Frejameja

Trådstartare
Har ni upplevt näthat någon gång? Och vad tror ni man kan göra för att få folk att sluta hata på varandra på internet? Jag tar upp detta för att jag kollade på en musikvideo och kommentarerna under är fullkomligt hemska.

Jag förstår inte alls hur man kan skriva så som folk gör, jag tror inte att folk tänker sig för vad dem skriver ens.

Har du något mer exempel så skriv det gärna här.

Jag hade ett par gamla kära klasskamrater som valde att knäcka mig.
De kontaktade mig via mejl, sms och samtal. Dock främst på mejl.
De försökte även starta någon hatkampanj på Flashback. Allt handlade om att de tyckte att jag hade behandlat "vår vänskap" som skit vår sista tid på gymnasiet. Denna ilska 3 år efter vi slutat skolan.... Löjligt.

Så via en annan vän (som tydligen också va förbanad på mig) fick de ny information om mig. Saken polisanmäldes, men undersökningen las ner.
Jag valde dock att ta hem kopior ifrån min operatör på vem som ringt mig ifrån hemligt nummer. Alla nummer utom 2 var ifrån oreg kontantkort. (Yes människorna var så patetiska att de skaffade sig kontantkort för ändamålet).

När jag fick deras nummer, så var redan droppe nåd för mig. Jag mådde redan skit pga. Otrogen pojkvän etc. Så jag valde att ringa upp ena tjejen som jag visste alltid skulle svara på hemligt nummer. Å skällde ut jävlen... Minns inte ens vad jag sa så upprörd jag var. Hon svarade nt ens mig med varför dom hade gjort såhär. Blev klickad utan ett ljud. Sedan dess har det varit tyst...
"Förmedlaren" är jag nt vän mer längre. Alla 4st är blockade på facebook, telefonen etc.

Kanske 100% näthat. Men ett bevis på att folk är hatiska av sig.

Jag har fått några märkliga kommentarer på min blogg från anonyma personer som hånat mig efter bilder som jag lagt upp. Jag kan känna att om man inte tycker det ser bra på bilder ut så behöver man ju faktiskt inte läsa en blogg, man kan låta bli. Men en del måste verkligen skriva vad de tycker hur elakt det än är.

När jag var i trettonårsåldern lade några klass/stallkamrater upp bilder på min häst på sociala medier och kallade mig djurplågare för att de ansåg att min häst var fet (jag har ett kallblod och de hade fullfjädrade fullblodsponnyer som tävlades i hoppning, så det förklarar ju saken..).

Nu på senare tid är jag betydligt mer aktiv i sociala medier och har vid några enstaka tillfällen blivit utsatt av anonyma troll (som jag dock listat ut på en handvändning vilka de är, så anonymt var det, haha) som spytt galla över mig. Det är dock något jag tagit med en axelryckning då jag vet att de totalt missuppfattat både mig och mina åsikter. Det har varit ungefär lika relevant som om någon ställt sig på stan och skrikit "fy fan vilken ful illa tröja då har!" när tröjan i själva verket är en blå klänning. Svårt att ta åt sig då känner jag ;)

Det är riktigt tråkigt att vissa människor har så nära till hat, vare sig det är på internet eller ej.
Själv tror jag att många människor saknar en stor dos av empati och ödmjukhet i sina liv, man måste kunna se händelser utifrån fler än ett perspektiv innan man hoppar på någon.
Av egen erfarenhet så tycker jag att de som har lätt till hat och glåpord på internet av de jag känner, ofta är lika trångsynta eller allmänt negativa mot allt som inte rullar med deras synsätt även i vardagen, tyvärr..
Något som gör mig orolig är den otroligt grova ton som kan komma från barn så unga som 9-10 år. Helt ofattbart..

Jag har blivit "uthängd" på fb en gång, vilket tog riktigt hårt..
Personen skrev inte mitt namn men däremot flertalet hatfulla inlägg under flera veckors tid med uppenbara hintar till vem hen menade.
Att läsa igenom kommentarerna på dessa var nog vad som tog hårdast, speciellt när det var hutlöst hårda kommentarer från vuxna människor som inte hade någon aning om vad som diskuterades.
Det enorma hatet och skitsnacket som uppenbarligen så lätt rasade in gjorde mig både chockad och ledsen, både över situationen i sig och över hur människor kunde bete sig.
Detta lades ut av en vuxen människa och kommentarerna kom främst från medelålders+, usch och fy är allt jag har att säga.

Såg att Samir & Viktor har på sig tshirts med texten #stoppanäthatet i Mello nu. Jättebra att det uppmärksammas mer! <3

Liknande trådar

Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 068
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
34 35 36
Svar
704
· Visningar
22 104
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
13 061
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar