Narnia - Häxan och Lejonet (ULVLEK)

Men ulvarna kan väl ha fått en rad om vem ängeln skyddar eller vet som är siad iallafall? Dom får ju också en lottad rad.
 
Men ulvarna kan väl ha fått en rad om vem ängeln skyddar eller vet som är siad iallafall? Dom får ju också en lottad rad.
Om den lösmynte spionen är den som är omvandlad får väl inte lyan någon drällrad heller skulle jag tro?
Har för mig att det kommit fram innan om jag inte missminner mig?
Oavett så känns det logiskt- ingen lösmynt spion= ingen spioninfo= ingen drällrad
 
Edmund hamnar lätt i skuggan av sin äldre bror och tar ibland ut sin irritation över det på sin lillasyster. När han kom till Narnia första gången stötte han på drottning Jadis som bjöd honom på förhäxad konfekt. Edmund lockades av hennes löften om makt och ära att berätta om sina syskon och deras vänner. Det har han bittert ångrat och hans syskon har förlåtit honom men Vita häxans trollkonster släpper inte så lätt.
Edmund får två lottade spionrader varje natt men en av dem kommer även ulvarna att få.(Lösmynt spion)

så här står det i rollbeskrivningen iaf att ulvarna skulle få en av de två lottade rader som den lösmynte spionen skulle få , så jag tycker att det jag kom fram till ovan borde stämma!
 
Om den lösmynte spionen är den som är omvandlad får väl inte lyan någon drällrad heller skulle jag tro?
Har för mig att det kommit fram innan om jag inte missminner mig?
Oavett så känns det logiskt- ingen lösmynt spion= ingen spioninfo= ingen drällrad

Nej såklart! Så borde det ju vara!
 
Ja, vilken av raderna som ulvarna får lottas också.

Om spionen lynchas så får ulvarna ingen rad.

det var nog detta jag kom ihåg Att om lösmynte spionen lynchas så får ulvarna ingen rad ( det var från diskussionen i början av leken om ulvarna skulle kunna tänka sig att spara på just den för att få en inforad)
Man kan ju tycka att det borde gälla även för en omvandlad ulv?

@bollen__ @Dentaku
om den lösmynte spionen är den omvandlade upphör väl all spioninfo i leken?
Dvs varken en omvandlad spion får spioninfo ( eftersom den omvandlade inte skulle ha några förmågor)
och inte heller någon drällrad når lyan?
 
det var nog detta jag kom ihåg Att om lösmynte spionen lynchas så får ulvarna ingen rad ( det var från diskussionen i början av leken om ulvarna skulle kunna tänka sig att spara på just den för att få en inforad)
Man kan ju tycka att det borde gälla även för en omvandlad ulv?

@bollen__ @Dentaku
om den lösmynte spionen är den omvandlade upphör väl all spioninfo i leken?
Dvs varken en omvandlad spion får spioninfo ( eftersom den omvandlade inte skulle ha några förmågor)
och inte heller någon drällrad når lyan?
Ja om den lösmynte spionen är omvandlad utgår inte längre någon spioninfo.
 
@quarter4ever vad har du för tankar runt Derring-Do och hemlig?
DD är jag inte alls misstänksam emot, i så fall luras hon strålande
Hemlig är ett enda stort frågetecken för mig, och jag är fortsatt misstänksam mot henne , precis som jag var under lynchen igår.
Enda andra alternativet jag har kvar bland er andra är att det skulle kunna vara DU som luras, men just nu är hemlig högst upp på min lista
 
Uppe, åker strax.

fio och Q resonerar med varandra om spionen och vad som kan ha hänt om den är omvandlad...

I övrigt verkar hemlig vara den mest misstänkta hos de flesta. (edit, såg precis att Myrten verkar ha svängt ang. hemlig...)

Inte direkt något matnyttigt från min sida just nu, erkänner jag. Får försöka bidra mer när jag kommer hem igen.
 
Tro mig, @Myrten , igår satt jag med papper och penna och gick igenom tråden (ok, inte hela, det ska erkännas) för att hitta nåt att skriva om. Men jag tycker fortfarande det är svårt.

Jag ska erkänna att jag gick igång på ditt utrop "Vad gör ni??" efter att @Mirtai (som jag har ej jäkla flock med gäss oplockad med - hur kan du göra en så skum röstmotivering och inte vara OND?:p) lynchades. Eftersom du skrev efter att du inte misstänkte Mirtai, så hade det varit bra att förklara varför. Nu kanske inte det räddat Mirtai eftersom allt detta hände nära DL, men just att försöka (det är inte alltid lätt!) få fram varför man misstänker och inte misstänker någon hjälper andra att leta ulvar och även att placera en själv.
Om det är något du undrar, citera och ställ frågor! Det är ett bra sätt att börja på, så lär man sig hur tankegångarna går.

Hur som helst har jag läst igenom dina inlägg igen och svängt tillbaka till att tro att du är en god nybörjare som inte har greppat sättet att tänka och uttrycka sig ännu. Det går igenom i inläggen från början, då du med all rimlighet måste varit god, att du tycker det är svårt och det är nog det som fortfarande sitter i. Men oroa dig inte - du kommer att snappa efter några lekar!
 
Jag ska erkänna att jag gick igång på ditt utrop "Vad gör ni??" efter att @Mirtai (som jag har ej jäkla flock med gäss oplockad med - hur kan du göra en så skum röstmotivering och inte vara OND?:p) lynchades. Eftersom du skrev efter att du inte misstänkte Mirtai, så hade det varit bra att förklara varför. Nu kanske inte det räddat Mirtai eftersom allt detta hände nära DL, men just att försöka (det är inte alltid lätt!) få fram varför man misstänker och inte misstänker någon hjälper andra att leta ulvar och även att placera en själv.
Om det är något du undrar, citera och ställ frågor! Det är ett bra sätt att börja på, så lär man sig hur tankegångarna går.

Hur som helst har jag läst igenom dina inlägg igen och svängt tillbaka till att tro att du är en god nybörjare som inte har greppat sättet att tänka och uttrycka sig ännu. Det går igenom i inläggen från början, då du med all rimlighet måste varit god, att du tycker det är svårt och det är nog det som fortfarande sitter i. Men oroa dig inte - du kommer att snappa efter några lekar!
ok jag tror jag kan följa dina tankegångar här
Vad tror du om fio?

För min del iom det uteblivna käket imorse så vill jag hålla BSF åt det godare hållet baserat på vad hon uttryckte igår kväll- dock verkar vi vara ute fel i våra tankar om hemlig om jag nu fått rätt på mitt pussel och läser in rätt slutsatser .
 
Nu har jag medvetet inte läst vad ni andra skrivit om rollerna, för jag tänker skriva ner min tolkning först och så får vi se om den stämmer med övrigas. Jag tar fasta på att rollernas specialförmågor försvunnit vid omvandling och att vi inte har en ond ängel typ. Men om det stämmer så måste det ju innebära att tvillingarna inte är omvandlade! Deras specialförmåga är ju att få tala med varandra och om en av dem är ulv så måste ju den förmågan gå förlorad. Detta skulle jag gärna vilja ha bekräftat av @Dentaku och @bollen__ men jag ställer frågan lite mindre specifikt så att ni inte behöver svara om en viss roll:

Går alla rollanknutna specialförmågor förlorade för den omvandlade?

Tillägg: Här nedan börjar genomgången av rollerna

Siarlärlingen - har fått sia för första gången efter omvandlingen om jag inte räknar helt galet. Det innebär att det är först idag som det går att med någon säkerhet få en idé om den rollen finns kvar på goda sidan.

Ängeln - inget käk inatt. Det tyder på att ängeln är kvar på den goda sidan. För inte är väl lyan så kall att de struntar i att käka för att förvirra oss? Det känns inte som om de har råd med det, väl? Men med @cirkus som sitter och dricker Zinfandel och planerar twister i lyan kan man väl :devil: aldrig veta!:love:

Tvillingarna - se ovan. Om en tvilling omvandlats borde deras kontakt klippas och den andra tvillingen därmed driva mot den omvandlade. Dessutom kan jag tänka att den icke omvandlade tvillingen borde vara på menyn vid första käket efter omvandlingen och det lyckades ju.

Den lösmynte spionen - om den är omvandlad släcks infon till lyan och även till deltagarna. Jag har inte sett så mycket jag tolkat som utslag av spioninfo i leken. Beror det på att spionen är omvandlad eller att spelaren inte kan få fram infon, t ex för att hon aktar sig för ulvarna? Vet ej. Ska skriva ett inlägg om spioninfo efter det här.

Bybo - kan mycket väl vara omvandlad utan att det märks i leken.

Originalulv (ja, jag är paranoid!) - tycker jag inte borde finnas men jag vill inte utesluta det igår. Jag ska erkänna att jag reagerade på @fio igår när hon konstaterade att det måste vara en specialroll som var omvandlad. Vet hon något jag inte vet, tänkte jag då. Men samtidigt känns det så otroligt osannolikt (!!!) att det skulle varit fem ulvar från början.
 
ok jag tror jag kan följa dina tankegångar här
Vad tror du om fio?

För min del iom det uteblivna käket imorse så vill jag hålla BSF åt det godare hållet baserat på vad hon uttryckte igår kväll- dock verkar vi vara ute fel i våra tankar om hemlig om jag nu fått rätt på mitt pussel och läser in rätt slutsatser .
Jag reagerade på fios röstmotivering igår när hon skrev att hon inte trodde på Mirtai som omvandlad egentligen men ändå röstade på Mirtai. Så idag är jag höggradigt skeptisk!
 
Nu ska jag skriva lite om den lösmynte spionen. Om den är omvandlad har den ingen information alls. Men om den inte är omvandlad, vad har den fått veta efter att omvandlingen skedde? Det har varit två nätter. Nu utgår jag ifrån det jag skrev ovan, att alla specialförmågor försvunnit om omvandling skett.

Första natten, d v s natten till igår fanns det väl bara två spionrader att tillgå och spionen måste alltså fått båda:

Ängeln skyddar... någon
Ulvarna käkar Theodor

Redan här måste spionen veta om ängeln är kvar i spelet. Om en spionrad med vem ängeln skyddade delades ut är ängeln fortfarande god. Om den saknades är ängeln omvandlad.

Natten till idag finns det tre rader att välja på:

Ängeln skyddar... någon
Ulvarna käkar... någon
Siarlärlingen siar... någon

Av dessa har spionen fått två. Åter kan spionen få bekräftat att ängeln är kvar på goda sidan. Detta genom antingen ängel-raden eller ulvarna-käkar-raden. Om ulvarna försökte käka någon är ängeln fortfarande god, om ängeln skyddade någon är hon fortfarande god. Om ingen av dessa rader fanns med är ängeln omvandlad. Och om siarlärlingsraden fanns med är hon fortfarande god. Om den inte fanns med vet inte spionen, för raden kan ha lottats bort.

Om spionen fortfarande är god vet hon alltså helt säkert om ängeln fortfarande är på den goda sidan och hon kan veta att siarlärlingen är på den goda sidan.

Visst stämmer detta? Jag har väl inte glömt något eller tänkt fel?
 
Det låter logiskt (ha, första gången jag tycker det! :p) @Myrten
Jag kommer inte något att fråga ut någon specifik om. Får försöka kolla tråden igen, men blir bara mer förvirrad :o
 
Nu har jag medvetet inte läst vad ni andra skrivit om rollerna, för jag tänker skriva ner min tolkning först och så får vi se om den stämmer med övrigas. Jag tar fasta på att rollernas specialförmågor försvunnit vid omvandling och att vi inte har en ond ängel typ. Men om det stämmer så måste det ju innebära att tvillingarna inte är omvandlade! Deras specialförmåga är ju att få tala med varandra och om en av dem är ulv så måste ju den förmågan gå förlorad. Detta skulle jag gärna vilja ha bekräftat av @Dentaku och @bollen__ men jag ställer frågan lite mindre specifikt så att ni inte behöver svara om en viss roll:

Går alla rollanknutna specialförmågor förlorade för den omvandlade?

Tillägg: Här nedan börjar genomgången av rollerna

Siarlärlingen - har fått sia för första gången efter omvandlingen om jag inte räknar helt galet. Det innebär att det är först idag som det går att med någon säkerhet få en idé om den rollen finns kvar på goda sidan.

Ängeln - inget käk inatt. Det tyder på att ängeln är kvar på den goda sidan. För inte är väl lyan så kall att de struntar i att käka för att förvirra oss? Det känns inte som om de har råd med det, väl? Men med @cirkus som sitter och dricker Zinfandel och planerar twister i lyan kan man väl :devil: aldrig veta!:love:

Tvillingarna - se ovan. Om en tvilling omvandlats borde deras kontakt klippas och den andra tvillingen därmed driva mot den omvandlade. Dessutom kan jag tänka att den icke omvandlade tvillingen borde vara på menyn vid första käket efter omvandlingen och det lyckades ju.

Den lösmynte spionen - om den är omvandlad släcks infon till lyan och även till deltagarna. Jag har inte sett så mycket jag tolkat som utslag av spioninfo i leken. Beror det på att spionen är omvandlad eller att spelaren inte kan få fram infon, t ex för att hon aktar sig för ulvarna? Vet ej. Ska skriva ett inlägg om spioninfo efter det här.

Bybo - kan mycket väl vara omvandlad utan att det märks i leken.

Originalulv (ja, jag är paranoid!) - tycker jag inte borde finnas men jag vill inte utesluta det igår. Jag ska erkänna att jag reagerade på @fio igår när hon konstaterade att det måste vara en specialroll som var omvandlad. Vet hon något jag inte vet, tänkte jag då. Men samtidigt känns det så otroligt osannolikt (!!!) att det skulle varit fem ulvar från början.

Jag skulle egentligen behövt diskutera med bollen(eller rättare sagt skulle vi behövt diskutera innan vi omvandlade någon...) men som jag tänker så stämmer det du skrivit med undantag för tvillingarna eftersom det skulle avslöja identiteten på en omvandlad för någon. Att kunna kommunicera med en annan spelare är ju en specialförmåga som underlättar för goda när de spelar i samma lag men som jag känner inte skulle ge en ond någon direkt fördel.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 263
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp