Nästa vecka somnar Nala

Prosit

Trådstartare
:cry: Min lilla skrutta är dålig.
Jag köpte henne från katthemmet, jag föll pladask för henne.
Hon var lite dålig i magen, men det är ju rätt vanligt när man varit hemlös i 6 månader och levt på brödkanter och fågelfrö.
Men hon blev inte bättre. Vi provade fiskdieter, välling, filmjölk. Ingenting fungerade. Åkte till veterinären där vi fick Flagyl och diet på Hills I/D. Hon har gått på det nu nästan en månad och det ger inget resultat. Hon har börjat kräkas upp maten, har svårt med avföringen. Det är mest gult vatten när hon bajsar. Hon tunnar ur....

När hon kissar så kommer det både och. Hon är rätt pigg ändå..... men sover väldigt mycket. Veterinären trodde först på F.I.P, men tog tillbaka det, och tror mer på att tarmarna är slut på henne.
Det finns kanske en utväg, men den tänker jag inte välja. det är att lägga in henne på strömsholm och göra ultraljud, tarmspolning och ev operera bort den sjuka delen av tarmen. Om det inte är för mycket dvs. Men det tänker jag inte utsätta henne för. Så ego kan jag inte vara.

Hon är bara 1 år gammal. Hon har haft ett helvete som hemlös. Nu har hon fått bo här hos mig sen november, hon har haft det bra. Varmt och skönt med mat och kärlek. Det är det jag vill att hon minns.

Det kommer bli en väldigt jobbig helg, och hon kommer bli bortskämd... Föreståndaren på katthemmet är snäll. Hon ringer och beställer tid för avlivning på måndag, så slipper jag göra det.

Min lilla snutta... :cry: Bilder på Nala

Sv: Nästa vecka somnar Nala

Stackarns henne och stackarns dig :cry:
Se till att skämma bort henne ordentligt i helgen nu

*Massa tröstkramar*

:cry: :cry: :cry: Det syns att hon haft det gott hos er iallafall!!!
Det var det bästa du kunde göra, att inte vara ego.

Tack alla för att ni förstår och inte klandrar mig. Det är svårt. Fast man VET att man gör rätt så känns det så fel, att bestämma över liv och död. Men jag tror att om Nala kunde så hade hon tackat mig för detta sen. Jag kommer i andra hand, jag måste tänka på henne först.
Fick en känga av en människa som inte förstår. Hon sa: "Ja, det är dyrt att ha djur, kan man inte betala så ska man inga ha! Hade hon bott hos mig hade hon fått en till chans."

Men det är ju inte DET det handlar om!!! Hon är försäkrad, så ekonomin var väl det minsta problemet. Det är ju därför man HAR försäkringar. Hon skulle säkert öveleva en operation, det betvivlar jag inte. Men hur mår hon EFTERÅT??? 4 månader, kanske ont, svårt att röra sig. Svårt att kontrollera avföringen, förstoppning, diarré, stygn, smärtstillande, mediciner, nej tack. Jag kan inte utsätta henne för det. Fick jag välja så skulle jag ju naturligtvis vilja ha henne kvar, men i det här läget får man inte välja. Jag tog samma beslut när hästen som jag haft i 12 år fick kolik för jag vet inte vilken gång i ordningen. Den här var svårare än de tidigare, och jag tänkte på tarmfickor, kramper, kanske få detta igen, nej.......... HAN var värd bättre oavsett hur ont det gör i MIG. Jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om nåt av mina djur ligger och självdör för att jag är ego.... Det finns inte i min värld.

Nala ska få festa på kokt torsk, tonfisk, gourmetmat..... kokt kyckling som hon älskar. Jag tänker inte ens skälla på henne om hon tar sig upp i bokhyllan. Har plockat ner allt som inte klarar att vältas ;) så får hon vara där om hon vill. Hon får ligga på tangentbordet, och leka med pilen på skärmen ;)
Och naturligtvis det bästa, ligga på rygg i mammas famn i sängen och dreggla ner hela min haka :cry:, stryka sina vassa hörntänder mot min näsa, trycka upp sin blöta kalla nos i min näsborre, och i örat...

Nu gosas det för fullt, och Tipex får naturligtvis samma behandling, hon ska inte få känna sig utanför.

Gumman! :cry: :cry:
Söta snälla kissen... :love:
Men du vet att du gör det bästa för henne genom att låta henne få somna in, det är ingen som klandrar dig för det! Hon kommer slippa lida och Tipex kommer säkert bli lessen men honom kommer säkert finna en ny vän i en Gaston kanske ;)

Många tröstkramar! Ta hand om lilltjejen och gosa mycket i helgen! :)

Usch så sorgligt :cry: Du gör säkert rätt, skäm bort henne ordentligt i helgen. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till med mina egna. Vet att dagen jag måste avgöra deras öde en dag kommer, men jag hoppas innerligt att det dröjer.

/snurpe

Åh nej... :cry: :cry: Jag gråter med dig och kissen. Men, det är det absolut bästa. Annars finns risken att hon kommer att lida och frågan är väl om hon får ett fullvärdigt liv efter en sådan operation..
Hon fick iallafall en jättebra sista tid. Och, i helgen får du skämma bort henne så mycket du kan. Man vill att ens älskade djur ska leva för alltid, bävar för den dagen själv.

Jättesöt katt du har eller katter kanske jag ska skriva.
Har en katt som har varit som din ung.
Men den katten tål inte burkmat eller grädde eller mjölk.
Bara torrt kattfoder. Har du prövat det?
Fel på ämnesomsättningen kanske. Jag gick aldrig till veterinären med min eftersom han slutade vara dålig när vi gick över till sträng diet på bara torrt kattfoder.
Jag vet ju inte hur länge du har haft katten i dina ägor. Men det kan ta lång tid innan magen vänjer sig vid mat om den har varit en utekatt. Jag har flera stycken sådana katter hemma. Just nu äger jag 8 katter. :angel:
En idé bara.

Senast ändrad:

Jag har haft henne sen i september och tro mig, jag har provat allt. Senaste tiden har hon bara ätit torrisar, Hills i/d, men det blev ingen skillnad alls. Det blir ingen skillnad vad hon än äter. Hon kräks och bajsar gult vatten. Grädde och mjölk har jag inte ens tänkt prova.
Jag litar på vad veterinären säger. Jag har haft stadig kontakt med honom.
Det är inte normalt för en 1-årig katt att sova 23.5 timmar om dygnet...... Och iom att hon bara ligger så tappar hon muskler. Det går inte att leka med henne, för hon orkar inte. Har försökt.
Den halvtimmen hon är vaken så kan hon sprätta iväg en boll, peta på sin fjädervippa eller dra en repa genom hallen. Men sen sjunker hon bara och lägger sig raklång på golvet. Hon vill mest gosa.

I natt kröp hon upp i sängen och gosade nos med mig, det brukar hon inte göra.... sen la hon sig bredvid mig och Tipex, den andra katten. Och Tipex accepterade det konstigt nog. Men det kan ju vara för att Nala är sjuk.

Jag kom att tänka på en sak som inte veterinären föreslagit, och tog mig friheten att prova. Jag slutade med medicinen. Magen blev bättre:eek::bump: Hon har inte kräkts på 1.5 dygn, och bara bajsat i lådan. Inte fullt så rinnande som innan. Jag skjuter upp samtalet till veterinären, för om det går åt rätt håll finns det ju ingen som blir gladare än jag!!!!!
men samtidigt fattar jag ingenting!! Hur fan kan hon bli bättre när man slutar med medicinen?? Kan hon varit överkänslig mot den??? Hur som helst så tar vi den här chansen och håller i den med näbbar och klor!!!! Hon har till och med orkat busa idag, och varit vaken flera timmar!!! Jag är såååå lycklig :rofl::bump:

Ja men det är väl klart du ska ge det en chans innan ni dömmer ut henne! :) Vad var det hon åt medicin för från början då? :confused:

Men du, jag skulle ringa veterinären ändå - för att fråga om medicinen kan ha gjort henne sämre.

Självklart ska jag göra det! Hade ingen tanke på annat! :D
Kom att tänka på det, för vi avmaskade en katt på katthemmet som blev jättedålig av Axiluren, vi var tvugna att avbryta kuren på henne. Hon slutade äta och bara låg.

Nu har jag pratat med en tjej i telefon här. Hennes ena katt är konstaterat allergisk mot Flagyl som Nala har fått här..... Veterinären sa att ingen katt KAN vara allergisk mot det, men efter att ha testat fick de det svart på vitt. Jag ska ringa veterinären i morgon bitti och prata med honom!
Jag är så glad så jag gråter här hemma, vilken jävla (ursäkta) tur att det inte var för sent!!!!!!!!!!

Hm, blir lite skeptiskt till din veterinär nu faktiskt :mad: :crazy:
Föreslå avlivning när det var en sån enkel grej som medicinen..

Vad sa h*n nu då? :)

Idag sa han att det är så ovanligt med katter som ÄR allergiska mot Flagylen, så han tänkte inte ens på att ta upp det :crazy: Han var naturligtvis glad att hon var bättre, och bad om ursäkt för sitt misstag. Tur att hon inte blev avlivad redan förra veckan, då hade vi kanske avlivat en frisk katt.........
Jag är oxå lite skeptiskt nu, ska prata med de andra två på onsdag när de kommer till katthemmet på fika.
Den tredje, äldre ;) mannen hade inte öppet idag, hade tänkt höra med honom oxå.

Men dah :mad: Oförskämd veterinär som "glömmer" en sådan sak...
*håller tummarna* För att det ska gå så bar som möjligt med din söta kisse katt :bump: :bump:

Åhhh, vad jag håller tummarna för att hon var allergisk mot medicinen och att hon blir frisk !

Liknande trådar

S
Katthälsa Nu finns inte min lilla vackra oriental bebis längre, han hann gå bort på min kudde, medans jag gick för att hämta hans mat, som jag... 2 3
Svar
43
· Visningar
9 272
Senast: bengeten
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 311
Senast: skuggi
·
A
Övr. Hund För 10 dagar sedan blev min 4mån schäfer dålig i magen. Det började med att han blev lite lös på sista promenaden vid 21 tiden och sen...
Svar
6
· Visningar
1 256
Senast: Athina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka