Nattgivan av grovfoder

Sv: Nattgivan av grovfoder

De tas in vid 20, då får ponnyn 1 kg silage och fbl får fritt silage + 1 kg halm + fritt lucernhack.

Sen kl 22 får ponnyn 3 kg silage, står på halm så fri halm.

Silage, blött, TS ca 50% Ponnyn får ett lite grövre, mindre smakligt till natten, fbl får det 'vanliga' finstråiga, som är som balat gräs.
(Ponnyn äter dock upp 3 kg sånt på under en timme, så..)

Fbl äter ungefär 8 - 10 kg silage mellan 20 - 08, det mesta efter 22, han har kvar det mesta av lucernet samt ca ½ kg halm på morgonen, ponnyn har soprent och är hungrig och irriterad. Hans silage är tyvärr slut innan midnatt... =/

Senast ändrad:

Fullblod: 7 kg, kommer ökas till 10 när han jobbar mer - också i samband med att det blir kallare ute.

Kallblod: 3 kg i hönät.

De får detta i snitt runt kl 20-22 och får frukost kl 6. Båda står på halm, kallblodet äter "dietmat". Inte helt otippat så äter fullblodet långsamt, några strån i taget, medan kallblodet sliter i sitt hönät så det står härliga till...

Nu kommer in vid 20. Längre fram tas de in tidigare och ges maten tidigare.
Min får nu 10 kg hö till natten, längre fram upp mot 15 kg hö. Får även 1,5 kg lusern nu.

Normalt så kommer hon in vid 20-21 tiden och då får hon 3-4kg silage och det räcket till morgonen då de släpps ut och har fri tillgång hela dagen. Står även på halm.

(3-åringt halvblod på straxt över 160cm)

Knappt 3 kg, han äter faktiskt inte mera. Trots att han är en nordsvensk ;) Ges runt kl 22 eller senare, då har han en del kvar vid utsläpp 7.30-8.00.

Han äter även lite av halmen.
Det finns fortfarande gräs i hagen som växer ngt, och det lockar ganska mycket då de inte är extremt intresserade av morgonhöet heller ännu så länge, utan betar hellre.

Han får givetvis mera senare och jag provar då och då för att se hur mkt han vill ha.
Men när de sen får fri tillgång i hagen när gräset är slut, går han ner till att inte vilja ha mera än 2-3 kg inne igen, så var det förra året.

Min häst får 4 kg hö vid 21-tiden, sedan 2 kg hö till frukost vid 6:15 dagen därpå.

M-oaa

Varmblod - 8 kg hösilage + 1,1/2 kg grow alfa pellets vid ca 18 till 21 tiden..
shettis - 2 kg hösilage + 1 dl grow alfa samma tid..

Morgon samma foder

Attack får 3 kg hösilage (torrt) och här fodras dom tidigast 19.30 så blir oftast närmare 20.00 som dom får mat.

Våra får komma in runt 22 om det inte ösregnar.
Kallblodet får ca 4 kg hö och varmblodet ca 6 kg hö.

Sen har de gräs i hagen och får 1 kg 3 ggr under dan.

Min får först tre kg hösilage när hon kommer in vid fyra-fem, sen får hon kvällsmat, 7 kg vid åttatiden. Morgonmat får hon ute vid halv åtta på morgonen. Jag önskar hon fick vara ute längre och få kvällsmat senare, men man kan inte få allt.
(Hon får även lunch ute i hagen)

Mina 4 får:

Häst 1, 24 år: ca 5 kg hö, står på halm.

Häst 2, 1,5 år: 8 kg hö, står på halm

Häst 3, 1,5 år: 5-6 kg, står på halm

Häst 4, 6 år: 5 kg hö.

Mina får det de äter upp, så man kan säga att det är fri tillgång. Den enda som äter upp allt på natten är den som får 8 kg. De har även gräs och hö i sin hage dagtid. De får även lucern.
De kommer in ca kl 18.

Vid 21-22 tiden ges sista givan, min häst får för tillfället 4 kg hö, dubbelt så mycket som dem andra hästarna i stallet får vid samma fodring, men jag tycker det känns bra att hästen har att äta en större del av natten, hon äter dessutom väldigt långsamt så ibland ligger det tillochmed kvar lite på morgonen.

Jag fodrar kl 22.30
Häst nr 1. får 5 kg hö
nr 2. får 2 kg hö
nr 3. får 2 kg hö
de 2 andra hästarna sto+föl delar på ca 6-7 kg

½ kg hö + 0,5 kg halm vid kl 20-21. Dock så har han ett hönät med ca 3 kg halm + 0,5 kg hö vilket han får vid insläpp så han har något att äta under längre tid.

*kl*

Våra kommer in på ganska varierande tider beroende på väder. Men mellan 19.00-22.00 ungefär och då får dom kvällsmat.

Min får ca 8 kg ensilage. Sen ut vid halv sju och då fodras dom i hagen med ca 5-6 kg

Nu kommer in vid 20. Längre fram tas de in tidigare och ges maten tidigare.
Min får nu 10 kg hö till natten, längre fram upp mot 15 kg hö. Får även 1,5 kg lusern nu.

Bara nyfiken. Men vad har du för häst som behöver 15 kg hö/natt? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar