Näthinneveck

fryckan

Trådstartare
Jag kikar runt på en del kennlar (för jag ska bli med valp nästa år:laugh:) och då har jag stött på en avelshanne med näthinneveck, jag vet att man får använda såna hundar i aveln men jag undrar om det påverkar hunden på något sätt. Jag har hittat en gammal tråd här på buke men jag undrar om det är någon som sitter inne med lite mer uppdaterad info? Ett par valpar ur hans tidigare kullar har fått näthinneveck och någon multifokal RD (om det nu har något samband med vecken).

Sv: Näthinneveck

googlade runt om näthinneveck när en släkting till min hund fick diagnosen, och fick fram en artikel från typ hundsport special eller doggyreport eller något sådant. sammanfattningen därifrån är att näthinneveck ska vara ok att avla på, och ska inte påverka synen, och, enl en ögonveterinär som konsulterades i samband med att hunden fick diagnosen: det kan växa bort när ögat och huvudet är "klara", dvs att man gott kunde lysa om ögonen när hunden var färdigvuxen, och då kunde vecket tydligen vara borta. detta är det lilla jag vet, hoppas att någon annan vet mer :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 822
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 976
Senast: Takire
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 738
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka