Nästa bilfråga

Är du beroende av bilen om du kör så korta sträckor? Som du märkt så mår inte batteriet bra av det, men det känns lite fel att rekommendera ett ökat användande med tanke på utsläpp mm.
Jag tar bilen till jobbet. Arbetstid 14.00-22.30. Till jobbet kan jag ta buss men hem finns det ingen buss längre. Hade det varit lite närmare så hade jag cyklat, det gjorde jag till gamla jobbet som låg nämare hemmet.

Avstånd 3,5 km. Google säjer att det tar 42 min att promenera. Men pga av ryggproblem går jag sakta så för mig tar det nog längre tid.
 
Senast ändrad:
Det brukar vara en pluskabel (röd) och en minuskabel (svart) och eventuellt en jordkabel) Så brukar det vara ett par skruvar eller låsningsanordningar som håller fast batteriet. Brukar ge sig själv när man kan se ordentligt. Kolla i instruktionsboken. Där brukar det stå hur du kommer åt batteriet i just din bil. Ladda batteriet när du är i närheten så du har koll på det (och så behöver du en laddare förstås)
 
Det brukar inte vara jätteavancerat att ta loss batteriet, men lite krångligt eftersom bilarna blir mer och mer kompakta (jmf Volvo 245, bara att hoppa in i motorrummet och möblera).

Momenten brukar involvera (men begränsas inte till) plocka bort ev. skyddskåpa, montera bort kablage till polerna, skruva loss stag som håller batteriet på plats. Lyfta ut batteriet.

Bilbatterier är rätt tunga, så där brukar jag få joxa en del eftersom det hos våra är lite vinkel, och som sagt tungt.

Jag hade nog i ditt ställe kollat om inte din verkstad kunnat ombesörja laddning, det är ju knappast något stort besvär för dem. Ska du dessutom köpa en laddare kostar det ju ändå.
 
Senast ändrad:
Eller jag skulle ju kunna cykla, tar väl ca 15 min.
Bortsett från att det är bekvämt så sparar du ju bara 5 - 10 minuter enkel väg om du tar bilen, det är mycket bättre ekonomi att cykla istället. Jag skulle vara jätteglad om jag slapp ha bil, men det tar mig ca 45 - 50 minuter att ta mig till jobbet med bil och det finns inte allmänna kommunikationer och jag jobbar 3-skift.

Flyttar jag in till stan igen så kommer jag vara billös eller iaf inte använda den för att åka till jobbet.
 
Tittade på youtube filmer om hur man ska göra och gick ut till bilen. Det gick bara inte att få loss plussidan, det var någon sorts plastkåpa. Så jag ringde desperat på hos grannen och bad om hjälp. När batteriet var borta så gick det inte att låsa bilen. Trodde att det skulle gå att låsa med nyckel men icke. Så grannen kopplade in batteriet igen så att jag kunde låsa. Och han var smart och tänkte på att inte stänga motorhuven helt! Det hade jag aldrig tänkt på själv. Hoppas bara att ingen unge slår igen motorhuven för mig. Då har jag problem.

Grannen bar snällt in batteriet också:) Men jag satte batteriet på laddning och redan efter 2 timmar påstår laddaren att batteriet är fullt?! Verkstan sa ju 14 timmar? Känns ju väldigt dumt att släpa in batteriet för bara någon timmes laddning.
 
Tittade på youtube filmer om hur man ska göra och gick ut till bilen. Det gick bara inte att få loss plussidan, det var någon sorts plastkåpa. Så jag ringde desperat på hos grannen och bad om hjälp. När batteriet var borta så gick det inte att låsa bilen. Trodde att det skulle gå att låsa med nyckel men icke. Så grannen kopplade in batteriet igen så att jag kunde låsa. Och han var smart och tänkte på att inte stänga motorhuven helt! Det hade jag aldrig tänkt på själv. Hoppas bara att ingen unge slår igen motorhuven för mig. Då har jag problem.

Grannen bar snällt in batteriet också:) Men jag satte batteriet på laddning och redan efter 2 timmar påstår laddaren att batteriet är fullt?! Verkstan sa ju 14 timmar? Känns ju väldigt dumt att släpa in batteriet för bara någon timmes laddning.
Låt det ladda över natten. Sedan borde de klara sig rätt länge. Såvida du inte fortsätter envisas att bara köra några minuter i taget ;)
 
Skaffa ett extra batteri och ha ett laddat att byta med och ta in det andra och ladda. En del bilar klarar den stunden utan ström utan att konstra för mycket.

Annars får du åka till någon bekant lite längre bort på helgen och ladda där. Ha laddare och kabel i bilen så du kan ladda där det går.
 
@alazzi
Alltså.
Batterier är ingen raketforskning och man behöver definitivt inga extra attiraljer för ett normalt bil-liv!

Ett normalt bilägande innebär att bilen körs med regelbundenhet och mer än några minuer i taget. Det som tar energi är oftast att starta bilen. Om man inte fyller via med körning så töms batteriet sakta.

Jag har en batteriladdare för nödsistuationer och i de fall när battteriet eventuellt behöver muntras upp lite innan jag får tid/råd/möjlighet att skatffa ett nytt. Laddaren används högst någon enstaka gång per femårsperiod.

Med normal körning och ett inte alltför urgammalt batteri så behöver man inte fundera alls på batteriet.
Man märker när det tar några extra varv med startmotorn innan bilen startar. Då är det dags att antigen ladda, eller köpa nytt batteri.
 
Balbatteri tillhör heller inte det dyraste att byta. Köp ett nytt och sätt det gamla på laddning och ha som reserv. Nåt laddat batteri kan vara bra att ha som reserv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp