oss. Han somnar ganska snabbt och utan gråt, gnyr ev lite, och när han har somnat ordentligt bärs han i säng. Han somnar vid 21, ibland vaknar han vid 23-24 och vill ha mat, då ammar jag i vår säng och lyfter sedan tillbaka honom igen. Han sover oftast sen hela natten, till 5-6 på morgonen.

Men oj vilken konstig psykolog.
För mig känns det helt onaturligt att låta spädbarn sova i eget rum och så känner nog många föräldrar. Och vad då att föräldrar skulle störa barnet, nej herre gud. Att barn inte ska äta på natten, visst, efter ett par månaders ålder måste inte barnet äta på natten för sin näring eller vätskebalans.
Nej, jag säger bara, gå efter det som känns bra för dig och din familj, alla bebisar är olika liksom alla mammor och pappor...

Igår hade vi träff med föräldragruppen med besök av en barnpsykolog. Hon tyckte att bebisarna helst skulle sova i eget rum, för vi vuxna kunde störa. Att man efter fyra månader inte behövde mata på natten, utan om barnet vaknade skulle man gå in och lägga en hand på magen. Om skriket eskalerade skulle man ta upp.

Vad tycker ni om det här och hur har ni gjort?

E. brukar somna vid bröstet och sova i ca 5 timmar. Sen vaknar han och äter, om han inte somnar så vaggar vi honom och sen lägger ner. Då sover han i ca 3 timmar, äter lite och vaggas till sömns. Han sover oftast i våran säng ibland sover han första passet i sin säng, som står nedanför våran säng.

Är jag helt ute och cyklar när jag tycker att en så lite inte ska behöva skrika tills han somnar? Eller har jag fattat fel? Tror att jag och sambon tycker lite olika.

Våra barn var 14 månader när vi slutade med att natta dem i famnen. Men det funkade jättebra att bara lägga dem i sina sängar och sedan sitta en stund hos dem tills de somnat.

De är snart 3 år och vi delar fortfarande sovrum alla 4. Vi håller på att renovera det andra sovrummet så jag återkommer när det är klart och vi vet hur det gick att sära på oss. :D

Vår filosofi har alltid varit att man inte kan ge ett barn för lite närhet och trygghet. Vi har nattat våra barn i famnen, lagt dem i sina sängar. Har de vaknat så har vi gått fram, nynnat lite, klappat på ryggen, gett napp. Har de inte kommit till ro så har de fått komma upp. Det går fortfarande i perioder. Ibland sover de hela nätter i sina sängar, ibland vill de komma upp. Och det kommer de att få fortsätta göra. De kommer alltid att vara välkomna in till oss om de känner sig tryggare där. :)

/Timsetim

Känner igen mej lite. Min nr 3 sov bara med oss första månaderna och då några timmar åt gången ,resten i sin säng bredvid vår. Sen vaknade han av att sambon snarkade eller att jag låg och läste. Då fick han sova i rummet bredvid vårat. Då sov han som en stock. När han var sjuk vägrade han sova med oss i sängen utan ville bara sova i sin säng. Han är nu 2,5.
Nu har vi nr 4 som är 1,5 och som sovit i sin säng i vårt rum fram tills nu. Ikväll sover han för första gången i sitt egna rum. Anledningen är att vi märker att han vaknar så fort vi rör oss eller hostar och det är svårt att aldrig få sova en hel natt. Han var lite förvånad i början men vi har satt in hans tavlor som han haft ovanför sin säng och lagt in leksaker och gosedjur från brorsans rum, så efter lite gnäll så somnade han.
Vår första tanke var att han och nr 3 skulle dela sovrum och ha det andra som lekrum, men nr 3 kan bara sova med lampan tänd och nr 4 måste ha kolsvart, så lite kört där.
Det kommer att kännas väldigt konstigt att sova utan honom i rummet, har vant mej vid att viska och att höra hans djupa suck när han hör att man kommer in... Men om det funkar och han är nöjd med sitt rum ska det bli såå skönt att kunna ligga med datorn i sängen eller läsa en bok :) Har glömt hur det känns..

Vad härligt ändå att bebisar kan vara så olika! Att dom är en egen liten person så tidigt:). Tycker verkligen inte du ska känna dig som en dålig mamma, du gör ju som hon vill!

Nej det har jag inte gjort, men jag tror tyvärr inte det fungerar. Min rygg fixar inte att bära över 8 kg.

På kvällarna så ligger jag alltid och ammar så då brukar jag gå upp när han har somnat, om jag orkar hålla mig vaken förstås... Kanske ska börja göra likadant på dagarna.

Vi har varit i fjällen sön-torsdag tillsammans med E´s farmor, farfar, farbror + fru och lilla kusinen på 1 1/2 år. Nätterna var riktigt jobbiga, vaknade nästan varannan timme. Farmor och farfar hade med sig resesäng men den användes inte. Vi fick in riktigt bra rutiner på dagarna, vid 10 tiden sov han ca 30-40 min i vagnen. Sen efter lunch så åkte vi tillbaka till stugan och han sov hos mig, ca 1-2 H. Men sen var det lite svårare, tror att det blev lite mycket intryck. TV´n var på typ hela tiden(bäst att jag skriver att han inte får titta på tv), en liten kusin som skulle underhållas, farmor och farfar som ville busa... Hemma är det ju bara vi tre, och jag och sambon är lite lugnare än kusinens föäldrar. Men vi hade jättetrevligt och E skrattade högt åt kusinen och det lyckades jag filma:love:

Inatt sov han riktigt bra, vaknade två gånger men var vaken ganska länge. Han åt länge båda gångerna, tänk vad han skulle skrika om han inte fick mat.

Vad härligt ändå att bebisar kan vara så olika! Att dom är en egen liten person så tidigt:). Tycker verkligen inte du ska känna dig som en dålig mamma, du gör ju som hon vill!

Ja i vårt fall är det nog mamma som inte får närhetsbehovet tillgodosett :o. Men det är lustigt, de sista 2 veckorna har hon blivit mycket mer gosig! Några kvällar har hon somnat i min famn framför tv:n på kvällen (gjorde hon aldrig förr, somnade BARA i sin säng, möjligtvis bilen eller vagnen ute). Jag tycker det är supermysigt och vill inte lägga mig, bara sitta uppe och mysa och snosa :o. Försökte mig på att få henne i vår säng nån natt (gör det ibland) och hon kan till och med somna till, men så vaknar hon lite och då är det full hallabalo igen, för att hon inser att hon inte är i sitt rum :D. Unge!

Nu kan jag ibland få hålla henne så hon lägger huvudet på min axel, urmysigt :love:. Självklart för de flesta, men min bebba har aldrig haft TID att gosa.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: falukorw
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka