Nattlig näsblod

P

prallan

Har varit i kontakt med läkare, men de tycker det inte är ngn fara. Så nu vill jag dubbelkolla med proffsen:D
Min son som nu är 8 år, blöder lätt näsblod på dagen/kvällen, om han har sovit dålig natten innan. En gång tidigare har det hänt, men även i natt, att han börjar blöda när han sover.
Kan jag vara lugn?:confused:

Sv: Nattlig näsblod

Jag vet att jag hade så en period i den åldern, jag tror att det har med att göra att man växer mycket och kroppen hinner inte riktigt med. Han äter inte någon allergi medicin eller kortison? För det kan göra att man blöder lättare oxå.

Jag vet inte om det kan hjälpa men jag är själv precis lika dan. Har jag sovit dåligt kan jag till och med få näsblod när jag ligger och sover. Jag tror det har att göra med att jag får sköra slemhinnor i näsan vissa perioder på året.

Jag blödde jättemycket näsblod när jag var liten. Inte riktigt lika mycket nu för tiden men det händer.
Blödde ofta på natten. Vaknade av att kudden och sängen var nerblodade och jag kommer ihåg att vi inte hade ett enda påslakan som inte var fläckar på. Kunde även hända på dagen och då verkligen forsa.
Ett tips som jag fått är att aldrig böja huvudet bakåt utan trycka på vardera sidan om näsan nästan mellan ögonen, lite längre ner mot nästippen tills blodet slutat rinna. Sen efter ytterligare ca 5 minuter fräsa försiktigt så att inte blodet som sitter kvar i näsan bildar en skorpa som drar upp såret i näsan igen. Det brukar vara en blodig slempropp som kommer ut om man fräser försiktigt.
Anledningen till att man inte ska böja huvudet bakåt är att blodet då rinner ner i halsen och vidare ner i magen. Magen tål inte färskt blod så bra så då kan man börja må illa. Inte så kul.

Försök hålla en avslappnad inställning till näsblodet. Blir det mycket jobbigt kan man bränna de små kärlen i näsan så att de inte blöder lika lätt.

Hoppas det går bra!
Mvh Miks

En tanke bara, C-vitamin ska stärka kärlväggar och minska uppkomsten utav blåmärken och näsblod, brist kan göra att man lättare får näsblod. Äta lite mer gul paprika, kiwi och broccoli kanske är värt ett försök iaf? :)

C-vitaminbrist kan det mycket väl vara :idea: Ungen hatar allt vad frukt och grönsaker heter:( Dottern älskar allt, han äter inget...
Apelsinjuice kan jag dock få i honom:)

Fast just apelsinjuice är inte så c-vitaminrikt som man tror, man måste dricka enormt mycket då... Gillar han nyponsoppa? Det är nästan 4 ggr så mycket c-vitamin i det! Kanske har ni svarta vinbär nu? Det innehåller ännu lite mer c-vitamin än nyponsoppan. Ge gärna flera gånger om dagen. Kanske en kombination utav flera c-vitaminkällor? :)

Jag gjorde citronvatten med lite honung i, det gick ner, men han var inte glad.. Ska forska lite i vad han kan tänka sig förtära. Han vill iaf inte blöda, så han är samarbetsvillig:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 898
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 502
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 115
Senast: soom
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 522
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar