Narural Horsemanship

H

Hilding

Hm.. Säg nått bra man kan göra med hästen när man tränar nh ? kan ganska mkt, rida i grimma å grimskaft osv. osv.

tacksam för alla svar :smirk: , fast jag kanske vet några/många av dem. :devil: hähäh

Sessan å Hille :p

Sv: Narural Horsemanship

Men man tränar ju NH tilsammans med hästen så då kan man ju säga att hästen tränas också

Nh är ju inget man tränar direkt,de är ett naturligt sätt att umgås med hästen

Jag fattar inte varför man alltid måste säga precis rätt ord när man skriver här på nh.. Hon vet nog att man inte "tränar" nh, men det är ju lättare att skriva det än att börja förklara lååååångt.

bara att tänka i dessa termer gör mig ganska på det klara med att du inte kan/vet mycket alls. gå gärna en NH kurs och lär dig vad det är först!!!
Nh är ingen gren eller nåt man lär en häst, det är hästhantering så hästen förstår dig och du den.

Som du redan fått höra så är "NH" inget "gör si gör så" utan en känsla.

Du ska kommunicera med hästen på ett språk hästen förstår. Väldigt basic är "flytta för tryck". Kort sagt ska hästen vara placerad där du väljer i förhållande till dig själv. Detta är grundläggande i all hästhantering. Du ska kunna flytta hästen i alla riktingar, frammåt, bakåt, sidorna och i viss mån uppåt och nedåt.

Hur gör man detta? Använd fantasin! Allt handlar om olika former av tryck, om det sedan är mentalt eller fysiskt är en annan sak. Ju lättare tryck du kan använda ju bättre.

Lägg in moment av flytta för tryck i din vardagliga hästhantering. Börja där, förhoppningsvis kommer du börja "förstå vad du håller på med" så småningom. Dvs en medvetenhet om hur du kommunicerar med hästen. Som alla här säger är det ingen exakt vetenskap. Det är en känsla, det är som att andas, som att prata med hästen. Det låter måhända som hocus pocus innan man förstått det. Men när du väl får di aha upplevelse och kommer underfund med hur du ska bära dig åt för att kunna "tala med hästar". Då inser du att det handlar om sunt förnuft, är spuper enkelt men ger så otroligt mycket tillbaka i form av samförstånd mellan häst och människa.

Med min häst kan jag springa allt jag kan sen tvärnita och hästen stannar. Då är hästen lös och ute på promenad. Sen kan jag flytta och hålla på en massa. Har henne alltid lös i stallgången. Hon kan till och med backa genom att jag drar henne i svansen! *smile* Det är baar att hitta på finurliga grejer som du skulle vilja att din häst och du kunde göra och kommunikationen förbättras samtidigt!

IrishK skrev:
Med min häst kan jag springa allt jag kan sen tvärnita och hästen stannar. Då är hästen lös och ute på promenad. Sen kan jag flytta och hålla på en massa. Har henne alltid lös i stallgången. Hon kan till och med backa genom att jag drar henne i svansen! *smile* Det är baar att hitta på finurliga grejer som du skulle vilja att din häst och du kunde göra och kommunikationen förbättras samtidigt!
skulle snarare kalla det trickträning

NH är inte nåt man gör. Det är snarare en attityd. Ett sätt att vara med hästar. (Och människor) :cool:

Själv håller jag mest på med horsemanship hela tiden, och jag får alltid frågor om hur jag kan rida så, och varför jag gör det. Ex Dressyr , Hoppning, Skogsridning mm i bara grimma och att min häst alltid går i form. Svaret är att vi har så starka band mellan varandra tack vare bla Horsemanshipen! Eftersom markarbetet står för 90% av vad man ska göra med hästen, och dom flesta bara håller på med markarbete 1% (leder hästen till och från hagen), så är det inte så konstigt att man inte litar på sin häst och måste t ex ha på pellhambett och sitta med sporrar och spön när man rider. Lägger man ner arbete på att få sin häst att lita på dig så kan jag lova dig att hästen kommer göra allt för att få vara med dig och göra det som du vill.
Svaret på din fråga tycker jag är: Horsemanship är hur du påverkar förhållandet mellan din häst. Ingen horsemanship, inget bra förhållande mellan häst - Ryttare

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 722
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: Emmi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka