Nattlinser

Ginger840

Trådstartare
Jag har helt missat detta. Jag kan inte ha linser när jag jobbar pga torra ögon, och detta lät ju lite för bra för att vara sant... Är det någon som har erfarenhet? Fungerar det så bra som det låter? Nackdelar?

Jag har 30-dagarslinser. Byter var 30:e dag :)
Kan såklart ta ur och lägga dom i förvaring däremellan om jag vill med, men efter 30 dagar ur originalförpackningen byter man. Hittade rätt sort första jag provade tack och lov.

Jag har helt missat detta. Jag kan inte ha linser när jag jobbar pga torra ögon, och detta lät ju lite för bra för att vara sant... Är det någon som har erfarenhet? Fungerar det så bra som det låter? Nackdelar?

Jo jag!! Har en sort som heter Dream Lens. Bytte för några år sedan av samma skäl som du, dvs kunde inte ha vanliga linser pga torr luft på jobbet o ville inte ha glasögon.

Man får hitta en optiker som kan det där, sen gör dom en grundlig undersökning, inte bara synen utan dom detaljmäter formen på ögat o så, sen får man skräddarsydda linser, en för vä och en för hö öga. När jag fick mina sa han att dom skulle räcka "några år", tror att jag har haft mina i 5-6 år nu. Funkar toppen. Jag använder faktiskt oftast bara högra linsen, eftersom jag vill kunna läsa också, men om jag ska t ex ut o köra nästa dag eller gå på konsert använder jag båda o har läsglasögon ett par dagar i stället.
Och om man ska åka bort så går det oftast att skippa någon natt. Min optiker sa att vissa kan gå 2-3 nätter utan utan att effekten avtar, men jag kan bara gå en natt.

Du har väl inte brytningsfel.....? Jag frågade lite åt min man, o optikern sa att det är svårt om man har brytningsfel, men det var ett tag sedan jag frågade, och det kan ha förändrats.

Kör på - du kommer inte att ångra dig jag lovar!!

Är det silikonlinser?

Min fd optiker propsade på silikonlinser som man hade inne i 30 dagar i sträck när jag egentligen ville laseroperera mig. Vad hon glömde berätta var att de är väldigt allergena, så jag blev silikonallergiker!

Jo jag!! Har en sort som heter Dream Lens. Bytte för några år sedan av samma skäl som du, dvs kunde inte ha vanliga linser pga torr luft på jobbet o ville inte ha glasögon.

Man får hitta en optiker som kan det där, sen gör dom en grundlig undersökning, inte bara synen utan dom detaljmäter formen på ögat o så, sen får man skräddarsydda linser, en för vä och en för hö öga. När jag fick mina sa han att dom skulle räcka "några år", tror att jag har haft mina i 5-6 år nu. Funkar toppen. Jag använder faktiskt oftast bara högra linsen, eftersom jag vill kunna läsa också, men om jag ska t ex ut o köra nästa dag eller gå på konsert använder jag båda o har läsglasögon ett par dagar i stället.
Och om man ska åka bort så går det oftast att skippa någon natt. Min optiker sa att vissa kan gå 2-3 nätter utan utan att effekten avtar, men jag kan bara gå en natt.

Du har väl inte brytningsfel.....? Jag frågade lite åt min man, o optikern sa att det är svårt om man har brytningsfel, men det var ett tag sedan jag frågade, och det kan ha förändrats.

Kör på - du kommer inte att ångra dig jag lovar!!

Tack för svar, låter spännande!

Jag har hittat en optiker i stan som pysslar med sånt, funderar på att ringa dem och höra vidare. Jag har inte brytningsfel, men rätt stort synfel, ca -4.
Det går bra att sova med dem? De skaver inte eller så?
Vad händer om man t.ex. blir förkyld eller av annan anledning inte kan ha linserna, blir den några dagar med suddig syn tills ögonen är "återställda" så man kan ha glasögonen igen?

Är det silikonlinser?

Min fd optiker propsade på silikonlinser som man hade inne i 30 dagar i sträck när jag egentligen ville laseroperera mig. Vad hon glömde berätta var att de är väldigt allergena, så jag blev silikonallergiker!
Det är hårda linser som ska "trycka" till ögonen så man ser bra. Som jag förstått det. Låter galet... :)

Jag har sånna. Kan inte ha några andra linser. Egentligen tycker min optiker att jag ska sova utan dom en dag i veckan men då bråkar de så jag sover utan linser en gång i månaden (när jag byter linser). De funkar när jag är förkyld och pollenallerisk. Dock så måste jag ta ut dom om jag typ får influensa.

Jag använder Alcon AirOptix night and day aqua.

Tack för svar, låter spännande!

Jag har hittat en optiker i stan som pysslar med sånt, funderar på att ringa dem och höra vidare. Jag har inte brytningsfel, men rätt stort synfel, ca -4.
Det går bra att sova med dem? De skaver inte eller så?
Vad händer om man t.ex. blir förkyld eller av annan anledning inte kan ha linserna, blir den några dagar med suddig syn tills ögonen är "återställda" så man kan ha glasögonen igen?

Ja det går bra att sova i dom, sätter man in dom rätt o har linsvätska i "skålen" på linsen så är dom lika bekväma som andra linser.

Jag har typ -2.5 synfel, tror inte att storleken på synfel spelar roll, det är bara brytningsfel som är problematiskt.

Det är som jag skrev ovan, att min optiker sa att det är väldigt individuellt hur länge man kan vara utan dom utan att man börjar se suddigt. Men man ser skarpt igen så fort man haft dom en natt är min erfarenhet, även om man varit utan ett par dagar innan.

Är det silikonlinser?

Jag har sånna. Kan inte ha några andra linser. Egentligen tycker min optiker att jag ska sova utan dom en dag i veckan men då bråkar de så jag sover utan linser en gång i månaden (när jag byter linser). De funkar när jag är förkyld och pollenallerisk. Dock så måste jag ta ut dom om jag typ får influensa.

Jag använder Alcon AirOptix night and day aqua.

Det är andra typer av linser. Ni pratar om "vanliga" linser som man även kan sova med, nattlinnet har man enbart på natten, de påverkar ögat så att man ska se bra under dagen sen, utan linserna i.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 090
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 285
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar