Narnia - Häxan och Lejonet (ULVLEK)

Jag har kollat igenom röstningarna och framförallt de tre senaste.
Låt oss tänka att den omvandlade först röstade på en ond i DL3. Tex Derring_Do, quarter4ever eller fio (alla so röstade i slutet). I DL4 så står det klart rätt fort att Gabby_Ossi lynchas, varpå de som röstat senast på henne lägger sin röst bara för att spela god. Detta ger Derring_Do och quarter4ever.
Sen kommer vi till DL5. Där bestämmer sig Derring_Do för att rösta på mig
Derring-Do röstar på hemlig
För att hon inte skrivit något idag som kan vara till hjälp i ulvjakten, vilket ju skulle kunna tolkas som ulvigt.

Först lanserar Mirtai en teori om att BSF är omvandlad. Sen följer hon BSF i rösten på Q. Jag hade mer än en timme innan Mirtai röstade skrivit ett inlägg där jag tror det framgår att jag började tveka om Q, som jag mycket riktigt tyckt varit skum under dagen. Men detta bortser Mirtai ifrån. Mitt längre inlägg där jag förklarar mer kom tre minuter innan Mirtai röstar, så det hade hon säkert inte sett (fast hon svarar på en fundering där tror jag), men det kortare? Och som sagt, om hon tror att BSF är omvandlad - varför ändrar hon sig plötsligt och röstar på samma spelare som BSF?

Ulvigt!

Myrten röstar på Mirtai
Myrten lägger rösten på Mirtai, vilket ju kan anses lite skumt eftersom Mirtai var bybo. Samtidigt har hon försökt hjälpa mig idag (evigt tacksam men vet inte om jag är så mycket klokare :p) och därför håller jag henne på de godas sida - väl medveten om att hon kan ha skaffat sig ett oerhört fint alibi just genom det.

Idag med det jag utläser av inläggen så har hemlig svalnat betydligt på min misstänka skala och då lämnar det faktiskt bara dig och DD att fundera över.
Och skulle DD ha lyckats lura mig då har vi en nybörjare som har riktigt bra skills för ulvlekar så mycket kan jag säga., men visst omöjligt är det inte , man får ju inte glömma bort att den omvandlade har hela lyan med sig som kan hjälpa till lite.
Sedan kan jag säga så som Myrten resonerar ang tvillingarna att den andra tvillingen borde ha blivit käk det första som hände att det är helt i linje med hur jag resonerat om det hela...

Blir lite lurig på det quarter4ever skriver idag. Att den omvandlade har hela lyan som hjälp. Eftersom ni är flera som tror att Gabby_Ossi var sista originalulven så är ju det där ett lite klurigt påstående.
Den omvandlade är troligen ensam ulv enligt de flesta.
Det där gör att quarter4ever hamnar åt min misstänkta-lista även idag.

DL 3 21:00
(17:13 Gabby_Ossi röstar på Mirtai)
18:43 Myrten röstar på Snurrfian
19:34 hemlig röstar på Theodor
20:23 Blacksmithfarm röstar på Snurrfian
20:45 Derring-Do röstar på Snurrfian
20:45 Mirtai röstar på Gabby_Ossi
20:46 Theodor röstar på Snurrfian
20:54 Snurrfian röstar på Gabby_Ossi
20:57 quarter4ever röstar på Snurrfian
20:57 fio röstar på Gabby_Ossi
20:59 Gabby_Ossi ändrar röst till Snurrfian

OMVANDLING SKER

DL 4
09:12 Myrten röstar på Gabby_Ossi
14:23 Blacksmithfarm röstar på Gabby_Ossi
15:19 Mirtai röstar på Gabby_Ossi
16:35 fio röstar på Gabby_Ossi
16:47 Theodor röstar på Gabby_Ossi
16:59 Derring-Do röstar på Gabby_Ossi
17:36 quarter4ever röstar på Gabby_Ossi
18:03 hemlig röstar på Gabby_Ossi
20:24 Gabby_Ossi röstar på Mirtai


DL 5
(19:56 Blacksmithfarm röstar på quarter4ever)
19:59 Derring-Do röstar på hemlig
20:03 Mirtai röstar på quarter4ever
20:21 Blacksmithfarm röstar på Mirtai
20:21 Myrten röstar på Mirtai
20:25 hemlig röstar på quarter4ever
20:37 quarter4ever röstar på Mirtai
20:47 fio röstar på Mirtai

Så nu har jag citerat massor och försökt skriva om saker. Ingen kan säga att jag inte försöker i alla fall :D
 
Blir lite lurig på det quarter4ever skriver idag. Att den omvandlade har hela lyan som hjälp. Eftersom ni är flera som tror att Gabby_Ossi var sista originalulven så är ju det där ett lite klurigt påstående.
Den omvandlade är troligen ensam ulv enligt de flesta.
nu vet jag att det är din första lek så du har förmodligen inte koll på hur det fungerar med en lya så jag ska förklara för dig:)
Alla ulvar får prata med varandra i pm bakom kulisserna så de kan dividera med varandra och lägga upp strategier. När en ulv åker ut så fär den fortfarande bidra med sin input, så i detta läget har den omvandlade kommit in i lyan- dvs får prata med sina kompanjoner och det är det jag menar med att den omvandade har hela lyan till hjälp. Dvs att den får snacka med de andra ( döda) ulvarna i pm ( vilket vi i leken inte kan se förstås ) och där få råd om hur den ska skriva eller rösta
Hängde du med nu hur jag menade?:)
 
Myrten lägger rösten på Mirtai, vilket ju kan anses lite skumt eftersom Mirtai var bybo. Samtidigt har hon försökt hjälpa mig idag (evigt tacksam men vet inte om jag är så mycket klokare :p) och därför håller jag henne på de godas sida - väl medveten om att hon kan ha skaffat sig ett oerhört fint alibi just genom det.
jag tolkar detta som att du inte riktigt vet vart du har Myrten, men vill tro att hon är god?
 
nu vet jag att det är din första lek så du har förmodligen inte koll på hur det fungerar med en lya så jag ska förklara för dig:)
Alla ulvar får prata med varandra i pm bakom kulisserna så de kan dividera med varandra och lägga upp strategier. När en ulv åker ut så fär den fortfarande bidra med sin input, så i detta läget har den omvandlade kommit in i lyan- dvs får prata med sina kompanjoner och det är det jag menar med att den omvandade har hela lyan till hjälp. Dvs att den får snacka med de andra ( döda) ulvarna i pm ( vilket vi i leken inte kan se förstås ) och där få råd om hur den ska skriva eller rösta
Hängde du med nu hur jag menade?:)
Hänger med, men tycker det låter jättekonstigt att de döda ulvarna kan kommunicera :cautious:
 
Hänger med, men tycker det låter jättekonstigt att de döda ulvarna kan kommunicera :cautious:
men det kan de du fick ju ett pm av LL när du fick din roll, ulvarna har ett likadant där de ALLA ingår i den konversationen ( det är det som menas med att de får samtala utanför leken) och det är också därför som de onda brukar tillskrivas at de har facit och kan räkna ut vilka som har vllka roller. För att de vet ju vilka som är onda och de kan slå sina kloka huvuden ihop och få rätt på pusslet snabbt tillsammans.
Tänk dig att de är som ett lag som får prata ostört utan att de goda kan se det .
 
Jag har kollat igenom röstningarna och framförallt de tre senaste.
Låt oss tänka att den omvandlade först röstade på en ond i DL3. Tex Derring_Do, quarter4ever eller fio (alla so röstade i slutet). I DL4 så står det klart rätt fort att Gabby_Ossi lynchas, varpå de som röstat senast på henne lägger sin röst bara för att spela god. Detta ger Derring_Do och quarter4ever.
Sen kommer vi till DL5. Där bestämmer sig Derring_Do för att rösta på mig



Myrten lägger rösten på Mirtai, vilket ju kan anses lite skumt eftersom Mirtai var bybo. Samtidigt har hon försökt hjälpa mig idag (evigt tacksam men vet inte om jag är så mycket klokare :p) och därför håller jag henne på de godas sida - väl medveten om att hon kan ha skaffat sig ett oerhört fint alibi just genom det.



Blir lite lurig på det quarter4ever skriver idag. Att den omvandlade har hela lyan som hjälp. Eftersom ni är flera som tror att Gabby_Ossi var sista originalulven så är ju det där ett lite klurigt påstående.
Den omvandlade är troligen ensam ulv enligt de flesta.
Det där gör att quarter4ever hamnar åt min misstänkta-lista även idag.



Så nu har jag citerat massor och försökt skriva om saker. Ingen kan säga att jag inte försöker i alla fall :D

Nä eller såhär lyan hjälpt dig nu haha

Nä skämt å sido!

Jag har faktiskt en teori om varför Myrten hjälpt dig. För det gynnar såklart onda sidan att ha kvar en god som inte teoriar speciellt mkt och som har lite svårt att hänga med..då passar det ju ypperligt bra att godförklara dig idag eftersom du ligger på några personers misstankelista dvs min. Derring do och även på q's iallafalll innan Myrten godförklaring.

Om inte du är ulven måste Myrten vara det enligt min magkänsla... Det är för många scenarior som stämmer in på Myrten för att jag kan tycka det är en slump. Så detta plus alla mina andra teorier om Myrten gör att min röst hamnar på henne idag.

fio röstar på Myrten
 
Jag röstar nu för jag kommer inte hinna gå igenom leken så om det finns säkra indikationer på att jag har fel så kommer jag givetvis röständra men tagga gärna mig i de inläggen om teorier varför inte Myrten är ulv så blir det lättare för mig att hitta den infon
 
Nu har jag medvetet inte läst vad ni andra skrivit om rollerna, för jag tänker skriva ner min tolkning först och så får vi se om den stämmer med övrigas. Jag tar fasta på att rollernas specialförmågor försvunnit vid omvandling och att vi inte har en ond ängel typ. Men om det stämmer så måste det ju innebära att tvillingarna inte är omvandlade! Deras specialförmåga är ju att få tala med varandra och om en av dem är ulv så måste ju den förmågan gå förlorad. Detta skulle jag gärna vilja ha bekräftat av @Dentaku och @bollen__ men jag ställer frågan lite mindre specifikt så att ni inte behöver svara om en viss roll:

Går alla rollanknutna specialförmågor förlorade för den omvandlade?

Tillägg: Här nedan börjar genomgången av rollerna

Siarlärlingen - har fått sia för första gången efter omvandlingen om jag inte räknar helt galet. Det innebär att det är först idag som det går att med någon säkerhet få en idé om den rollen finns kvar på goda sidan.

Ängeln - inget käk inatt. Det tyder på att ängeln är kvar på den goda sidan. För inte är väl lyan så kall att de struntar i att käka för att förvirra oss? Det känns inte som om de har råd med det, väl? Men med @cirkus som sitter och dricker Zinfandel och planerar twister i lyan kan man väl :devil: aldrig veta!:love:

Tvillingarna - se ovan. Om en tvilling omvandlats borde deras kontakt klippas och den andra tvillingen därmed driva mot den omvandlade. Dessutom kan jag tänka att den icke omvandlade tvillingen borde vara på menyn vid första käket efter omvandlingen och det lyckades ju.

Den lösmynte spionen - om den är omvandlad släcks infon till lyan och även till deltagarna. Jag har inte sett så mycket jag tolkat som utslag av spioninfo i leken. Beror det på att spionen är omvandlad eller att spelaren inte kan få fram infon, t ex för att hon aktar sig för ulvarna? Vet ej. Ska skriva ett inlägg om spioninfo efter det här.

Bybo - kan mycket väl vara omvandlad utan att det märks i leken.

Originalulv (ja, jag är paranoid!) - tycker jag inte borde finnas men jag vill inte utesluta det igår. Jag ska erkänna att jag reagerade på @fio igår när hon konstaterade att det måste vara en specialroll som var omvandlad. Vet hon något jag inte vet, tänkte jag då. Men samtidigt känns det så otroligt osannolikt (!!!) att det skulle varit fem ulvar från början.

Nu ska jag skriva lite om den lösmynte spionen. Om den är omvandlad har den ingen information alls. Men om den inte är omvandlad, vad har den fått veta efter att omvandlingen skedde? Det har varit två nätter. Nu utgår jag ifrån det jag skrev ovan, att alla specialförmågor försvunnit om omvandling skett.

Första natten, d v s natten till igår fanns det väl bara två spionrader att tillgå och spionen måste alltså fått båda:

Ängeln skyddar... någon
Ulvarna käkar Theodor

Redan här måste spionen veta om ängeln är kvar i spelet. Om en spionrad med vem ängeln skyddade delades ut är ängeln fortfarande god. Om den saknades är ängeln omvandlad.

Natten till idag finns det tre rader att välja på:

Ängeln skyddar... någon
Ulvarna käkar... någon
Siarlärlingen siar... någon

Av dessa har spionen fått två. Åter kan spionen få bekräftat att ängeln är kvar på goda sidan. Detta genom antingen ängel-raden eller ulvarna-käkar-raden. Om ulvarna försökte käka någon är ängeln fortfarande god, om ängeln skyddade någon är hon fortfarande god. Om ingen av dessa rader fanns med är ängeln omvandlad. Och om siarlärlingsraden fanns med är hon fortfarande god. Om den inte fanns med vet inte spionen, för raden kan ha lottats bort.

Om spionen fortfarande är god vet hon alltså helt säkert om ängeln fortfarande är på den goda sidan och hon kan veta att siarlärlingen är på den goda sidan.

Visst stämmer detta? Jag har väl inte glömt något eller tänkt fel?

Genom uteslutningsmetoden. Jag tror att flera försöker lura ut vilka roller de andra spelarna har. Så är frågan om de rollerna fortfarande är goda.

- Tvillingarna har förmodligen koll på varandra. Jag tvivlar på att den omvandlade skulle hållit masken såhär länge utan att misstankar fattades och dessutom skulle förmodligen den andre varit uppäten vid det här laget.

- Spionen vet om ängeln fortfarande är god och kanske om siarlärlingen är god.

- Om ängeln inte skyddade sig själv inatt när käket misslyckades vet hon en spelare till som är god - den skyddade.

- Om siarlärlingen fortfarande är god känner hon till en god eller vem som är omvandlad.

Såhär "hittar" spelare varandra och sedan försöker de kommunicera ut sin kunskap i leken utan att tala om eller ens antyda sin roll.

Att plötsligt svänga i spelstil är risky, det kan göra att den omvandlade blir misstänkt. Men viss förändring kan naturligtvis ske, beroende på hur leken utvecklar sig.

Har läst och jag håller med dig - tror du fått med allt!
 
Jag kan ju tycka det är lite märkligt att du inte greppar resonemanget jag för om att det måste vara en specialroll som är omvandlad baserat på min uträkning.. Du är ju en begåvad spelare och borde kunna lista ut ett och annat...dessutom när du tycker min röstmotivering igår är skum när du tidigare anklagat mig för att inte förstå vikten av att samla röster gör ju att Du blir superskum för mig just nu..

Visst att du var drivande mot Gabby_Ossi men det kan ju vara ett fettalibi, både jag och Mirtai hade ju lagt rösterna där dagen innan och fler hade ju redan misstänkt henne tidigare...Så precis som @Derring-Do tror jag var inne på eller om det var Theodor så var det ändå rätt sannolikt att Gabby skulle kunna rykt utan din röst där i början. Tror nog att lyan och du skulle kunnat räkna ut det plättlätt och vad passar inte bättre som ulv än att slänga in en första röst? Godförklarad som du redan var , var det ju en enkel match att driva på mot en god Mirtai.

Så nu vill jag ju fråga både @Blacksmithfarm och @quarter4ever om ni har fler teorier för att Myrten är god än bara att hon var drivande mot Gabby??

@hemlig och @Derring-Do får gärna komma med input oxå.

Myrten drev på mot GO på ett sätt som jag inte tror hon gjort som ond. Visst, hon hade fel om Mirtai, men det var vi fler om.
Hon har vänt om Hemlig och jag tycker att det talar starkt till hennes fördel

Hon vänder och vrider på alla tänkbara scenarier nu och jag ser helt enkelt inte hur hon skulle kunna vara ond.
 
@fio varför, förresten är det mig och Q du frågar?
Spelar det ingen roll för dig vad andra tycker, och varför i så fall? Hoppas du kunna lura de mest erfarna och få nybörjarna att haka på på köpet? Nä, eftermiddagens teorier från dig gör att min radar går igång, speciellt att du röstar på Myrten, hon är den som ligger högst upp på min god-lista.
 
- Om ängeln inte skyddade sig själv inatt när käket misslyckades vet hon en spelare till som är god - den skyddade.
fast nog borde väl ängeln ha skyddat sig själv?
efter en omvandling så är det ju skitsvårt att lita på någon annan ? Det enda som talar emot det är ju om ulvarna verkligen skulle försökt sig på att käka ängeln just inatt. , då det ju faktiskt var mest troligt att den skulle skydda sig själv. Det skulle ju vara om de inte har koll på vem ängeln är trots allt?
En annan far out-idé som kom för mig ( nu pratar vi Q-style här:cool: )
Om den skyddade en annan och den råkade skydda den omvandlade som ulvarna kallt räknade med skulle bli skyddad? Men det skulle ju vara otroligt högt spelat i så fall, men lite i linje med vad tex @cirkus skulle kunna komma upp med som idé tänker jag :D
Men nja det är väl knappast troligt - en förbaskat många om och men osv osv
Det troligaste tycker jag ändå är att ängeln skyddade sig själv faktiskt

Annars tror jag du fick med det mesta i dina funderingar
 
fast nog borde väl ängeln ha skyddat sig själv?
efter en omvandling så är det ju skitsvårt att lita på någon annan ? Det enda som talar emot det är ju om ulvarna verkligen skulle försökt sig på att käka ängeln just inatt. , då det ju faktiskt var mest troligt att den skulle skydda sig själv. Det skulle ju vara om de inte har koll på vem ängeln är trots allt?
En annan far out-idé som kom för mig ( nu pratar vi Q-style här:cool: )
Om den skyddade en annan och den råkade skydda den omvandlade som ulvarna kallt räknade med skulle bli skyddad? Men det skulle ju vara otroligt högt spelat i så fall, men lite i linje med vad tex @cirkus skulle kunna komma upp med som idé tänker jag :D
Men nja det är väl knappast troligt - en förbaskat många om och men osv osv
Det troligaste tycker jag ändå är att ängeln skyddade sig själv faktiskt

Annars tror jag du fick med det mesta i dina funderingar
Haha! Fast jag tror inte att ulvarna vågade räkna med att den omvandlade skulle bli skyddad. Men det var en rolig tanke! Så den som skyddades bör vara god och spionen måste veta vem det är (eftersom antingen käk-val eller skydd-val alternativt båda två hamnade hos spionen) och därmed känna till en god om spionen fortfarande är god.
 
@fio varför, förresten är det mig och Q du frågar?
Spelar det ingen roll för dig vad andra tycker, och varför i så fall? Hoppas du kunna lura de mest erfarna och få nybörjarna att haka på på köpet? Nä, eftermiddagens teorier från dig gör att min radar går igång, speciellt att du röstar på Myrten, hon är den som ligger högst upp på min god-lista.
jag har inte heller hittat något som tyder på att Myrten skulle vara omvandlad faktiskt, för min del så är det främst att hon faktiskt styrde lynchen bort från mig igår till Mirtai- som visserligen var god ( fortfarande chockad över det!) men om myrten varit omvandlad hade hon ju inte behövt göra så tycker jag.
Det känns intressant att du verkar så pass säker på Myrten, jag tror du kan ha rätt.....
 
jag ska åka och hämta barnen så blir borta ett par timmar, måste handla också,men ska vara inne till god tid innan Dl och kunna fortsätta dividera
Just nu är det fio jag tycker ändå resonerar lite märkligt, och jag tycker inte heller att rösten på Myrten verkar helt genomtänkt om man är god
Samtidigt är jag lite nervöööös det är väldigt tyst från DD, men det kan ju vara så att hon bara är upptagen, så hoppas hon kommer in och skriver något.
 
Jag sitter och funderar på det, hade ju sådan tankar igår men jag tänker så här, att om nu lynchen gick mot mig igår, och hon liksom vänder den mot Mirtai istället - det fattar jag inte vad hon skulle vinna på om hon var ond? Så med anledning av det så håller jag henne mot det godare hållet faktiskt [...]

Jag är inte säker på att du är god, men både du och jag lär ju inte vara onda:D. Mirtai hade tidsbrist och kunde inte vara så aktiv. Du är som vanligt, d v s röjer runt och gräver överallt. Vilket är farligast för en ond? Om jag vore ond så vore det väl bra mycket enklare att rösta på dig, som jag ändå misstänkt under dagen. Speciellt som det var ett läge när du inte var så aktiv och kunde försvara dig och redan fått en röst.

Sedan var det jäkla :turd: att Mirtai var god men jag trodde faktiskt att hon råkat göra en ulv-miss!:rage:
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 263
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp